Nya diamantklingor från Norton-Clipper

Nya diamantklingor från Norton-Clipper

Norton-Clipper lanserar en serie nya diamantkapklingor som har större livslängd tack vare en speciell konstruktion.

De nya klingorna, som har beteckningen Duo, har en unik konstruktion med dubbla segment (ett på varje sida av stambladet). Detta i kombination med de extra höga segmenten ger klingan längre livslängd. De lasersvetsade Duo-klingorna har även ett par trapetsformade segment som ger lägre vibrationsnivå och snabbare kapning enligt leverantören. Klingorna är vidare försedda med pilformade urtag i periferin som gör bortforslingen av kax effektivare.

Duo-klingorna finns för fyra olika användningsområden/material: Duo Extreme Beton med 15 mm höga segment för betong, armerad betong, tegel, fasadtegel, sten- och betongplattor mm. Denna klinga finns i dimensionerna 115 mm – 400 mm för våt- eller torrkapning med vinkelslipmaskiner, handhållna bensinmaskiner samt golv- och vägsågar. FMD Duo är avsedd för diverse byggnadsmaterial som betong, tegel, hålsten, sten- och betongplattor etc. och finns i dimensionerna 300 mm – 500 mm för torr- eller våtkapning i bords- och blockstensågar. För asfalt och andra nötande material finns Duo Asphalt för handhållna bensinmaskiner samt golv- och vägsågar i dimensionerna 300 mm – 450 mm. Duo Granit är avsedd för hård natursten som granit och finns i dimensionerna 300 mm – 350 mm för användning i handhållna bensinmaskiner samt bords- och blockstensågar.

Klingorna för asfalt, Duo Asphalt, är försedda med Norton-Clippers patenterade kapdjupindikator. Vid kapning av tjockare material är det oftast både snabbare och kostnadseffektivare att göra flerstegssnitt. Flerstegskapning kan göra operationen upp till 30 % snabbare samtidigt som förslitningen på klingan minskar. Om man önskar ett kapdjup på exempelvis 10 cm, så bör man göra två snitt på 5 cm vardera. Duo Asphalt-klingorna med det patenterade systemet för att ange kapdjupet förenklar detta arbete.
Se även www.norton.se / Byggindustri.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04