Samsung ny huvudsponsor för Globen

Globenarenorna har slutit ett flerårigt sponsoravtal med Samsung. Ett ingående samarbete ger Samsung tillgång till ett fördjupat engagemang och Globenarenorna får en långsiktig sponsorpartner. – Det är extra roligt att få en huvudsponsor som Samsung i ett läge när sponsormarknaden har varit så trög under flera års tid. Att ett så framåtsträvande företag som Samsung tar steget är mycket positivt för oss, säger Ulf Larsson, vd för Globenarenorna. – Samsungs kunder och Globenarenornas publik har mycket gemensamt. Vi ser med spänning fram emot att samarbeta med ett världsföretag i teknikutvecklingens framkant som så många är intresserade av, inte minst med tanke på alla nya intressanta produkter, menar Ulf Larsson. När Globen i februari fyllde 15 år hade 15 674 870 personer besökt Globen och Annexet. Under 2003 arrangerades totalt 257 evenemang i Globen. Det är nytt rekord. Samsung på Globens storbildsskärm Avtalet innebär att Samsung får rätten till en bred exponering av sitt varumärke i Globenarenorna, inte minst på Globens klassiska storbildsskärm, den gigantiska bildskärmen som hänger i Globens tak. Samsung får också tillfällen att visa nya spännande produkter. Samtidigt skapar överenskommelsen mötesmöjligheter för Samsung i Globenarenorna. – Globen är en av de viktigaste samlingsplatserna i Sverige. Det här ger oss möjligheten att möta människor när de har det som roligast på sin fritid med upplevelser under olika evenemang, säger Ui Tack Kim, vd för Samsung i Norden. – När vi engagerar oss i en av Nordens viktigaste arenor vill vi också att det ska uppfattas som att Samsung har kommit till Sverige för att stanna. Det är en naturlig följd av Samsungs fördjupade engagemang inom idrott både i Sverige och i internationella sammanhang, exempelvis som huvudsponsor för de olympiska spelen, berättar Ui Tack Kim. Samsungs omfattande stöd till idrott är baserat på tron att sport spelar en unik roll i att förena människor, oberoende ålder, folkslag eller kön. För ytterligare information vänligen kontakta: Ulf Larsson, VD Globenarenorna: 070-237 10 00 Helene Grape, affärsområdesansvarig sponsring, Globenarenorna: 070-228 42 42 www.globearenas.se Thomas Anderfelt, nordisk marknadschef, Samsung Electronics, thomas.anderfelt@samsung.se, 08-590 966 92, 070-372 66 96 Bilder och pressrum: www.samsung.se, klicka "pressrum" Omsättningen uppgick under 2002 till cirka 33 miljarder US Dollar. Under 2002 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till cirka 2,7 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag cirka 60 anställda. Produktsortimentet består av monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, sladdlösa telefoner, gsm-telefoner, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare. AB Stockholm Globe Arena består av nationalarenan Globen, Annexet, Hovet och Söderstadion. Globenarenorna har ca 1,4 miljoner besökare årligen till sina evenemang, vilket gör det till Sveriges ledande evenemangsområde. Arenorna används för idrotts- och nöjesevenemang för allt från lokala idrottsklubbar till idrottsevenemang och konserter i världsklass samt för olika typer av företagsevenemang.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances