Västsvensk, stark nod i nytt, nationellt innovationsprogram

Västsvensk, stark nod i nytt, nationellt innovationsprogram

Sahlgrenska Science Park har tecknat avtal med Uppsala BIO inför den första nationella utlysningen inom BIO-X® och är därmed först ut att bli en egen nod, motsvarande Uppsala BIO som utvecklat BIO-X -processen. När BIO-X -programmet  nu blir tillgängligt över hela Sverige har Sahlgrenska Science Park ansvar för Västsverige, med resursstöd från GU Holding. Västra Götalandsregionen står starkt bakom den utökade satsningen, bland annat genom driftsfinansiering.

Positiva erfarenheter från pilotprojektet med en BIO-X -utlysning i Västra Götalandsregionen år 2012 ligger till grund för det fortsatta och numera utökade samarbetet. Affärsrådgivare från Sahlgrenska Science Park och GU Holding har bidragit i processen som lett fram till en viktig utveckling för samtliga projekt som påbörjade BIO-X -programmet i Göteborg under 2013.

”Vi hade aldrig kunnat göra BIO-X nationellt nu om vi inte hade gjort pilotutlysningen i Västra Götalandsregionen. Planen är att fler regioner ska tillkomma som noder framöver”, säger Karin Agerman, BIO-X Project Manager, ansvarig för den nationella satsningen.

Driftsfinansiering för Göteborgs utökade deltagande kommer att ske via Västra Götalandsregionen, medan VINNOVA står för delfinansiering till utvalda BIO-X -projekt.

Den första nationella utlysningen gäller ICT/e-hälsa och är aktuell nu. BIO-X söker förslag på lösningar inom ICT som stödjer individanpassning av patienters vård eller behandling.

För mer information om BIO-X och den aktuella utlysningen inom ICT/e-hälsa, se www.bio-x.nu

Om BIO-X

BIO-X® är ett nationellt program som utifrån ett industriellt perspektiv stödjer life science-relaterade projekt. Det riktar sig till forskare, vårdanställda samt företag med lösningsförslag till väldefinierade behov inom sjukvård, industri och samhälle. Projekten ska bli attraktiva investeringsmöjligheter för investerare eller bolag och därmed bidra till svensk tillväxt.

Projekt inom BIO-X programmet (utvecklat av Uppsala BIO) är delfinansierade av VINNOVA.

Kontaktpersoner:

Gunilla Bökmark, VD, Sahlgrenska Science Park, telefon 073-682 44 60, e-post gunilla.borkmark@sahlgrenskasciencepark.se alternativt

Erik Forsberg, VD, Uppsala BIO, tel 070-350 41 43, e-post erik.forsberg@uppsalabio.se eller  Karin Agerman, BIO-X Project Manager, tel 070-300 88 09, e-post karin.agerman@uppsalabio.se