SALLY R ÄR MED OCH DELAR PÅ
28 MILJONER KRONOR FRÅN VINNOVA

93 startup-bolag med innovativa affärsidéer får dela på 28 miljoner från Vinnova. Bolagen får finansiering för att vidareutveckla nya lösningar som kan bidra till hållbar utveckling och stärkt konkurrenskraft med ett bidrag på upp till 300 000 kronor, för att till exempel ta fram prototyper eller utveckla sin affärsmodell.

Sally R är ett av bolagen som får ta del av bidraget Innovativa Startups.– Stödet från Vinnova gör det möjligt för unga företag med riskfyllda projekt att prova sina idéer och komma en bit på vägen att hitta en investerare, kund eller partner, säger Emelie Falk, ansvarig för utlysningen på Vinnova.

En bra kvalitet på inomhusluften kostar i regel både mycket energi och pengar. Sally R utvecklar, med hjälp av rymdteknik, smart ventilations- och luftbehandlingsteknik för kommersiella fastigheter. Den första produkten ADAfinns på marknaden i dag och är en molnbaserad optimeringsprogramvara för kommersiella fastigheters ventilationssystem. Programvaran integreras med fastighetens befintliga ventilationssystem och fastighetsägarna ställer själva in vilka mätvärden ADA ska styras efter. Utöver ADA utvecklar Sally R även ett antal reningssteg.

– Att få vara med och dela på det här stödet från Vinnova underlättar arbetet med produktutvecklings- och marknadsplaner för hur och när vi ska ta respektive produkt till marknad. Våra tekniska lösningar har olika mognadsgrad och vi ser stödet som en möjliggörare för marknadsundersökningar och översyn av pris- och affärsmodeller för de tekniker som ligger närmast marknad, säger Ulrica Martinsdotter, marknadschef Sally R.

Sally R är ett svenskt cleantech-företag som med hjälp av rymdteknik utvecklar smart ventilations- och luftbehandlingsteknik för kommersiella fastighetsbyggnader. Detta för att säkra ett hälsosamt inomhusklimat med god luftkvalitet till lägsta möjliga energiförbrukning. Sally Rs vision är att alla ska andas bra luft.

Fredrik Tunberg

Presskontakt VD 0722034011