Nya navrondeller för liten slipvinkel

Nya navrondeller för liten slipvinkel

Ett nytt sortiment navrondeller för slipning av järn, stål och rostfritt som kan användas med mycket liten slipvinkel lanseras av Norton. Att kunna slipa med liten vinkel mellan navrondell och arbetsstycke är önskvärt då man behöver uppnå finare yta eller för bättre åtkomst i svåråtkomliga utrymmen. Norton lanserar ett nytt sortiment navrondeller, som har beteckningen X-Treme Comfort, som medger slipning med 5° - 10° slipvinkel att jämföras med en normal slipvinkel på 15° - 40°. Den plana slipningen är möjlig tack vare en speciell glasfiberarmering av navrondellen. De nya navrondellerna är tillverkade med slipmedel av premium aluminiumoxid i kombination med ett avancerat bindemedel och en ny typ av armering. Detta ger enligt tillverkaren snabb slipning och stor livslängd på navrondellen. De nya navrondellerna är s.k. järnfria, dvs. har mycket lågt innehåll av järn, svavel och klor, vilket förhindrar förorening av arbetsstycket. X-Treme Comfort är avsedda för användning i vinkelslipmaskin för slipning av järn, stål och rostfritt inom verkstadsindustri, mekaniska verkstäder, gjuterier, varvsindustri, byggnadsindustri etc. De finns i dimensionerna 125 mm, 150 mm, 180 mm och 230 mm.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04