Årets Sill 2017 – En blivande svensk klassiker

Årets Sill 2017 – En blivande svensk klassiker

Årets Sill

Årets Sill är en premiumsill som varje år utses av en namnkunnig jury. En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet och deras arbete för ökad säkerhet till sjöss.

Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang Salt & Sill på Klädesholmen och Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar. Salt & Sills köksmästare skapar varje år fyra moderna sillinläggningar till Årets Sill. Inläggningarna presenteras sedan för en expertjury som slutligen utser Årets Sill.

För nionde året i rad lanseras Årets Sill. I år har man lyft fram producenterna och sillmästarens favorit från tidigare års nominerade smaker. Årets Sill 2017 är en O.P.Anderson kryddad sill med klassiska smaker av den anrika akvaviten O.P Anderson. Kryddningen i sillen består bland annat av kummin, anis och apelsin och ger den klassiska löksillen ett modernt lyft.

Sill är en av Sveriges äldsta mattraditioner med oändliga kombinationer och vi hade länge funderat på hur vi skulle kunna lyfta sillen och dess fantastiska historia. Tillslut bestämde vi oss för att starta en familjefest - Sillens Dag - och när skulle det passa bättre att fira en av Sveriges äldsta mattraditioner än på Sveriges Nationaldag. Så den 6 juni, 2008, arrangerades den första Sillens Dag på Klädesholmen för att hylla sillen och samtidigt lyfta fram Sjöräddningssällskapets fantastiska verksamhet. Idag är Sillens Dag ett av de största arrangemangen på Tjörn men många lokala företag och föreningar på plats.

Restaurang/Skärgårdskrog

Längst ut på Tjörns västsida, på sillön Klädesholmen, ligger Salt & Sill - restaurangen med Västkustens i särklass bästa läge. En härlig bryggservering och fönster med havsutsikt ger en nästan overklig närhet till havet - ett skådespel värt ett besök varesig de är stilla, blåser eller ligger is. Skärgårdskrogen har sedan starten 1999 varit känd för sin mat starkt präglad av hög kvalitet, lokala råvaror och kust och hav.

Flytande hotell och mötesplats

Sveriges första flytande hotell som även är en mötes- och konferensanläggning med 48 bäddar och verksamhet året runt. Här kan gästerna konferera och umgås i en rogivande havsmiljö, äta och dricka gott och sedan somna till ljudet av kluckande vågor. Trots den lugna miljön finns alla möjligheter till spännande och roliga aktiviteter med fokus på såväl havet som mat och dryck. Personalen är professionell och serviceinriktad och lägger all kraft på att möta - inte kunden - utan människan i sig. Salt & Sill är hotellet och mötesplatsen med en trivsam, lugn miljö präglad av nordisk modern enkelhet.

Jonas Espefors

Driftschef 0304-692203