Trådlöst och slimmat: Samsung lanserar världens första mp3 med bluetooth

Samsung lanserar idag två nya mp3-spelare. T9B är världens första mp3-spelare med inbyggd bluetooth och K3 är den mest slimmade modellen för den stilmedvetne – 6,9 millimeter tunn. – Med våra nya användarvänliga mp3-spelare i moderiktig design gör vi det både enklare och roligare att lyssna på musik och dela med sig av låtar, filmer och foton, säger Peter Rollfelt, nordisk produktmarknadschef för mp3 på Samsung. T9B - Den ultimata nöjesmaskinen med bluetooth Nya T9B är en riktig nöjesmaskin som inte bara spelar musik utan även fungerar som fotoalbum, hemmabio och spelenhet. T9B är världens första mp3-spelare med inbyggd bluetooth och finns med 1, 2 eller 4 gigabyte minne. Med bluetooth får användaren tillgång till massor med spännande möjligheter. Exempelvis blir det möjligt att koppla ihop T9B med mobiltelefoner och med andra T9B-enheter. Kopplad till mobilen kan T9B användas som headset, för att läsa inkomna sms och ringa samtal. Vid inkommande samtal bryts musiken automatiskt och återupptas igen efter det att samtalet avslutats. Kopplad till andra T9B blir det möjligt att utbyta foton, filmer eller musik på ett mycket smidigt sätt. Och sist men inte minst stöder T9B trådlösa stereohörlurar. Med en speciell teknik är det möjligt att få plats med fyra långfilmer på bara en gigabyte utrymme. Och med en batteritid på upp till 7 timmar vid filmtittande (upp till 30 timmar vid musiklyssnande) hinner du med att se dem alla. När du tröttnat att titta på film eller lyssna på musik är det bara att spela något av de inbyggda spelen. Eller så kanske du vill läsa en bok i textformat direkt i den 1,8 tum stora skärmen. K3 - Sofistikerad design och slimmad utformning Den andra nya modellen, K3, har en sofistikerad design som passar den modemedvetne livsstilslyssnaren. Den kommer i de tre spännande färgerna limegrönt, svart och rött och finns med 1, 2, 4 eller 8 gigabyte minne. Den har bland annat touchdisplay och samma lättfattliga gränssnitt baserat på symboler istället för text som tidigare återfunnits i bland annat K5. Förutom mp3-låtar finns möjligheter att lyssna på fm-radio och att titta på foton i den 1,8 tum stora skärmen. Batteritiden är 25 timmar vid musiklyssning. T9B finns nu i butik och kostar 1 699 kronor för versionen med 1 gigabyte minne och bluetooth och 1 499 kronor utan bluetooth – T9. Priset på övriga versioner är ännu inte fastställt. Även K3 finns nu i butik och kostar 1299 kronor för versionen med 1 gigabyte, 1499 kronor för versionen med 2 gigabyte och 1999 kronor för versionen med 4 gigabyte. Priset för 8 gigabyte är inte fastställt ännu. T9B och T9 har 30 timmars speltid, 7 timmars video, navigeringsplatta, fm-radio och 1,8 tum stor TFT-skärm med 262 000 färger och en upplösning på 176 x 220 punkter. Den stöder bildvisningsformatet jpeg och finns alltså både med och utan bluetooth. Väger 49 gram. K3 har 25 timmars speltid, navigeringsplatta, fm-radio och 1,8 tums OLED-skärm med en upplösning på 160 x 128 punkter. Den stöder bildvisningsformatet jpeg. Finns i färgerna limegrön, svart och rött. För frågor och mer information, kontakta gärna: Peter Rollfelt, nordisk produktmarknadschef mp3, peter.rollfelt@samsung.se, 08 590 986 30, 0708 80 82 10 Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se , 08 590 966 56, 070 99 55 650 Pressrum med bilder: samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till press@samsung.se. Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en ledande producent av tv, minneschips, mobiltelefoner och tft-lcd-paneler med 138 000 anställda i 56 länder inom fem affärsområden. Samsung är i dag ett av världens snabbast växande varumärken. Försäljningen uppgick under 2006 till 63,4 miljarder dollar och vinsten var 8,5 miljarder. Sex miljarder dollar satsades i forskning och utveckling. Samsung Electronics Nordic AB omsatte under 2006 sex miljarder kronor. Sedan 1992 har företaget vuxit snabbt, har i dag 190 medarbetare och erbjuder det senaste inom mobiler, ljud och bild, IT-produkter och vitvaror.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667