Nytt sortiment stålborstar

Nytt sortiment stålborstar

Flexovit har förnyat och utökat sortimentet stålborstar med flera nya produkter. I sortimentet ingår bl.a. stålborstar för bänkslip- och gradningsmaskiner, vinkelslipmaskiner och handborrmaskiner.

Bland nyheterna kan nämnas cirkulärborstar. Dessa finns med olika typer av tråd för olika material: Stål för bearbetning av metall och olegerade stål, rostfri tråd för bearbetning av krom/nickellegeringar och rostfritt samt mässing för ytbearbetning av koppar, mässing och brons. Cirkulärborstarna är avsedda för användning i bänkslip- och gradningsmaskiner och finns i såväl enkelradigt som flerradigt utförande.

För vinkelslipmaskiner finns axialborstar i plant och koniskt utförande samt koppstålborstar. Dessa borstar finns med vågig eller tvinnad tråd. Tvinnad tråd ger aggressiv avverkning och gör denna typ av borstar lämpade för borttagning av glödskal, färg, rost och korrosion samt rengöring av svetsar. Vågig tråd är mer flexibel och ger mjukare bearbetning. Borstarna för vinkelslipmaskiner finns med olika typer av hålutförande: 22,2 mm, M14-, M10- eller 5/8"-gänga. De koniska borstarna är speciellt lämpade för bearbetning i svåråtkomliga utrymmen som kanter och hörn.

Spindelmonterade stålborstar för användning i handborrmaskiner eller luftmaskiner finns i två olika utföranden: Plana cirkulärborstar och ändstålborstar. Båda typerna har 6 mm spindeldiameter. Ändstålborstarna är speciellt lämpade för bearbetning i svåråtkomlig utrymmen.

Bland nyheterna kan vidare nämnas speciella rörborstar för bearbetning av invändiga och utvändiga rörskarvar. Användningsområdet omfattar rengöring och oxidborttagning på hårdlödda rörskarvar av koppar eller mässing. Vidare finns rörborstar med 6 mm skaft eller M6-gänga för bearbetning insida på rör. Dessa är speciellt lämpade för rost- och glödskalsborttagning i pannrör och liknande. Dessutom finns rörborstar med handtag med tråd av mässing eller nylon som är avsedda för rengöring, gradning och färgborttagning i hål, munstycken, tuber, rör etc.

I Flexovits utökade sortiment ingår dessutom ett flertal olika handstålborstar i olika utföranden med olika typer av tråd för bearbetning av skilda material samt specialborstar med specifika användningsområden som t.ex. tändstiftsborstar.

Se vidare på www.flexovit.se

Anders Johansson