1000 nya jobb till Samhalls medarbetare

Samhall och serviceföretaget Sodexo inleder ett partnerskap där målsättningen är att ge 1 000 nya jobb till Samhalls medarbetare inom 2-3 år.

Samhall och Sodexo har sedan tidigare ett samarbete som nu förstärks ytterligare. Målsättningen är att skapa nya affärer som medför 1000 nya jobb till Samhalls medarbetare inom 2-3 år. Målsättningen är också att av dessa 1000 nya jobb ska årligen 200 personer kunna erbjudas anställning hos Sodexo eller deras kunder. Samhall kommer att ansvara för personalförsörjning och personalledning och blir underleverantör inom vissa städtjänster, samt på sikt även inom andra tjänsteområden. Sodexo kommer i sin tur att ansvara för försäljning, anbud, produktutveckling och driftledning. Partnerskapet startar omedelbart.

- Våra medarbetare utgör en dold kraft på arbetsmarknaden. Vi ser dagligen våra medarbetares förmåga att leverera varor och tjänster av hög kvalitet, och det är mycket glädjande att Sodexo uppmärksammar det. Mångfald är en tillgång som skapar lönsamhet säger Monica Lingegård, vd för Samhall.

- Vi är i en expansionsfas och samarbetet med Samhall som personalförsörjare är en perfekt lösning. Samhall har en unik metod där de matchar rätt person med rätt uppdrag. Vi har goda erfarenheter från det sedan tidigare. För oss går lönsamma affärer hand i hand med socialt ansvarstagande, det vi kallar Service med EQ säger Fredrik Strand, vd för Sodexo.

Om Samhall
Samhall är en av Sveriges största serviceleverantörer. Företaget har runt 20 000 anställda på över 250 orter och erbjuder tjänster med leveransgaranti inom allt från städ, tvätt och fastighet till logistik och tillverkning. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen cirka sju miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning och lyckas genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag.

Sodexo i Norden
Med stor flexibilitet, kompetens och omtanke tar vi över, utvecklar och effektiviserar servicefunktioner i företag, institutioner och offentlig sektor. Vi lagar mat och städar, underhåller fastigheter, bemannar växel och receptioner, verkar inom hotell och konferens - och mycket mer. Sodexo är världens tredje största serviceföretag med 50 miljoner människor som tar del av vår service – varje dag. Besök oss gärna på www.sodexo.se.

För mer information, kontakta:
Stefan Hladisch, informationschef Samhall
Telefon : +46 8 553 411 44