Samsungs mobil öppnar dörren till framtiden

Samsungs mobil öppnar dörren till framtiden

På Clarion Hotel i Stockholm prövar just nu lås- och säkerhetsföretaget Assa Abloy framtidens dörrlås. Dörren låses upp med hjälp av mobiltelefonen.

För att demonstrera sin lösning har Assa Abloy valt att använda Samsungs mest sålda pekskärmsmobil, Star S5230.

Boka hotellrummet som vanligt och får bokningen konfirmerad i mobilen. Före ankomsten väljer gästen att checka in på rummet via mobilen som då får en digital nyckel skickad till sig i retur. Väl framme till hotellet slipper man stå i kö vid hotellets reception, utan kan gå direkt till sitt rum. Dörren låses upp när man håller mobilen nära dörrlåset, som då känner av den digitala nyckeln som är aktiverad i mobilen. När gästen sedan lämnar rummet låses dörren automatiskt och när man via sin mobil checkar ut raderas även den digitala nyckeln.

Tekniken som används kallas för Near Field Communication (NFC) och är en standard för trådlös kommunikation av data mellan enheter som är inom tio centimeter. Samsung har sedan tidigare deltagit i ett antal projekt där man har anpassat sin mest sålda pekskärmsmobil Star S5230 till en så kallad NFC-mobil, Star S5230N. Ett exempel på lyckat projekt är kollektivtrafiken i Nice, Frankrike, där man under en testperiod kunde betala resan via sin telefonräkning genom att hålla upp sin NFC-anpassade Star S5230N mot en avläsare.

– Samsung är en av de mobiltelefontillverkare som har kommit längst med att använda NFC-tekniken, och vårt fokus är att skapa säker och trygg datatrafiken mellan mobilen och avläsaren, säger Andreas Norberg, teknisk chef för mobiltelefoner på Samsung i Norden.

Pilotlösningen som idag demonstreras på Clarion Hotel i Stockholm är ett samarbete mellan Assa Abloy, Choice Hotels Scandinavia, TeliaSonera, Venyon, VingCard Elsafe.

Läs mer om Samsung Star S5230: http://www.samsung.com/se/consumer/mobile/mobilephones/mobilephones/GT-S5230LKAXEE/index.idx?pagetype=prd_detail&returnurl=

Press contact Kommunikationsbyrån Jung Relations Gäller journalister och media

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26
Louise Gustafsson