Medfield Diagnostics tillförs nytt ägarkapital för utveckling av instrument för tidig strokediagnostik

Medfield Diagnostics, med ursprung från Chalmers, har framgångsrikt avslutat en finansieringsrunda och tar in 4,5 MSEK. Kapitalet skall i huvudsak användas till att lyfta ut dagens prototyp till marknaden. Prototypen består av ett mikrovågsbaserat diagnosinstrument som skall möjliggöra bättre beslutsfattande inom akut strokevård.

Under hösten genomförs en första klinisk studie i samarbete med Sahlgrenska Universitetssjukhus, där dagens prototyp skall utvärderas på patient. Tack vare det nytillkomna kapitalet kommer produktutvecklingen att kunna ske parallellt med studien. Testresultaten kommer dessutom att kunna utnyttjas ännu bättre inom produktutvecklingen.

"Det känns viktigt att vi nu har säkrat emissionen och kan genomföra produktutvecklingen enligt plan. Att våra tillkommande ägare dessutom har långsiktigt fokus och tillför bolaget både kompetens och ett brett kontaktnät gör oss ännu bättre rustade i kommande kommersialiseringsfas." säger Patrik Dahlqvist, CEO på Medfield Diagnostics.

Kapitaltillskottet kommer dels från existerande ägare Innovationsbron och Sahlgrenska Science Park och dels från riskkapitalbolagen K-Svets Ventures och Initium samt affärsänglar.

För ytterligare information, v g kontakta
Patrik Dahlqvist, CEO Medfield Diagnostics, telefon 031-741 17 53 eller
0733-18 71 97, e-post patrik.dahlqvist@medfielddiagnostics.com

Medfield utvecklar diagnostikinstrument baserade på patenterad mikrovågsteknik för vården. Bolaget är sprunget ur mångårig forskning på Chalmers Universitet. Första produkten är ett instrument som skall skilja blödning från propp vid stroke, där en snabb diagnos möjliggör effektivare behandling i det akuta skedet.