COP21: Global Alliance for Building and Construction för klimatförändringar

COP21: Global Alliance for Building and Construction för klimatförändringar

Världens länder har enats om ett nytt globalt och rättsligt bindande klimatavtal. Beslutet kom efter svåra slutförhandlingar vid klimatmötet COP21 i Paris. Det nya avtalet blir ramverket för ländernas klimatarbete under lång tid framöver.

Det rättsligt bindande avtalet innebär att världens länder nu har en gemensam plan för att minska klimatutsläppen. Avtalet slår fast att den globala temperaturökningen ska hållas väl under 2 grader och att man ska sträva efter att begränsa den till 1,5 grader.

Under temadagen Byggnadernas dag, den 3 december, talade Pierre-André de Chalendar, ordförande och koncernchef i Saint-Gobain, till delegationerna i de deltagande länderna vid klimatmötet COP21 i Paris.

I samarbete med World Green Building Council, påminde han delegaterna att det bästa sättet att hålla klimatförändringarna under 2 grader är att förbättra energieffektiviteten i byggnader. Saint-Gobain var en av de första undertecknarna av Global Alliance for Building and Construction, som lanserades vid detta tillfälle av Ségolène Royal, Frankrikes minister för ekologi, hållbar utveckling och energi.

Se film från COP21
Presskonferens Byggnadernas dag med Pierre-André de Chalendar, ordförande och koncernchef i Saint-Gobain

Saint-Gobain’s commitments on climate change