Esrange sätter raketfart på Samhall - ökade försäljningen med 70 procent

Samhalls textilservice i Kiruna har mellan 2008-2009 ökat sina försäljningsintäkter med 70 procent. Trenden ser ut att hålla i sig även under 2010.  I Kiruna sys bland annat skyddsfodral till Esranges rymdverktyg.

När större delen av ekonomin gick på lågvarv ökade Samhalls textilservice i Kiruna sina försäljningsintäkter med 70 procent. En stor del är privata kunder som vill ändra och laga kläder eller textilier. Textilservice syr också gardiner och ändrar arbetskläder åt Samhalls avtalskunder och skyddsfodral till rymdverktyg med Esrange som uppdragsgivare. På Textilservice arbetar fem personer.

– Det är mycket glädjande att även när ekonomin i samhället går på lågvarv, går Samhall i raketfart. Att kunna behålla kunder och öka intäkterna även under brinnande lågkonjunktur tar vi som intäkt för att vi erbjuder bra kvalité säger Margareta Törnblom, arbetsområdeschef Samhall, Norra Lappland.

Media är välkomna att besöka verksamheten.

Margareta Törnblom, arbetsområdeschef, 070-609 37 45
Carina Partapuoli, platsledare, 0980-787 49
Anders Ekberg, pressekreterare, 076-101 90 55

• Ingenjörskonst

• margareta törnblom
  • esrange
  • textil
  • kiruna

• Norrbotten

Samhall levererar varor och tjänster till kunder inom en rad olika områden: tillverkning, montering och förpackning; lager och logistik; mark- och fastighetsservice; städning samt äldreservice. Samhall har 20 500 medarbetare på 250 orter och omsätter årligen cirka 7 miljarder kronor. Bolaget ägs av staten och har uppdraget att skapa meningsfulla och utvecklande jobb för personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga.