Smart digital teknik kan bevaka njurarna

Smart digital teknik kan bevaka njurarna

- Observe Medical får riskkapital

Observe Medical, ett inkubatorföretag inom Sahlgrenska Science Park, som utvecklar ett digitalt system för automatisk övervakning av njurfunktionen tillförs nu kapital genom en saminvestering av SEED Capital och Sahlgrenska Science Park.

Idag övervakas njurfunktionen manuellt när patienten vårdas på sjukhus. Observe Medical utvecklar ett unikt, digitalt system som automatiskt mäter urinmängden varje timme och larmar om den når en kritisk nivå. Ett automatiskt, säkert övervakningssystem skulle både spara sjukvårdsresurser och underlätta bedömningen av vårdbehov vid tecken på sviktande njurfunktion.

Saminvesteringen är en viktig milstolpe för företaget. - Nu är det stora finaniseringsbehovet säkrat och vi kan se fram emot industrialiseringsprocessen och planera för fortsatt tillväxt”, säger Mikael Charléz, operativt ansvarig för affärsutvecklingen av Observe Medical.

Urinproduktionen är en spegling av hur njurarna fungerar. Om den når under en viss nivå finns risk för njursvikt och därför övervakas ofta patientens urinmängd, ibland på operationsavdelningar och alltid noggrant på intensiven. I praktiken är det svårt att få kontinuitet i rutinen, då s k timdiures kräver personal som manuellt tömmer kärl med exakt en timmes intervall samt noterar och beräknar manuellt. Automatisk tömning, statistik och larmfunktion skulle ge stora fördelar. Att säkert kunna följa trenden över tid ökar möjligheterna att förhindra njursvikt.

Observe Medical utvecklar sin digitala övervakningsteknik i samarbete med kliniker i Göteborg, Stockholm och Skåne, där prototypen har fått ett mycket positivt mottagande. Njurfunktion är en vital parameter inom intensivvård. Övriga parametrar (puls, temp, blodtryck etc) mäts idag digitalt. - ”Vi bedömer att marknaden är redo för digital övervakning av njurfunktionen och vår teknik öppnar upp möjligheten att kunna få mer information från urinen”, säger Mikael Charléz.

Industridesign, ergonomi och användarvänlighet står nu i fokus. Målet är att det ska vara lika lätt eller lättare att använda den nya, digitala tekniken.

Observe Medical har ansökt om patent och siktar på en lansering i början av år 2011. Marknadspotentialen är mycket stor. Enbart i Sverige omsätter affärsområdet drygt 20 miljoner kr per år, vilket utgör cirka en procent av världsmarknaden.

Avtalsprocessen har genomförts i samarbete med Advokatfirman Delphi.

För mer information, v g kontakta Gunilla Bökmark, Sahlgrenska Science Park, tel 073-682 44 60 eller Mikael Charléz, Observe Medical, tel 070-270 30 22