Marknadskommentar september: Positiva tongångar men risk för ökad volatilitet

Marknadskommentar september: Positiva tongångar men risk för ökad volatilitet

I september är det många banker och analysfirmor som kommer med uppdateringar av sina strategirapporter. För att få en känsla av vart vindarna blåser fokuserar vi denna gång på det budskap som förmedlas i dessa rapporter. Slutsatsen är att branschen idag verkar vara relativt samstämmig i sin bedömning att vi går in i en lugnare fas både vad gäller den konjunkturella återhämtningen och på aktiemarknaden. Liksom vi tidigare förmedlat överväger de positiva faktorerna och den underliggande trenden väntas bestå, men börshösten kan samtidigt bli något mer volatil.

Kraftig ökning av bolagsvinsterna
Försiktigt positiv. De två orden sammanfattar det budskap som de allra flesta marknadsbedömare förmedlar idag, samtidigt som aktier fortsatt bedöms vara det tillgångsslag som erbjuder bäst möjligheter för placerare. Covid tar allt mindre plats i strategirapporterna, och i takt med att restriktionerna tas bort handlar det snarare om den positiva drivkraft det innebär för ekonomin än om det kvarvarande hotet från pandemin. Nya utbrott och virusmutationer riskerar dock att förändra bilden snabbt, inte minst eftersom marknaden efter en större uppgång bedöms vara mer känslig för dåliga nyheter.

De senaste 18 månaderna har på många sätt varit exceptionella och även om strateger och analytiker överlag haft en positiv syn på marknaden under större delen av denna period, så har de underskattat kraften i den återhämtning som skett. Ett tydligt tecken på att analytikerna under resans gång inte vågat ta ut svängarna är att prognoserna för vinstutvecklingen i bolagen successivt justerats upp under det gångna året, och fortfarande ser ut att höjas. Det är tvärtom hur det normalt ser ut, då analytikerna under inledningen av året ofta är väldigt optimistiska kring vinsttillväxten, men att de sedan successivt får justera ned sina antaganden.

I år väntas en nästan 50-procentig vinstökning för börsbolagen globalt sett, men även nästa år väntas vinsterna stiga, dock med mer måttliga 8 procent. Den starka vinsttillväxten är ett tydligt bevis för att stimulanserna fått önskad effekt och den förbättrade lönsamhet hos företagen, vilket anses vara den kanske viktigaste faktorn bakom den starka börsuppgången. Men det lyfts från flera håll fram att den snabba ökningen i efterfrågan även orsakar vissa problem, det handlar då framför allt om flaskhalsar i leveranskedjan skapade av kapacitets- och resursbrist, med stigande priser för insatsvaror som följd. Det är en faktor som även nämns som problematisk i bolagens kvartalsrapporter, och något som även fortsättningsvis väntas hämma industriföretagen.

Samtidigt talar mycket för att tjänstesektorn nu kommer att ta över som motor för den konjunkturella tillväxten, i och med att restriktionerna lyfts och hushållens konsumtion tar fart. I samma andetag är det dock värt att nämna att företagen talar om kapacitetsbrist även när det handlar om personal. Det går också att spåra i framåtblickande indikatorer som inköpschefsindex, där man i delkomponenten för sysselsättning kan se att företagen upplever problem att hitta kvalificerad personal, eller att de upplever problem då arbetslösa inte väljer att gå tillbaka till samma bransch som tidigare, vilket inte minst gäller tunga tjänstebranscher som restaurang- och nöjesindustrin.

Konjunkturen och centralbankerna
Ska man kort sammanfatta slutsatserna om konjunkturen så är det att utvecklingen är fortsatt positiv, men att återhämtningen gått in i en ny och lugnare fas. Även om det inte bedöms vara samma styrka framöver så finns det fortsatt goda förutsättningar för en tillväxt över den långsiktiga trenden med stöd av fortsatt låga räntor och en ökad ekonomisk aktivitet i takt med att restriktioner försvinner. Analytikerna visar inte heller någon större oro för inflationen utan ser de högre nivåerna snarast som ett övergående problem, i linje med vad som kommunicerats från olika centralbanker. Samtidigt antyds att om det visar sig att inflationen är här för att stanna, så är det en av de stora riskerna relativt det positiva grundscenariot.

Från Riksbankens prognoser går att utläsa att lågräntemiljön väntas bestå ytterligare ett antal år i framtiden, vilket om det blir verklighet innebär att Sverige i slutet av prognosperioden haft noll eller negativ styrränta under ett decennium. Även från amerikanska Federal Reserve är tongångarna likartade, där styrräntan inte väntas röra på sig förrän tidigast 2023 och där eventuella återtagna stimulanser är helt avhängigt att konjunktursignalerna fortsätter utvecklas åt rätt håll. Bedömarna är idag överens om att de mest troliga är att nedtrappningen från Fed inleds i början av 2022. Förtroendet är också stort för att Federal Reserve ska kunna hantera en denna process på ett balanserat sätt, och än så länge har centralbanken lyckats att navigera rätt i sin kommunikation.

Aktier förstavalet, men risken har ökat
Att vi är på toppnivåer på flertalet marknader är naturligtvis inget som undgått strategerna. Men det är inte heller något som oroar, utan motiveras av de låga räntorna samt den positiva utvecklingen i bolagsvinsterna. Den ekonomiska återhämtningen bedöms i och för sig vara inprisad på de finansiella marknaderna, men det samlade budskapet är att så länge den positiva konjunktur- och vinsttrenden håller i sig kan det vara tillräckligt för att driva aktiemarknaden vidare.

Lågriskplaceringar på exempelvis räntemarknaden bedöms fortsatt ha svårt att generera en meningsfull avkastning, givet att penningpolitiken styrt oss till ett nollränteläge. Det finns därutöver en risk för negativ avkastning i flera segment av räntemarknaden om antingen vi får en förändring som medför att riskpremien skulle öka eller om de underliggande räntenivåerna skulle börja stiga. Strategerna pekar därmed fortfarande mot risktillgångar som aktier som den mest intressanta tillgångsklassen. För att den bilden ska förändras krävs antingen att vi ser ett skifte i den penningpolitiska inriktningen eller någon form av extern störning som förändrar riskklimatet i allmänhet. Att det inte skett någon större korrigering (läs nedgång) på aktiemarknaden under återhämtningen framförs som en risk i sig. Det är än mer sant om vi hamnar i ett läge där placerare börjar ifrågasätta om den ekonomiska återhämtningen är uthållig. Allt större fallhöjd, och ökad risk för yttre störningar gör att i princip alla bedömare under hösten väntas en mer volatil marknad, även om trenden trots allt väntas vara uppåtgående.

Ovanligt stor samsyn bland bedömarna
Det är en ovanligt hög grad av samsyn på marknaden. Men det är också tydligt att bedömare i högre grad än tidigare lyfter fram både de positiva och negativa argumenten och att en majoritet tror att en mer turbulent period kan ligga framför oss. Den ekonomiska återhämtningen väntas fortgå, om än inte med samma styrka som under det senaste året, och det finns förutsättningar för att aktiemarknaden även framöver är det bästa placeringsalternativet. Men orosmoln saknas inte där centralbankernas agerande kanske är den mest tydliga riskfaktorn. Därtill kommer externa händelser som kan förändra marknadens generella uppfattning om risk, och som flyttar fokus från aktier till andra tillgångar som åtminstone tillfälligtvis kan upplevas som mer säkra. Från vårt håll kan också konstateras att när väldigt många bedömare har samma syn så riskerar det att i sig bli en risk, för när trenden eventuellt vänder vill alla springa åt andra hållet samtidigt.

Vi kommer löpande att återkomma med fler kommentarer av faktorer som vi anser är av betydelse för att belysa skeendena på de finansiella marknaderna och hjälpa våra kunder.

Har du frågor om din situation ber vi dig att kontakta din Säkrarådgivare.