Jong-hee Han, viceordförande och VD för Samsung Electronics, träffade Anna Hallberg, Sveriges utrikeshandelsminister på Utrikesdepartementet i Stockholm den 15 augusti. Vicepresident Han och minister Hallberg diskuterade ett flertal ämnen.

Samsung träffar utrikeshandelsminister Anna Hallberg för att diskutera den gröna omställningen och främjandet av svensk-koreanska handelsrelationer

Den 15 augusti träffades Jong-hee Han, viceordförande och VD för Samsung Electronics, och Anna Hallberg, Sveriges utrikeshandelsminister.

Sverige och Korea har en lång historia av goda relationer. År 2019 besökte Sydkoreas president Sverige för att fira 60 år av diplomatiska relationer. Samsung är angelägna om att fortsätta bidra till främjandet av relationen mellan de två länderna.

Högst upp på dagordningen stod ett för parterna gemensamt intresse: övergången till en cirkulär ekonomi och att bidra till den gröna omställningen. Viceordförande JH Han uttryckte sin uppskattning för Sveriges ambitiösa planer att leda den globala gröna omställningen. För att stötta övergången strävar Samsung efter att uppnå cirkularitet bland annat genom återvinningssystem för elektroniskt avfall, produktdesign som förlänger produktlivstider (exempelvis mer energieffektiva produkter, bättre batterier, vattentåliga mobiler) och utökade möjligheter till att reparera trasiga produkter.

Under mötet framförde viceordförande Han även Samsungs stöd för Sydkoreas ansökan om att arrangera Världsutställningen 2030 i staden Busan.

Minister Hallberg och JH Han beslutade om fortsatt dialog och samarbete mellan Sverige och Samsung.

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och teknologier. Samsung omdefinierar världen för tv, smartphones, wearables, tablets, vitvaror, nätverkssystem, minne, halvledare samt LED-lösningar. För att upptäcka mer besök det officiella nyhetsrummet http://news.samsung.com.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667