Nytt sortiment slip- och polerprodukter för reparation av lackdefekter

Nytt sortiment slip- och polerprodukter för reparation av lackdefekter

Norton lanserar ett nytt sortiment slip- och polerprodukter för bearbetning av lack som t.ex. renovering och reparation av lackdefekter. Sortimentet består bl.a. av slip- och polerrondeller, våtslippapper, polerpastor och polersvampar.

Det nya sortimentet, som har beteckningen Norton Ice, är avsett för finjustering och polering av billack och används för borttagning av lack- och ytlacksdefekter såsom rinningar, dammnoppor, apelsinyta mm. samt för nedmattning, finpolering, rubbning och lackskydd. I det nya sortimentet ingår rondeller med ett skikt skumgummi i mycket fina kornstorlekar (P 1.500, 2.000 och 3.000) och som har kardborrefastsättning. Det tjocka skumgummiskiktet absorberar vatten och dammpartiklar och gör rondellen mycket följsam vilket förhindrar genomslipning. Rondellerna finns i dimensionerna 76 mm och 150 mm. Vidare ingår Black Ice rosettrondeller för våtslipning av klarlack innan polering. Dessa rondeller är självhäftande och finns i diameter 38 mm och används tillsammans med en speciell slipklots med två olika hårdheter. Dessutom ingår Dry Ice kardborrerondeller med baksida av plastfilm i dimensionerna 76 mm och 150 mm. Slipning med dessa rondeller förkortar den efterföljande poleringstiden.

Vidare kan nämnas Liquid Ice som är en vattenbaserad polerpasta som finns i två varianter: Step 1 som används efter polering med korn 1.500 och Step 2 som används efter polering med korn 2.000 och 3.000. Polerpastorna är helt silikonfria och uppfyller EU:s miljökrav. Pastorna används tillsammans med lammullshätta och polersvamp. Dessutom ingår Liquid Ice Detailer Spray som används för lackförsegling vilket ger den renoverade ytan förbättrad motståndskraft.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Patrik Olsson

Sales Coordinator Automotive Aftermarket 072-187 86 22