Proffsskärmar à la Samsung

Proffsfotografer vill ha fantastisk färgåtergivning. Börsmäklare vill veta mer än alla andra. Samsung kan hjälpa båda med sina nya skärmar. Samsung lanserar nu två nya professionella skärmar för mycket krävande användning och höga krav. SyncMaster XL20 är med lysdiodteknik mästare på färger medan SyncMaster 305T är hela 30 tum stor och har en bra känsla för detaljer. Lysdioder ger extra färgdjup De flesta nya skärmar klarar utan större problem av att återge 16 miljoner färger. Detsamma gäller egentligen också XL20. Men eftersom den baseras på avancerad LED BLU-teknik med lysdioder blir färgåtergivningen bättre än så. Med lysdiodtekniken går det att visa djupare, intensivare och mer naturliga färgtoner än skärmar som bygger på LCD-teknik. Med XL20 är färgomfånget hela 114 procent jämfört med LCD-skärmar som vanligtvis ligger mellan 80 och 90 procent. Så med en korrekt kalibrerad skärm kommer du inte längre behöva göra kostsamma provtryck. Och proffs- och avancerade hobbyfotografer får en chans att se på sina bilder på ett helt nytt sätt. Både kalibrator och skyddande skärmhuv medföljer vid köp av SyncMaster XL20. Med känsla för detaljer Också SyncMaster 305T är utvecklad för professionell användning. Och det är en svårmissad nyhet. 305T är en 30 tum stor bredbildsskärm med en maximal upplösning på hela 2560 x 1600 punkter som rymmer massor med samtidig information. Det är en specifikation som passar börsmäklare, grafiker, arkitekter och videoredigerare men även musiker. Och många andra. Skärmen är tänkt att användas på skrivbordet. Och räcker det inte med en borde nog två vara fullt tillräckligt för de flesta. Stöd finns redan för Microsofts kommande operativsystem Vista. SyncMaster XL20 är en 20-tumsskärm som baseras på LED BLU-teknik. Max upplösning är 1600 x 1200 punkter. Det finns ingångar för DVI-D och DVI-I. Betraktningsvinkeln är 178 grader både horisontellt och vertikalt. Ljusstyrkan är 250 cd/m2 och kontrastförhållandet 1000:1. Färgomfånget är 114 procent. Både huv och kalibrator medföljer. SyncMaster 305T är en 30-tums LCD-skärm med bredbildsformat. Max upplösning är 2560 x 1600 punkter. Det finns DVI-D (dual link)-ingång. Betraktningsvinkeln är 178 grader både horisontellt och vertikalt. Ljusstyrkan är 400 cd/m2 och kontrastförhållandet 1000:1. Responstiden är 6 ms. SyncMaster XL20 kostar 17 058 kronor och SyncMaster 305T 19 294 kronor. De nya skärmarna finns i butik i november. För frågor och mer information, kontakta gärna: John Lindén, nordisk produktmarknadschef för bildskärmar, john.linden@samsung.se , 08-590 966 88, 0702-84 66 88 Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se , 08 590 966 56, 070 99 55 650 Pressrum med bilder: samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 128 000 anställda i ett femtiotal länder. Försäljningen uppgick under 2005 till 56,7 miljarder och vinsten var 7,5 miljarder US Dollar. Under 2005 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till 5 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag 140 medarbetare. Produktsortimentet består av mobiltelefoner, monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667