The Knox Journals: Så säkrar du upp din smartphone

The Knox Journals: Så säkrar du upp din smartphone

Samsung Galaxys säkerhets- och sekretessfunktioner ”Fäst app”, ”Underhållsläge” och ”Hemlig mapp” hjälper dig att stärka skyddet

Vi har nästan alltid mobilen i våra händer, men har du tänkt på hur lätt den kan hamna i fel händer? Den kan exempelvis tappas bort eller bli stulen. Men med Samsung Knox säkerhetsfunktioner behöver du inte oroa dig för att innehållet i din mobil sprids till obehöriga. Dessutom kan du säkerställa att bara en viss information kan delas med andra,exempelvis om du lånar ut din telefon till en vän. Nedan listas Samsung Knox säkerhetsfunktioner som ger dig extra trygghet i vardagen.

Fäst App:

Många upplever en speciell känsla när de ska räcka över sin telefon till en annan person som är nyfiken på att se dina nytagna semesterbilder. Men när den personen råkar bläddra till dina privata bilder eller öppna en annan app kan det lätt kännas lite jobbigt. Med hjälp av ”Fäst app” slipper du uppleva dessa typer av situationer framöver. Den fungerar nämligen som en livvakt som skyddar dig och din telefon. Dessutom kan du bestämma vilken information andra kan få ta del av.

Det gör du genom att pinna de appar andra får använda. ”Fäst app” har också en stör ej-funktion som tar bort suspekta pop-up meddelanden.

Det går snabbt att installera ”Fäst app”. Gå till ”Inställningar” och tryck på ”Säkerhet och sekretess”. Sedan kan du scrolla ner och tryck på ”Fler säkerhetsinställningar”. Därefter kan du klicka på ”Be om pin för att pinna ur” vilket gör att man behöver skriva in ett lösenord för de appar som inte är fastnålade. Öppna sedan den app du vill nåla fast. Tryck på ”Senaste” (eller svajpa upp och håll ned om du använder svepgester) och tryck sedan på ikonen ovanför appen. Välj alternativet ”Fäst den här appen” och du är klar.

▲ Inställningar > Säkerhet och sekretess > Fler säkerhetsinställningar > Fäst app

Underhållsläge:

Samsungs “Underhållsläge” är utvecklat för att skydda och gömma din data om du behöver skicka in din smartphone för en reparation. Skapa en användarprofil för att hålla ditt konto och data i ett privat läge. Aktivera detta i enhetens inställningar genom att trycka på ”Underhållsläge” eller via appen Samsung Members.

Information och material som bilder, videor, kontakter och sms kan enkelt döljas. Dessutom finns det ingen risk att data blir raderad av olyckshändelse, något som kan råka hända på ett reparationscenter. Man kan även se till att reparatörer bara har åtkomst till nödvändiga enhetsfunktioner så att de kan utföra en servicediagnos.

▲ Inställningar > Enhetsvård > Underhållsläge

Hemlig mapp:

Samsung Knox har flera lager av säkerhet och integritet. Det ger ett utökat skydd för dig men också fler valmöjligheter i vad du vill säkra upp. ”Hemlig mapp” är platsen där man kan hålla sin mest personliga information skyddad och gömd från andra. Den låser även in din data så den inte kan nås via telefonens vanliga lagringsutrymme. Du kan till och med kryptera ”Hemlig mapp” för än mer skydd.

Du hittar ”Hemlig mapp” bland dina appar. Första gången du öppnar den behöver du ställa in vilket inloggningsalternativ du vill ha. Välj mellan en pin-kod, ett mönster, ett lösenord eller fingeravtryck. Dessutom kommer allt du skapar i ”Hemlig mapp” sparas per automatik. Därtill kan du flytta över information till mappen närsomhelst.

Om du till exempel vill spara en kopia av ditt körkort, kan du ta en bild med din smartphone eller ladda upp en befintlig bild, trycka på alternativmenyn (de tre prickarna) och välja ”Flytta till Hemlig mapp”.

▲ Inställningar > Säkerhet och sekretess > Fler säkerhetsinställningar > Hemlig mapp

[1] Tillgänglighet kan variera beroende på marknad och modell.
[2] Som en försiktighetsåtgärd uppmanas användare att säkerhetskopiera alla personliga data innan de aktiverar ”Underhållsläge”.

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och teknologier. Samsung omdefinierar världen för tv, smartphones, wearables, tablets, vitvaror, nätverkssystem, minne, halvledare samt LED-lösningar. För att upptäcka mer besök det officiella nyhetsrummet http://news.samsung.com.

Press contact Kommunikationsbyrån Jung Relations Gäller journalister och media

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances