The Knox Journals: Skydda mobildata på dina villkor

The Knox Journals: Skydda mobildata på dina villkor

Du bestämmer hur du vill säkra upp din personliga information med Samsung Galaxys säkerhets- och integritetspanel, Samsung Find och avancerade intelligensinställningar

Vi använder våra mobiler hundratals gånger varje dag och litar på dem till den grad att vi sällan går ut utan dem. De har blivit en del av oss, och med tekniker som AI och generativ AI öppnas stora möjligheter för vad du kan göra med din enhet – eller snarare vad din enhet kan göra för dig.

Men nya tekniska framsteg medför också nya sätt att behandla data. Hos Samsung anser vi att du bör ha en god överblick över hur vi lagrar din personliga information. Vi värdesätter transparens, valfrihet och kontroll som grundläggande principer i den mobila upplevelsen.

I en alltmer digitaliserad värld är din säkerhet och integritet viktigare än någonsin. Därför ger Samsung användarna möjligheten att kontrollera sina enheter. Vi är engagerade i att erbjuda lösningar som ger dig makten att övervaka och styra hur dina data används.

Säkerhets- och integritetspanelen:

Denna övertygelse är grundläggande för vår säkerhets- och integritetspanel. Panelen ger dig möjlighet att kontrollera dina data, inklusive vem som kan se dem och hur de används. Med ett enkelt och användarvänligt gränssnitt kan du se, och skapa samt uppdatera dina app-behörigheter. Dessutom kan du ställa in valfriainställningar för datadelning och skräddarsy din upplevelse.

Panelen hjälper dig också att identifiera riskfylld data och visa säkerhetsstatus för olika säkerhetsfunktioner.

▲ Inställningar > Säkerhet och integritet

Härifrån kan du snabbt och enkelt ändra dina inställningar för att hantera potentiella faror med ett knapptryck. Objekt är ordnade efter prioritet av de funktioner som kan påverka din säkerhet på nätet som låsskärm, kontosäkerhet, förlorat enhetsskydd via Find My Mobile, appens säkerhet och uppdateringar. De är tillgängliga högst upp, med röda, gula eller gröna larm som visar om problem skulle uppstå och ger tydliga indikatorer på säkerhetsproblem.

Det här sker per automatik. Appar kan nämligen fortsätta att spåra data i månader, även när de inte används. Men Samsung Galaxy-enheter tar på egen hand bort behörigheter från appar som inte har använts på ett tag. Det kan sedan återställas i instrumentpanelen.

Du kan göra detta genom Behörighetshanteraren och Behörighetsanvändning. Behörighetshanteraren visar enkelt vilka appar som kan komma åt dina data, din plats, kamera eller mikrofon. Behörighetsanvändning erbjuder ett enkelt sätt för dig att se dina nyligen använda behörigheter och vilka appar som har använt en specifik behörighet under de senaste 24 timmarna eller sju dagarna. För att göra saker ännu enklare erbjuder vi också omedelbara åtgärdsuppmaningar genom instrumentpanelen.

Det är enkelt att komma åt din säkerhets- och integritetsinstrumentpanel. Gå bara till Inställningar och Säkerhet och integritet, där du kan granska och justera behörigheter efter behov.

Du kan också utforska funktioner för att ytterligare förbättra din enhets integritet, som inställningen för Clipboard Access (Urklippsåtkomst). Att aktivera denna inställning (genom att gå till Inställningar, sedan Integritet och leta efter växeln ”Meddela när urklipp används”) innebär att varje gång en app klistrar in något från ditt urklipp får du en notifikation.

Find My Mobile / Samsung Find:

Det händer oss alla förr eller senare – vi tappar bort våra telefoner. Men tack vare Find My Mobile och Samsung Find behöver du inte oroa dig för att din enhets personliga information ska läckas.

Med Find My Mobile aktiverad kan Samsung Find hjälpa dig att lokalisera, låsa och radera din enhets data för att förhindra obehörig åtkomst. Du kan spåra din enhet även om den inte är ansluten till ett mobilnätverk, bara om den är påslagen. Med Samsung Find kan du inte bara hitta din Samsung Galaxy-telefon, utan även dina Galaxy Buds, surfplattor, klockor och andra enheter.

Med dessa funktioner blir det enklare att hålla koll på dina prylar. I Samsung Find-appen kan du låta familjemedlemmar se var enheterna befinner sig eller aktivera en ringsignal för att enklare hitta enheter ni delar. Du kan även öka chansen att hitta en borttappad enhet genom att fjärraktivera strömsparläge för att förlänga batteritiden.

▲ Inställningar > Säkerhet och integritet > Förlorat enhetsskydd

Avancerade intelligensinställningar:

Samsung strävar efter att förbättra användarupplevelsen genom avancerade AI-funktioner[1], där integriteten alltid är i fokus. Många av våra Galaxy AI-funktioner behandlar data direkt på enheten, vilket skyddar din känsliga information. För de funktioner som kräver bearbetning i molnet eller på externa servrar ser vi till att dina data skyddas med strikta säkerhetsåtgärder.

Det finns de som inte vill använda sig av molnbaserad AI utan vill hellre behålla data på enheten. För att göra det valet går du in i våra avancerade intelligensinställningar.

Våra AI-stödda Galaxy-enheter låter dig bestämma hur mycket av din data som ska användas för att förbättra din smartphoneupplevelse. Du kan även välja om du vill tillåta bearbetning online för fullständig AI-funktionalitet.

För att anpassa dessa inställningar, gå till Inställningar, välj Avancerade funktioner och sedan Avancerad intelligens. Där kan du välja alternativet ”Bearbeta data endast på enheten”.

▲Inställningar > Avancerade funktioner > Avancerad intelligens

Vi fortsätter att engagera oss för att ge våra användare transparens, valfrihet och kontroll i en spännande tid. Nu är det enklare än någonsin att förstå vad som händer med dina data.

Din integritet är tryggad med Samsung Galaxy.

[1] Tillgänglighet kan variera beroende på enhetsmodell, operativsystem och/eller marknad.

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och teknologier. Samsung omdefinierar världen för tv, smartphones, wearables, tablets, vitvaror, nätverkssystem, minne, halvledare samt LED-lösningar. För att upptäcka mer besök det officiella nyhetsrummet http://news.samsung.com.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances