Aktier för nybörjare

I denna ”aktier för nybörjare”-guide kommer vi att gå igenom hur man köper och säljer aktier, vilka som är bra, hur man bygger en aktieportfölj och mycket mer.

Aktier är ett av de bästa sätten att få dina sparpengar att växa. Genom att handla och investera i aktier blir du delägare i olika bolag. När företagen växer kan du tjäna pengar på en stigande aktiekurs och på utdelningar.

Nybörjaraktier – nybörjarportföljer

Mest ägda aktierna bland Avanzas kunder

Här är lista med de mest ägda aktierna hos Avanza. Detta betyder inte att de nödvändigtvis är de bästa aktierna för en nybörjarportfölj men det visar att det finns en stark tro på just dessa bland många aktieägare. Det är viktigt att du gör din egen analys innan du handlar.

Bolag Ägare
28 Boliden 23 788
29 Lundbergforetagen B 23 498
30 Sandvik 23 189
Visste du att vi har ett flertal aktieportföljer här på Samuelssons Rapport med resultat ändå från 2008. Du kan läsa mer om detta här.

Snabbguide: aktier för nybörjare

Vill du komma igång och köpa direkt? Så här gör du:
  1. Öppna ett konto hos en nätmäklare: Dessa är lätta att använda och de är billigare än storbankerna.
    Öppna konto i Avanza
    Öppna konto i Nordnet
  2. Sätt in pengar: Gör en banköverföring från ditt bankkonto. Du kan också använda Swish (Nordnet) eller Trustly (Avanza).
  3. Välj aktier: Bestäm dig för vilka du vill äga. Satsa på stabila, vinstdrivande bolag. Undvik förhoppningsbolag. Att köpa starka utdelningsaktier kan vara en bra strategi.
  4. Välj indexfonder om du har svårt att bestämma dig. Vi ska gå igenom hur du hittar bra aktier i företag. Vill du komma igång snabbt och har svårt att bestämma dig? Köp en global indexfond och en svensk indexfond. Det är en utmärkt start.
  5. Köp! Klicka på köpknappen hos din nätmäklare och välj antal som du vill köpa. Om du köper indexfonder får du ange för hur stort belopp du vill handla.
  6. Bygg en portfölj: Du bör ha minst 10-12 aktier i din portfölj för att sprida på riskerna. Om du köper indexfonder behöver du inte mer än ett par fonder för att få god riskspridning.
  7. Månadsspara: Fyll på dina innehav i samband med löningen varje månad.
  8. Fondskola för dig som vill lära dig om fonder istället.

Tips – kortfattat om aktier

Denna guide för nybörjare är ganska lång. Därför börjar vi med en kort sammanfattning och några av våra favorit-tips om aktier:

• Aktier är andelar i bolag, aktiebolag. Om du äger dessa är du delägare i bolaget.
  • Som aktieägare har du rätt till aktieutdelningar och du kan rösta på bolagsstämman.
  • Aktier handlas på börsen. Det är en marknadsplats där utbud och efterfrågan styr priset. Stockholmsbörsen heter Nasdaq OMX Stockholm.
  • Att handla är ett av de bästa sätten att tjäna pengar om du har en lång sparhorisont.
  • Aktiepriset i bra bolag stiger på sikt i takt med att företaget växer och gör mer vinst.
  • Det finns även många fler faktorer som avgör aktiepriset, till exempel förväntningar, speciellt på kort sikt.
  • Aktieutdelningar är en del av vinsten som företaget delar ut till aktieägarna. De som delar ut mer pengar år för år är ofta en bra investering.
  • Du har rätt till aktieutdelningar om du ägde aktien sista dagen som den handlades inklusive utdelning.
  • Direktavkastningen är aktieutdelningen delat med aktiekursen. Direktavkastningen ändras alltså i takt med att kursen ändras.
  • En bra aktie är inte alltid en bra investering. Om priset är för högt i förhållande till vad bolaget tjänar säger man att värderingen är för hög. Värderingen mäts bland annat med P/E-talet (aktiepriset i förhållande till vinsten) och P/S-talet (aktiepriset i förhållande till omsättningen).
  • Värderingen är inte det enda som är viktigt. Tillväxtbolag kan till exempel ha en hög värdering men ändå ha en aktiekurs som fortsätter att stiga år för år.
  • Du bör bestämma dig för en aktiestrategi innan du köpe. Det innebär att du bestämmer dig för hur du ska välja att köpa, när du ska köpa dem och när det är dags att sälja.
  • Vilken strategi du än väljer bör du sprida på riskerna. Bygg en väldiversifierad aktieportfölj.

Handla aktier – så gör du

1. Öppna ett konto

Börja med att öppna ett konto hos någon av nätmäklarna. Både Avanza och Nordnet har lättanvända plattformar. Det är gratis att registrera sig och det är billigt att köpa och sälja via dessa mäklare.

Det är lätt att investera – att öppna konto hos nätmäklaren Avanza tar inte mer än en minut! Öppna konto! Det är lika lätt att öppna ett aktiekonto hos Nordnet. Besök Nordnet.

2. För över pengar

När du öppnar ett konto hos Nordnet eller Avanza får du samtidigt ett investeringssparkonto (ISK). Denna kontoform är i de flesta fall det bästa valet för dig som vill handla med aktier. Om du vill kan du öppna fler ISK senare utan extra kostnad.
Innan du kan handla måste du föra över pengar. Du kan göra en banköverföring. Det brukar ta en bankdag innan de kommer in på kontot.
Om du vill kan du istället använda Trustly för att sätta in pengar på Avanza. Då kommer pengarna in på ditt konto på en gång. Ifall du har valt Nordnet som nätmäklare erbjuds du istället att sätta in pengarna med Swish. Även då kommer de in på en gång på ditt konto.

Hos Avanza hittar du sidan för att sätta in pengar i menyn.Avanza låter dig välja mellan Trustly eller banköverföring som insättningsmetod. Om du väljer banköverföring får du inbetalningsuppgifter som du använder hos din bank för att föra över pengar.
Även hos Nordnet finns det ett lättillgängligt menyval för att sätta in pengar för att börja handla med aktier.
När du klickar på ”insättningar” får du välja mellan banköverföring eller att föra över pengar direkt med Swish. Precis som hos Avanza innebär banköverföring att du får inbetalningsuppgifter som du använder hos din bank för att föra över pengar.

3. Köp aktier

När kapitalet kommit in på kontot kan du investera. Vi ska titta på hur du gör för att välja ut bra aktier, men låt oss som exempel anta att du vill investera i Atlas Copco. Då gör du så här:
Så gör du för att investera i aktier hos Avanza:

1. Sök efter en aktie, t.ex. Atlas Copco, i sökfältet. Klicka på önskad aktie. Du kan även hitta inspiration i aktielistan.
  2. På sidan om aktien klickar du på knappen ”köp” uppe i vänstra hörnetklickar du på knappen ”köp”
  3. Ange önskat antal du vill köpa. Du kan ange en lägre kurs än den aktuella om du vill. Om du har fler konton kan du välja vilket du vill köpa på. Klicka därefter på knappen ”Köp”.

Så gör du för att investera i aktier hos Nordnet:

1. Sök efter aktien i sökrutan högst upp. Klicka på ”köp” i listan på önskad aktie. Du kan även söka i Nordnets aktielistor.nordnet Sök efter aktien
  2. Ange antal du vill köpa. Ifall du har flera konton kan du ändra konto att köpa på. Om du vill kan du ange en annan köpkurs än den förifyllda. Klicka på knappen ”Köp”.antal aktier nordnet

Vad är en aktie?

En aktie är en andel i ett aktiebolag. När du köper blir du med andra ord delägare i ett företag. Det ger dig alla rättigheter som ägare i bolaget, även om du bara äger en mycket liten andel.
Som ägare får du ta del av företagets vinster. Först och främst brukar vinster och andra framgångar som företaget gör återspegla sig i aktiepriset. Genom att aktiepriset stiger kan du förr eller senare tjäna pengar på att sälja dyrare än vad du köpte dem för.
Många aktiebolag delar dessutom ut en del av vinsten till aktieägarna. Dessa utdelningar kommer in på ditt konto i form av kontanter en eller flera gånger per år.
När du är delägare i ett aktiebolag har du dessutom rätt att delta i bolagets årsstämma och rösta på de förslag som styrelsen lägger fram.

Bolag ger ut aktier för att få in pengar

Ett företag kan ge ut många aktier för att få in pengar i verksamheten. Då sker en så kallad nyemission. De personer som köper blir delägare i bolaget. Kapitalet går direkt in i bolaget. Där kan de användas för att köpa maskiner, anställa personal, expandera till nya marknader med mera.

Aktier handlas på börsen

Det finns publika och privata aktiebolag. De publika aktiebolagen är öppna för handel och de kallas även för listade företag. Det är dessa som du kan köpa på börsen.
Stockholmsbörsen drivs av ett företag som heter Nasdaq. Det har även hand om börserna i Köpenhamn, Helsingfors, Tallinn, Riga, Vilnius och Island.
De nordiska börserna på Nasdaq samlas på den Nordiska listan, som även kallas för Nasdaq OMX Nordic. Denna börslista är i sin tur uppdelad i tre segment:

• Large Cap: Börsvärde över 1 miljard euro.
  • Mid Cap: Börsvärde mellan 150 miljoner och 1 miljard euro.
  • Small Cap: Börsvärde på mindre än 150 miljoner euro.

På OMXS Nordic finns även en marknadsplats som heter First North. Det är enklare för företag att notera sig på First North jämfört med huvudbörserna. Därför hittar du främst lite mindre bolag här. Många av dem är tillväxtaktier.

aktielistan hos Avanzaa kan du lätt filtrera fram från olika länder och listor. Här visas till exempel Stockholmsbörsens Large Cap-lista.

Börsindex

Ett aktieindex, eller börsindex som det också heter, består av ett urval av många aktier. Index kan användas för att visa utvecklingen för en grupp värdepapper över tid. Det kan handla om ett index för en börs, en bransch, ett land eller ett specialbyggt index med en viss inriktning.
När man talar om att börsen har gått upp eller gått ner är det alltså ett index man talar om, ofta OMXS30 eller OMXSPI.
Du kan använda index för att jämföra hur din aktieportfölj utvecklas över tid. Aktieindex används också som grund i olika indexfonder.

A-aktier och B-aktier

Den vanligaste typen av aktier kallas för stamaktier. När man pratar är det vanligtvis denna typ som avses. När du äger stamaktier i ett företag har du rätt att gå på bolagsstämman och rösta. Därmed kan du påverka verksamheten och säga vad du tycker om de förslag som styrelsen lägger fram.
Ibland ger företag ut B-aktier vid sidan av de ordinarie aktierna (ja ibland kan man även se C-aktier och D-aktier). Dessa är precis som A-aktierna andelar i bolaget. B-aktierna är, liksom som A-aktierna, stamaktier. Skillnaden är att B-aktierna inte ger lika många röster på bolagsstämman. Vanligtvis brukar de ge 10 gånger färre röster jämfört med A-aktierna. Det är upp till varje bolag att bestämma hur stor röststyrka B-aktierna ska ha.
Det är långt ifrån alla bolag som har B-aktier. Ett företag kan välja att ge ut B-aktier när de vill sälja en stor del av bolaget för att få in kapital samtidigt som de nuvarande ägarna får behålla en större del av makten.

Ska jag köpa A-aktier eller B-aktier?

Som småsparare spelar det inte någon större roll om du köper A-aktien eller B-aktien. Din röst i bolaget är mikroskopisk jämfört med de stora ägarna. Småsparare köper knappast aktier för att påverka företaget utan för att tjäna pengar. Därför kan du lika gärna investera B-aktier istället för A-aktier. Har du ett mycket stort kapital och vill påverka – ja, då får du köpa A-aktien.
A-aktier och B-aktier ger exakt samma utdelningar. Dessutom brukar aktiekursen vara snarlik. Tendensen är möjligtvis att B-aktien är billigare. Dessutom brukar den vara mer likvid, vilket innebär att det är lättare att köpa och sälja aktien. Du bör därför investera i den aktie som är billigast. På så vis får du ”mer för pengarna” och en högre direktavkastning.

Preferensaktier

En del bolag ger ut preferensaktier vid sidan av stamaktierna. Till skillnad från stamaktierna ger preferensaktier inte någon rösträtt vid bolagsstämman. Företag ger ut preferensaktier, eller ”preffar” som de också kallas, för att få in extra pengar till verksamheten.
Preferensaktier kan användas som ett alternativ till banklån, till exempel om företagets möjligheter att få ett lån är begränsade. De liknar lån men bokförs inte som en skuld i balansräkningen.
De flesta som handlar köper stamaktierna, inte preffarna. Preferensaktierna fungerar på ett speciellt sätt:

• Preferensaktier har en förutbestämd utdelning. Den är inte garanterad, men den brukar som regel betalas ut.
  • Preferensaktier har en inlösenkurs på ett visst datum.
  • Ägare av preferensaktier har förtur till utdelningar före ägare av stamaktier, därav namnet ”preferens”
  • Som ägare av (enbart) preferensaktier har du vanligtvis inte rätt att rösta på bolagsstämman.

Aktiepriset i preferensaktier brukar inte förändras lika mycket som priset för stamaktierna, även om det brukar finnas en korrelation. Det är främst två saker som styr priset på preferensaktier:

• Bolagets förmåga att betala utdelningar
  • Det allmänna ränteläget

Om ett företag antyder att det kan bli problem att betala utdelningar, till exempel vid svikande vinst, då sjunker priset på preffarna.
Ränteläget är en stark faktor. Det beror på att många äger preferensaktier som ett alternativ till att ha pengar på ett bankkonto eller i räntepapper. Om den riskfria räntan höjs minskar incitamenten att äga de mer riskfyllda preferensaktierna. Följden blir att priset sjunker.
I detta avseende liknar preferensaktierna hur priset på obligationer påverkas av ränteförändringar. Sjunkande räntor får motsatt effekt på preffarna – priset stiger.

Det är olika dynamik i preferensaktier jämfört med stamaktier. Här ser vi ett års utveckling i Klöverns preferensaktie (grön linje) jämfört med stamaktien (blå linje). Det är större volatilitet i stamaktien, men kurspotentialen är också mycket större. Preferensaktier har säkrare utdelningar och ofta är de större och mer frekventa också.

Utdelningsaktier och direktavkastning

En aktieutdelning är en utbetalning av bolagets vinst till aktieägarna. När ett aktiebolag går med vinst måste företagsledningen ta ställning till vad företaget ska göra med vinsten. En del av vinsten brukar återinvesteras i verksamheten så att företaget kan växa. De pengar som inte behövs för investeringar kan ledningen välja att dela ut till aktieägarna. Detta kallas för utdelning.

Hos Avanza är det lätt att hitta utdelningen för en viss aktie. I exemplet har vi Atlas Copco. Här ser du även den första dagen som aktien handlas utan utdelning och när utdelningen kommer in på kontot. Källa: Avanza.
Utdelningen anges i kronor per aktie. Vi kan ta Lundbergföretagen som exempel där utdelningen var 3,2 kronor per aktie 2018.
Direktavkastningen anger hur stor utdelningen är i procent i förhållande till aktiekursen. Om kursen i vårt exempel Lundbergföretagen vid en viss tidpunkt var 350 kronor var med andra ord direktavkastningen 0,91 procent vid det tillfället.
Direktavkastning = utdelningen / aktiepriset

Utdelningar i Lundbergföretagen. Detta är ett exempel på en aktie där utdelningen höjs varje år. Källa: Börsdata
Direktavkastningen beror på vad aktiekursen står i och hur stora utdelningarna är. Det är inte ovanligt att direktavkastningen ligger på mellan 2 och 4 procent.
Aktiers direktavkastning kan alltså jämföras med räntan på ett sparkonto. Efter bolagets årsstämma vet du hur mycket du får i utdelning i kronor mätt. I många företag är det ganska förutsägbart hur stor utdelningen blir. Det beror på att företaget kan ha en utdelningspolicy som anger riktlinjer för utdelningarna.

Direktavkastningen i Lundbergföretagen. Här ser vi att direktavkastningen kan sjunka trots att bolaget delar ut allt mer utdelningar. Det beror på att kursen stigit mer än vad ledningen höjt utdelningarna. Källa: Börsdata.

Investera i utdelningsaktier

En av de bästa strategierna för nybörjare, men även för mer rutinerade investerare (som till exempel Warren Buffet), är att köpa utdelningsaktier.
Ett misstag som många nybörjare gör är att leta efter så hög direktavkastning som möjligt. En hög direktavkastning innebär att du får tillbaks en stor del av det du investerat. Det kan kännas skönt, men ofta är en hög direktavkastning förknippat med en hög risk. Det brukar finnas en anledning till varför direktavkastningen är så hög.
Det finns ett knep för att ta reda på om utdelningarna är hållbara eller inte. Det finns ett nyckeltal för utdelningsaktier som kallas för utdelningsandel. Den visar hur stor utdelningen är i förhållande till företagets vinst:

Utdelningsandel = utdelningen / vinsten

Genom att kontrollera hur stor utdelningsandelen är kan vi försäkra oss om att styrelsen inte delar ut en för stor del av vinsten. Vissa bolag anger i sin utdelningspolicy hur stor utdelningsandelen får vara, till exempel 50 till 60 procent eller max 80 procent.

Utdelningsandelen i Lundbergföretagen. Detta är ett exempel på ett bolag som valt att ha stabila utdelningshöjningar (se tidigare bild). Det är möjligt genom att utdelningsandelen ligger på en låg nivå, vilket ger gott om marginal ifall vinsten skulle bli svagare ett visst år.

Det finns inga exakta regler för hur stor utdelningsandelen bör vara som mest, men om den ligger i intervallet 40 till 60 procent brukar man som regel anse att utdelningarna är långsiktigt hållbara. Det kan vara en idé att sätta upp en övre maxgräns för utdelningsandelen, till exempel 80 eller 90 procent, för att inte riskera att gå i en så kallad utdelningsfälla – en aktie där utdelningen ser fin ut men där den inte är hållbar.
Grovt sett finns det två typer av utdelningsaktier:

• Stark utdelningstillväxt: Växande företag där endast en liten del av vinsten delas ut. Direktavkastningen är låg men utdelningarna höjs kraftigt varje år.
  • Hög direktavkastning: Aktier som har lagt en större del av sin expansion bakom sig brukar dela ut en större andel av vinsten istället för att investera i verksamheten. Här är istället direktavkastningen hög, men utdelningarna växer inte så mycket från år till år.

Du som är nybörjare och letar efter aktier kan fundera på vilken typ av utdelningsaktier som passar dig bäst. Om du har en lång sparhorisont brukar det löna sig att investera i utdelningsaktier som uppvisar en stark utdelningstillväxt. Utdelningarna må vara små i dagsläget men tack vare utdelningstillväxten kan du förmodligen se fram emot en saftig direktavkastning räknat på din ursprungliga köpkurs om några år.

Tips: Många av utdelningsaktierna på Stockholmsbörsens Mid Cap och Small Cap-lista har hög utdelningstillväxt.

Om du istället vill lägga fokus på stabilitet och köpa defensiva aktier som klarar oroliga tider på börsen lite bättre då kan många aktier med en hög direktavkastning vara bättre. Givet att utdelningsandelen inte är för hög brukar denna typ fungera som bra stötdämpare i portföljen i orostider på börsen.

Tips: Många av utdelningsaktierna på Stockholmsbörsens Large Cap-lista har hög direktavkastning.

Återinvestera utdelningarna – ränta på ränta

Ränta på ränta innebär att du kan få ränta på dagens avkastning i framtiden. När du har utdelningsaktier i din portfölj kommer du att få likvida medel inbetalda i form av utdelningar under året.
Många svenska värdepapper har utdelningar under våren. Det finns även de som delar ut mer än en gång om året. Amerikanska utdelningsaktier brukar ha utdelning en gång i kvartalet.
När utdelningarna kommer in på kontot är det bästa du kan göra att återinvestera dem genom att köpa nya utdelningsaktier. Efter några år får det en nästan magisk effekt på avkastningen. De utdelningsaktier som du köper idag för dina utdelningar kommer själva att ge utdelningar i framtiden. På så vis skapar du en pengamaskin!

Stockholmsbörsens utveckling 1996 till 2016 utan utdelningar (grön linje) och med utdelningarna återinvesterade (blå linje). I detta exempel fick den som köpte nya aktier för sina utdelningar nästan dubbelt så god avkastning.

Cykliska och defensiva aktier

Aktier som följer konjunkturen kallas för cykliska aktier. Karaktäristiskt för dessa är att de stiger mycket när börsen stiger men de faller också kraftigare när börsen går in i sämre perioder.
Vilka är de cykliska bolagen? Bolag där efterfrågan på produkterna i stor utsträckning påverkas av konjunkturläget är cykliska bolag.
Exempel på cykliska aktier:

• Verkstadsbolag, t.ex. Volvo, Atlas Copco och Sandvik
  • Råvaror, t.ex. SSAB och Boliden
  • Lyxprodukter, t.ex. Porsche och LVMH
  • Hotell och turism, t.ex. Scandic och Marriott International Inc.
  • Möbeltillverkare, t.ex. Lammhults Design
  • Flygbolag, t.ex. SAS

De ocykliska eller icke-cykliska bolagen påverkas generellt sett också av konjunktursvängningarna men inte lika mycket som de cykliska bolagen. Priset på dessa brukar inte falla lika mycket inför en lågkonjunktur. Därför kallas dessa även för defensiva aktier. I denna kategori hittar vi bolag vars produkter vi köper oavsett om ekonomin går bra eller dåligt.
Exempel på ocykliska bolag:

• Läkemedelsbolag, t.ex. AstraZeneca
  • Livsmedelbolag, t.ex. Axfood och ICA
  • Telecom, t.ex. Tele2 och Telia
  • Alcohol och tobak, t.ex. Swedish Match
  • Betting och casino, t.ex. Kindred Group, Catena Media och Kambi Group Plc

Tips: Det kan vara mycket svårt att tajma konjunkturläget och börsens svängningar. För de flesta är det en bättre strategi att ha en diversifierad portfölj med både cykliska och ocykliska bolag och istället balansera om den regelbundet.

Börshandlade fonder – ETF:er

Börshandlade fonder, ETF från engelskans Exchange Traded Fund, är en slags indexfond som kan handlas precis som aktier.
Om du står och funderar på om du ska köpa aktier eller fonder kan en ETF vara en bra kompromiss. Det är aktier och fonder på en gång skulle man kunna säga. Precis som ”vanliga” indexfonder följer en börshandlad fond ett tunderliggande index, till exempel ett aktieindex i Sverige eller utomlands, råvarumarknaden eller en viss typ av aktier.
I likhet med aktier kan du investera i och sälja en ETF när som helst så länge börsen är öppen. Vanliga handlas däremot bara en gång om dagen och det kan ta flera dagar innan pengarna kommer in på ditt konto. ETF:er har också som regel en mycket låg förvaltningsavgift.
Egentligen är ETF:er en slags börshandlad produkt, men till skillnad från certifikat, mini futures och warranter har du ingen kreditrisk mot emittenten.
I egenskap av börshandlad produkt kan du köpa vissa börshandlade aktier och fonder för att tjäna pengar i nedgång. Dessa kallas för bear. Du kan med andra ord satsa på att börsen kommer att sjunka.
En annan finess med ETFér är att du kan få hävstång på din investering, till exempel 1,5–2 gånger den egentliga utvecklingen. Det gör att du kan tjäna mer pengar, men du tar även en större risk. Det är långt ifrån alla ETF:er som handlas med hävstång eller som bear.

Risker med aktier

Att handla aktier är att investera och alla investeringar är förknippade med en viss risk. För att kunna få en god avkastning måste du ta en risk. Tänk bara på att en hög risk inte per automatik garanterar en god avkastning!
När det talas om att aktier har högre risk än till exempel räntefonder är det i mångt och mycket volatiliteten man talar om. Aktier svänger mycket mer än räntefonder. På kort sikt finns det en risk att din aktieportfölj förlorar en del eller en stor del av sitt värde.
På lång sikt skulle vi vilja påstå att risken är relativt låg i aktier. Börsen brukar stiga i värde på sikt. Chansen är mycket stor att du kommer att tjäna pengar på att investera i aktier.
Med det sagt finns det flera risker med aktier som du bör känna till:

• Bolagsrisk: Företaget kan till exempel drabbas av minskade intäkter, dåligt ledarskap, naturkatastrof, strejk eller en korruptionsskandal.
  • Marknadsrisk: Aktiemarknaderna går då och då in i svagare perioder. Om de går dåligt under en längre tid säger man att det är björnmarknad. När börsen är på dåligt humör har även bra aktier svårt att stå emot och kurserna faller.
  • Aktiekursrisk: Om marknadens intresse för en aktie minskar drabbar det aktiepriset, även om det i grund och botten är ett ganska bra bolag. Aktiekursen kan också falla om en aktie varit övervärderad eller om marknadsklimatet försämras.
  • Branschrisk: Om till exempel IT-branschen går in i en tyngre period kommer det att drabba de flesta IT-aktierna på ett eller annat sätt.
  • Valutarisk: Om du köper aktier i en annan valuta och den tappar i värde i förhållande till svenska kronan kommer du att förlora pengar på din investering även om aktiekursen är oförändrad.
  • Likviditetsrisk: Det kan ibland vara svårt att investera i och sälja vissa aktier. Om du vill sälja en aktie men det är få som vill köpa den kan du behöva gå ner mycket i pris för att få den såld. Detta händer främst på de mindre listorna och för små bolag.
  • Politisk risk: Ett enskilt bolag kan drabbas av politiska beslut. Politik, utrikespolitik och krig kan också skada förtroendet för hela marknaden.
  • Du själv: För de flesta av oss är vi själva den största risken när vi handlar med aktier. Vi har en tendens att reagera känslomässigt på såväl börsras som aktieraketer. Det får oss att köpa dyrt och sälja billigt. Du kan hantera denna risk genom att skaffa dig en strategi där du sätter upp regler för när du ska köpa och sälja dina aktier.

Bygg en robust portfölj för att minska risken

När man är nybörjare och ska börja investera i aktier är det lätt att fokusera för mycket på att hitta de bästa aktierna. Minst lika viktigt som det är att hitta bra aktier är det att bygga en välbalanserad portfölj.
Varför är det så viktigt? En välbalanserad portfölj behövs för att kontrollera den risk som finns med aktier. Om ett av aktieinnehaven drabbas av problem kommer portföljens värde att vara intakt. Tyvärr är det allt för få som inser vikten av att sprida på riskerna.
Det finns några saker som du kan göra för att bygga en robust portfölj:

• Antal aktier: Ha minst 10 till 12 aktier i portföljen. Du kan gärna ha fler, men helst inte allt för många.
  • Sprid på riskerna: Köp aktier i olika branscher och regioner/länder.
  • Rebalansering: Balansera om dina innehav regelbundet, till exempel en gång om året. Sälj av en del av de innehav som gått bra och köp mer av de som gått sämre.

Nätmäklare

Nu för tiden är det lätt att köpa aktier. Nätmäklare som Avanza och Nordnet revolutionerade aktiehandeln när de dök upp för inte allt för länge sedan. Tidigare var det både dyrt och ganska invecklat att investera i aktier via banken. Det dem gjorde var att göra aktiehandeln mer tillgänglig för allmänheten.
Det finns många anledningar att använda en nätmäklare istället för att handla aktier via banken:

• Billigt – du kan komma igång från 0 kronor hos Avanza och Nordnet
    • Enkelt – lättnavigerade hemsidor
    • Funktioner – du hittar lätt information om aktier, kurser och börser
    • Lärorikt – nätmäklarna har guider som gör det lätt att komma igång, se t.ex. Avanzas guide.
    • Tillgängligt – plattformarna är mobilanpassade. Det är lika lätt att investera i aktier på kontoret som på stranden

I Sverige finns det bland annat följande nätmäklare:

• Avanza
  • Nordnet
  • Mangold
  • Degiro
  • Nordea (storbank, men de satsar på sin internettjänst)

Courtage – vad kostar det att investera i aktier?

Varje gång du köper eller säljer aktier får du betala ett courtage. Det är en avgift som du betalar till nätmäklaren eller banken.
För att komma undan så billigt som möjligt bör du välja att köpa och sälja aktier hos en nätmäklare. Avanza och Nordnet är de två största i Sverige.
Vad du får betala i courtage beror på vilken bank eller nätmäklare du har. Hos nätmäklarna finns det olika courtageklasser och du kan själv välja vilken courtageklass du ska ha.
För de flesta småsparare är courtageklassen ”mini” bäst. Du betalar 0,25 procent eller 1 krona per transaktioner beroende på vad som är störst. Ifall du gör lite större affärer lönar det sig att välja en större courtageklass. De har en högre minimikostnad men det procentuella courtage är lägre.
Om du är nybörjare kan du börja spara i aktier gratis hos både Avanza och Nordnet. Om ditt sparkapital är under 50 000 kronor betalar du inget courtage hos Avanza. Hos Nordnet är gränsen 80 000 kronor.

Avanzas courtageklasser. För de flesta småsparare lönar det sig att välja courtageklassen mini, men du kan faktiskt börja med att investera i aktier gratis!

Nordnets courtageklasser. Det märks att nätmäklarna slåss om kunderna – deras courtageklasser är nästan identiska.

Rent prismässigt spelar det inte någon större roll om du väljer Avanza eller Nordnet som din nätmäklare. Deras courtageklasser är nästan identiska. Om du studerar deras prislistor i detalj kan du hitta vissa mindre skillnader.

Månadssparande

Ett av de bästa tipsen om aktier för nybörjare är att påbörja ett månadssparande. Det är lätt att man fokuserar på att hitta de bästa aktierna eller att man fastnar i diskussioner kring aktiernas avkastning, men utan ett sparkapital spelar procenten inte så stor roll.
Genom att månadsspara kan du som nybörjare ganska snabbt bygga upp ett sparkapital. Ta för vana att föra över en summa varje månad direkt efter löning. På så vis riskerar du inte att du använder upp de pengar du tänkt spara.
En annan fördel med att investera i aktier varje månad är att du snittar in dig i aktiekursen. Om börsen går sämre i några månader får du mer för pengarna. På engelska kallas denna metod för Dollar Cost Averaging (DCA). Fördelen med att köpa varje månad istället för någon gång per år är att du minskar risken att dina köp blir feltajmade, det vill säga att du råkar köpa för alla pengarna just när kursen har stuckit iväg orimligt mycket på kort tid.
Det bästa är att lägga in en automatisk överföring till ditt konto hos Avanza eller Nordnet. Då kommer kapitalet in på ditt aktiekonto utan att du behöver göra något.
För att förstå effekten av ett sparande varje månad kan vi tänka oss en fiktiv portfölj på 100 000 kronor. Vi antar att den stiger i värde med 8 procent per år och att vi behåller portföljen i 20 år. Vi använder ett ISK och betalar schablonskatten varje år. Dessutom betalar vi ett courtage på 0,25 % per affär.
Utan sparande varje månad blir slutvärdet på portföljen efter 20 år 349 105 kronor. Inte illa, men hur skulle det bli med ett modest månadssparande på 1 000 kronor per månad?
Efter 20 år skulle portföljen ha vuxit till hela 842 294 kronor! Därifrån är det inte långt till miljonen. De flesta av oss kan undvara en tusenlapp i månaden så det är ingen orealistisk kalkyl.

Hur snabbt kan man bli miljonär?

Det kan vara inspirerande att leka med siffrorna för att se hur man kan bli rik på aktier. Genom att investera i aktier regelbundet kan vem som helst bli miljonär. Det låter nästan för bra för att vara sant, men låt oss göra ett litet experiment.
För hur många kronor måste man köpa aktier varje månad för att bli miljonär på 5 år, 10 år eller 20 års sikt? Vi kan anta att aktieportföljen stiger i värde med 8 % per år. Det är ett relativt konservativt antagande. Stockholmsbörsen har gått bättre än så de senaste decennierna.
Vidare antar vi att vi placerar våra aktier på ett ISK som schablonbeskattas. Vi måste räkna med skatten eftersom den trots allt äter upp en del av avkastningen, även om den är låg på ISK. Vi betalar ett courtage på 0,25 procent, vilket motsvarar minimicourtaget hos nätmäklarna Avanza och Nordnet.
Så här blir resultatet:

• 5 år: Köp aktier för 15 000 kronor i månaden för att bli miljonär.
  • 10 år: Köp aktier för 6 000 kronor i månaden för att bli miljonär.
  • 20 år: Köp aktier för 2 100 kronor i månaden för att bli miljonär.

Därmed tycker vi att det är bevisat: alla kan bli miljonär på aktier!

Typer av konton

Det finns tre typer av konton för aktier att välja bland hos din nätmäklare:

• Investeringssparkonto (ISK)
  • Kapitalförsäkring (KF)
  • Aktie- och fonddepå
  • Fondskola

Är du är nybörjare och bara vill komma igång med att investera i aktier? Välj ISK!
ISK är ett konto där du inte betalar någon skatt på den vinst du gör på dina aktier. Du kan när som helst sätta in och ta ut pengar från kontot utan att det kostar dig något. Istället beskattas ISK med en schablonskatt varje år. I dagsläget ligger den på 0,453 %.
Om du sparar i aktier är ISK ett överlägset val. Det är enkelt och du slipper krångel inför deklarationen. ISK lämpar sig dock inte för räntefonder eftersom avkastningen blir för dålig i förhållande till schablonskatten.
Kapitalförsäkring, KF, är egentligen inget konto utan en försäkring. Det är nätmäklarens försäkringsbolag som står som ägare för dina aktier när du har dem i en KF. Det innebär att du inte har rätt att gå på bolagsstämman om du använder en KF istället för en ISK. Risken är också högre ifall nätmäklaren går i konkurs, även om skyddet ändå är gott.
Fördelen med en KF är att du kan ange en förmånstagare, t.ex. ett barn eller en anhörig. Förmånstagaren får tillgång till din depå den dagen du dör. En annan fördel med KF är att du kan få tillbaks hela skatten på utdelningar i utländska aktier.
Aktie- och fondkonto är en depå där du betalar 30 procent i skatt på alla realiserade vinster. Denna typ av konto har fördelen att du kan kvitta förluster mot vinster. För de flesta lönar det sig dock inte jämfört med ISK. Ett aktie- och fondkonto är hur som helst det bästa kontot för dina räntefonder.

Tjäna pengar på aktier

Finns det några ”hemliga recept” eller gyllene regler för hur man kan tjäna pengar på sparande i aktier? Beroende på vilken investerare du frågar får du olika svar. Ändå finns det vissa generella saker som du kan göra för att lyckas med aktier.
Tjäna pengar på aktier genom att:

• Köpa aktier regelbundet, gärna varje månad.
  • Endast köpa lönsamma kvalitetsbolag som växer, gärna utdelningsaktier.
  • Skaffa dig en egen strategi för när du ska köpa och sälja – följ den!
  • Bygga upp en portfölj med minst 10 till 12 olika aktier.
  • Sprida på riskerna genom att ha bolag från olika branscher, kanske 5 till 6 olika.
  • Eventuellt sprida på riskerna över olika marknader (t.ex. Sverige och USA).
  • Inte försöka tajma marknaden på känsla – följ din strategi!
  • Balansera om portföljen regelbundet (t.ex. en gång om året).

Tips på bra aktier

Vilka aktier ska man investera i? Det enkla svaret är ”köp bra aktier”. Det kan vara lättare sagt än gjort, men faktum är att många glömmer bort hur viktigt det är leta efter kvalitet för att lyckas med sparande i aktier på sikt.
När du köper aktier blir du delägare i ett företag. För att hitta bra aktier kan det underlätta att tänka sig att man verkligen investerar i ett bolag. Tänk dig tanken att du äger bolaget. Vilken typ av bolag vill du äga?
Leta efter företag som är bra på vad de gör och som verkar trovärdiga. Sök efter bolag som tjänar pengar och som troligtvis kommer att tjäna pengar i framtiden.
Bra aktier är sällan de aktier som alla pratar om. Det är inte nödvändigtvis de aktier som banker, tidningar och analytiker tipsar om. Det roliga är att du kan hitta bra aktier själv, utan vare sig examen i finansiell ekonomi eller tidigare erfarenhet av att investera i aktier.
Bra bolag brukar uppfylla flera eller samtliga av dessa kriterier:

• Företaget går med vinst och den ökar med tiden
  • Omsättningen ökar med tiden
  • En viss skuldsättning är bra, men den får inte vara för stor
  • Regelbundna och ökande utdelningar brukar vara ett gott tecken
  • Ledningen är tydlig i sina budskap och med sin strategi
  • Nyckelpersoner i företaget äger själv ett stort antal aktier i bolaget (de får gärna investera i mer också)
  • Företaget är tydlig i sin rapportering

Bra aktier är inte alltid ett bra köp

Det första steget är att hitta bra aktier. Bara för att aktierna är bra innebär det inte att de är köpvärda. Det finns olika sätt att bedöma om en aktie är köpvärd eller inte. Ett av de mest vanligaste sätten är att titta på värderingen.
Vad är värdering? Värdering innebär hur mycket en aktie kostar i förhållande till ett specifikt nyckeltal. Ett av de vanligaste sätten att värdera aktier på är genom att titta på P/E-talet. P/E står för Price-to-Earnings-Ratio. Detta nyckeltal visar hur mycket aktien kostar i förhållande till vinsten.
Vissa investerare köper aktier som är lågt värderade, det vill säga som har ett relativt lågt pris i förhållande till vad bolaget tjänar.
Det finns inga exakta gränser för vad en hög eller låg värdering innebär. Genom att titta på en akties historiska värdering kan man bedöma om den är över- eller undervärderad just nu. Det går även att jämföra en akties värdering med andra aktier inom samma bransch.
Däremot blir det missvisande att jämföra två aktier från olika branscher. En växande IT-bolag kommer sannolikt att ha en mycket högre värdering än en aktie inom tillverkningsindustrin. Jämför därför bara värderingen med liknande aktier inom samma bransch.
För att jämföra värderingen på aktier med stor tillväxt kan nyckeltalet PEG (Price-Earnings-to-Growth ratio) användas istället. Det tar hänsyn till priset i förhållande till vinsten och tillväxten.
Läs mer om olika nyckeltal för aktier!

Hos Avanza kan du hitta diverse nyckeltal, t.ex. P/E-talet och P/S-talet strax under köprutan för varje aktie.

Du kan hitta ännu mer information på Avanza om du klickar på fliken ”om bolaget”.

Hos Nordnet finns det en finansiell översikt för varje aktie. Där hittar du även några vanliga nyckeltal.

Vad påverkar aktiekursen?

På aktiemarknaden ändras priset på aktier ständigt. Det är inte bara för nybörjare som det är svårt – eller omöjligt – att förutspå hur aktiepriset ska röra sig. De mest erfarna investerarna inser att de inte på förhand med säkerhet kan säga exakt hur en aktie kommer att utvecklas i pris.
Istället handlar det om att ha oddsen på sin sida genom att köpa bra aktier, sprida på riskerna och ha tålamod. Ändå kan det vara bra att känna till vad som påverkar aktiekursen.
Aktiekursen påverkas av en mängd faktorer. Dessa är några av de vanligaste sakerna som påverkar aktiekursen:

• Vinsten: Om företaget uppvisar ökad vinst är det fler som vill äga det och då stiger aktiekursen. Vinsten rapporteras kvartalsvis och aktiekursen kan stiga redan innan rapporten släpps om det finns förväntningar om en ökad vinst.
  • Förväntningar: Just det, förväntningar påverkar som sagt priset på aktier. Om marknaden hade förväntat sig en viss vinst kan aktiekursen sjunka om den rapporterade vinsten blir mindre än förväntningarna. Kursen kan till och med sjunka trots att vinsten är högre än tidigare kvartal!
  • Nya produkter: Om företaget lanserar nya produkter som förväntas ge framtida inkomster kan aktiepriset stiga.
  • Expansion: Nyetableringar utomlands eller på nya orter i Sverige kan få aktiekursen att stiga.
  • Uppköp: Om företaget annonserar att de kommer att köpa ett annat bolag brukar aktiekursen vanligtvis stiga.
  • Utdelningar: När ett företag höjer sin utdelning är det inte ovanligt att marknaden reagerar positivt.
  • Insiderköp: Om insynspersoner köper på sig aktier kan det gillas av marknaden.
  • Nyheter: Alla nyheter om företaget kan påverka aktiekursen.
  • Organisation: Byte av VD eller andra nyckelpersoner kan få aktiekursen att stiga eller falla.
  • Analytiker: Diverse analytiker på banker och tidningar ger då och då köp- eller säljrekommendationer. Ofta påverkar deras analys aktiepriset, oavsett om analysen är korrekt eller inte.
  • Konjunkturen: När ekonomin försämras påverkas börsen. De flesta enskilda aktier påverkas också mer eller mindre.
  • Tekniska faktorer: Om en aktie går in i en stark trend uppåt brukar det finnas en tendens att den fortsätter uppåt ett tag. En aktie kan också hamna i en fallande trend. Det finns fler så kallade tekniska faktorer som har att göra med hur prisgrafen ser ut. Det kan handla om stöd och motstånd i grafen. Tekniska faktorer har störst betydelse för hur aktiepriset rör sig på kort sikt.
  • Räntan: Om Riksbanken höjer räntan påverkar det aktiepriset (och hela aktiemarknaden) negativt. Fler väljer då att placera pengarna på banken eller i räntepapper till lägre risk, vilket får aktiepriserna att falla.
  • Politik och krig: Vad som händer i omvärlden kan påverka både enskilda aktier och hela marknaden.
  • Andra marknader: Svenska börsen är i stor grad beroende av vad som händer i USA, Asien och i Europa. Världens börser hänger i mångt och mycket samman.

Läs gärna mer om spännande investeringar här:

Aktieinspiration

Det finns gott om resurser på nätet för dig som vill hitta inspiration för vilka aktier du kan köpa. Det är faktiskt roligt att ge sig ut på jakt efter de bästa aktierna. Dessa är våra tips på hur du som nybörjare kan låta dig inspireras:

• Lyssna på podcasts om aktier
  • Bli Investerar-medlem och ta del av framgångsrika portföljer
  • Läs Dagens Industri
  • Aktiescreenern hos Börsdata
  • Följ investerare på Shareville
  • Avanzas aktieinspiration
  • Titta på vilka aktier som ingår i de bästa aktiefonderna. Se t.ex. Lannebo Vision hos Avanza.
  • Läs på olika bloggar om aktier
  • Följ StockBlogs flöde med aktiebloggar

Genom att titta på vilka innehav som finns i bra fonder kan du få inspiration till aktier att investera i. Här ser vi innehaven i fonden Lannebo Vision hos Avanza.

På Avanza kan du lätt hitta de senaste nyheterna om de flesta aktier. Här kan du även se om det finns diskussioner kring en viss aktie i deras aktieforum.

Nordnet har också ett lättillgängligt nyhetsflöde för alla aktier. Dessutom har Nordnet ett aktieforum (eller social plattform) som heter Shareville. Här finns mängder med inspiration för dig som är nybörjare!

Bästa aktierna för nybörjare 2020

Vilka är de bästa aktierna för nybörjare? Sannolikt är det en väldiversifierad aktieportfölj med svenska utdelningsaktier, möjligen även med vissa utländska aktier med utdelning.
Att investera i aktier i svenska investmentbolag är annars en beprövad metod som passar bra för såväl nybörjare som mer rutinerade investerare.
Det viktigaste beslutet för dig som nybörjare är att börja spara i aktier. Ett regelbundet sparande i en väldiversifierad portfölj av sunda företag kommer att ge goda resultat på sikt.

Populära utdelningsaktier

Enligt Avanza är dessa de utdelningsaktier som har flest antal ägare 2020 bland bolagen på Stockholmsbörsens Large Cap-lista:

Aktie Antal ägare (ca)
Investor B 82 900
Hennes & Mauritz B 82 000
Swedbank A 80 500
Kinnevik B 59 400
Nordea Bank Abp 52 600
Volvo B 48 100
Latour B 40 000
Ericsson B 36 900
Telia Company 35 700
Castellum 34 100

Största investmentbolagen

Dessa är de största investmentbolagen i Sverige:

1. Investor
  2. Lundbergföretagen
  3. Industrivärden
  4. Latour
  5. Kinnevik
  6. Lifco
  7. Bure Equity
  8. Ratos
  9. Öresund
  10. Vostok New Ventures

Tips: Bygg en portfölj med en handfull investmentbolag. Det ger en god riskspridning eftersom varje investmentbolag investerar i flera olika bolag.

Kan man låna pengar för att köpa aktier?

Det går att belåna aktieportföljen för att få en högre avkastning. Det fungerar som en hävstång på din investering. Om aktierna stiger i värde tjänar du mer pengar än vad du gjort utan belåning. Ifall aktierna tappar i värde förlorar du å andra sidan mer.
Om du är nybörjare och ska investera i aktier avråder vi bestämt från att låna pengar för att köpa aktier eftersom det ökar risken i aktieportföljen markant. Vi ska ändå ta en snabb titt på vad det innebär.
Att belåna aktieportföljen innebär att du knyter ett belåningsavtal med din aktiemäklare för att få tillgång till likvida medel som du kan investera i aktier för. Både Avanza och Nordnet erbjuder belåning av portföljen.
När du belånar portföljen får du en så kallad värdepapperskredit, vilket innebär att nätmäklaren har dina aktier som säkerhet. Det kan jämföras med ett bostadslån där bostaden är säkerheten för banken.
Nätmäklarna sätter ett belåningsvärde på olika aktier. Det kan till exempel vara 50 % eller 80 %. Belåningsvärdet avgör hur stor andel av aktien som kan användas för att få lån. Ju större och säkrare aktier desto högre brukar belåningsvärdet vara. Vissa aktier med hög risk har ett mycket lågt eller inget belåningsvärde.
Hos både Avanza och Nordnet går det att få rabatt om din belåningsgrad är låg. Belåningsgraden visar hur stort ditt lån är i förhållande till depåns värde. Hos Avanza kallas detta rabatterade lån för Superlånet och hos Nordnet heter det Knockoutrabatt.

Tips: Avanza erbjuder dig att belåna portföljen med 0 % i ränta. Lånet kallas för Superlånet. Villkoret är att du inte lånar mer än 50 000 kronor och att belåningsgraden är maximalt 10 procent. Läs mer

För att förstå vad belåning av portföljen betyder kan vi titta på ett konkret exempel:

• Du har aktier till ett värde av 100 000 kronor.
  • Du belånar portföljen till 20 % och får alltså 20 000 kronor att köpa aktier för.
  • På ett år stiger värdet på aktieportföljen med 8 %.
  • Ditt nya portföljvärde är nu 129 600 kronor.
  • Du betalar tillbaks lånet genom att sälja aktier för 20 000 kronor.
  • Din vinst är 9 600 kronor (129 600 – 100 000 – 20 000). Det motsvarar en ökning med 9,6 % på dina investerade 100 000 kronor.
  • Tack vare belåningen har du fått en hävstång på din investering. Din avkastning blev 9,6 % istället för 8 %.

Hävstången fungerar tyvärr också åt andra hållet. Låt oss se vad som händer om portföljen sjunker i värde:

• Du har aktier till ett värde av 100 000 kronor.
  • Du belånar portföljen till 20 procent och får alltså 20 000 kronor att investera i aktier för.
  • På ett år sjunker värdet på aktieportföljen med 8 procent.
  • Din portfölj är nu värd 110 400 kronor.
  • Du betalar tillbaks lånet genom att sälja aktier för 20 000 kronor.
  • Kvar har du 90 400 kronor, vilket innebär en värdeminskning på 9,6 procent.
  • På grund av belåningen förlorade din aktieportfölj 9,6 procent istället för 8 procent.

OBS! Din belånade portfölj kan sjunka så mycket i värde att lånet överskrider belåningsvärdet. Då måste du sätta in pengar eller sälja av dina innehav till förlust för att inte bli överbelånad. Annars kommer nätmäklaren själv att tvångsförsälja dina innehav för att återställa säkerheten i portföljen.

Ett exempel på hävstången vid belåning i praktiken. Den statligt förvaltade globala aktiefonden AP7 Aktiefond (ingår i AP7 Såfa) använder 10 procent hävstång. Här ser vi hur fonden har utvecklats sedan 2010 jämfört med två globala index. Källa: Morningstar.se
Givetvis går det även att låna pengar via ett privatlån och investera i aktier, men det avråder vi skarpt från. Om dina investeringar inte går som du tänkt dig måste du förstås ändå betala tillbaks lånet och dess ränta, vilket kan vara förödande.

Vanliga aktie index

Som vi nämnde ovan kan du använda index för att jämföra hur dina innehav har utvecklats jämfört med en grupp av aktier. Investerare använder ofta index för att visa hur god avkastning de lyckats åstadkomma. Några av de index som är vanligast förekommande är:

• OMX Stockholm 30 (OMXS30): Stockholmsbörsens 30 mest omsatta aktier. Inkluderar inte utdelningar.
  • OMX Stockholm Price Index (OMXSPI): Alla aktier på Stockholmsbörsen. Inkluderar inte utdelningar.
  • OMX Stockholm Gross Index (OMXSGI): Alla aktier på Stockholmsbörsen, inklusive utdelningar.
  • SIX30 Return Index (SIX30RX): Stockholmsbörsens 30 mest omsatta aktier, inklusive utdelningar.
  • SIX Portfolio Index (SIXPX): Alla aktier på stockholmsbörsen. Inkluderar inte utdelningar. Inget bolag får utgöra mer än 10 %. De bolag som utgör över 5 % av värdet får tillsammans inte utgöra mer än 40 % av indexet.
  • S&P 500: Ett amerikansk aktieindex med 500 bolag från olika börser. SP500 index får ofta representera den amerikanska aktiemarknaden.
  • Nasdaq-100: Icke-finansiella företag på den amerikanska Nasdaqbörsen. Främst teknik- och IT-aktier. Utgör 90 procent av Nasdaq Composite.
  • Dow Jones Industrial Average (Dow): 30 stora amerikanska aktiebolag. Ett index med lång historia och som används ofta.
  • Nikkei 225: Tokyobörsens 225 största bolag spridda över olika sektorer.
  • FTSE100: De 100 största företagen på Londonbörsen.
  • OMX Nordic 40: De 40 mest omsatta aktierna på börserna i Stockholm, Köpenhamn, Reykjavik och Helsingfors.
  • MSCI World: Ett globalt aktieindex med 1 655 aktier.

Aktier eller fonder?

En naturlig fråga är – ska jag köpa aktier eller fonder? Faktum är att det viktigaste beslutet är att börja spara på börsen. Om du sedan sparar i rena aktier eller aktiefonder är av sekundär betydelse. Bägge ger god avkastning på sikt.
Aktiefonder består av aktier. I Sverige måste en aktiefond enligt lag innehålla minst 16 olika aktier. Vanligtvis innehåller de många gånger fler aktier än så. Den främsta anledningen till att köpa aktiefonder istället för aktier är att du kan få en god riskspridning genom ett eller två köp. Du behöver inte lägga ner tid på att analysera vilka aktier som är köpvärda.
En av de största nackdelarna med att investera i fonder är att du får betala en förvaltningsavgift (bortsett från indexfonder, som brukar ha en mycket låg avgift). Någon sådan finns inte för aktier. Istället finns det ett courtage som du endast betalar då du köper eller säljer dina aktier.
Att köpa aktier istället för fonder har fördelen att du själv kan välja vilka aktier du ska investera i. Du kan skapa egna strategier som du tror på. Det kan vara både roligt och lärorikt. Att investera i aktier kan också vara ett sätt att få en bättre avkastning än index. Det kan vara svårt, men med rätt strategi går det.

Investmentbolag

Ett investmentbolag är ett bolag som satsar på att köpa aktier i andra aktiebolag. Deras hela affärsidé är med andra ord att investera i andra aktiebolag. Man kan i princip säga att det finns två olika sorters investmentbolag.

• Den första sorten satsar på att långsiktig öka värdet på aktier inom det egna företaget, med andra ord vill de öka sitt eget värde så att aktierna du investerat i ökar i värde.
  • Den andra sortens investmentbolag är s.k. maktbolag. De satsar på att styra och kontrollera andra företag där värdeökningen inte längre är lika viktig. Dock är de flesta investmentbolag en blandning av både dessa former.

Oavsett vilken sort man köper så är investmentbolag nästan alltid bra aktier för en nybörjare. Väljer du att ha ett investmentbolag i din portfölj uppnår du nästan automatiskt en diversifiering och en riskspridning iom att dem investerar i många bolag i sitt företag. Bakom investmentbolag finns i princip alltid en stark ägarfamilj också och det hjälper till med att minska risken betydligt.

Sammanfattning

Det är lättare än vad många tror att börja investera i aktier för nybörjare. Tack vare moderna och lättanvända plattformar hos aktiemäklarna Avanza och Nordnet är det enkelt att komma igång. Courtaget är numera mycket lågt och det finns gott om information om aktier att tillgå.

Att lyckas med aktier handlar inte bara om att hitta bra aktier att köpa utan även om att bygga en diversifierad aktieportfölj. Sprid på riskerna genom att investera i aktier i minst 10-12 bolag och inom olika branscher. Var långsiktig och månadsspara gärna. Svårare än så är det inte att lyckas med aktier!

Artikeln innehåller affiliatelänkar till Avanza. Historisk avkastning garanterar inte framtida avkastning.