Preferensaktier, vad är det egentligen?

Preferensaktier är en speciell typ av aktier med vilka du som ägare bland annat har rätt till förtur vid utdelning. Som regel har preferensaktier också ett lägre röstvärde samt en annan kurspotential än vanliga stamaktier.

Preferensaktier, vad är det egentligen? Ett vanligt förekommande begrepp som de flesta med ett hum om aktiehandel och börsen förmodligen har stött på någon gång, men som många likväl känner sig osäkra på.

Samtidigt är det ett intressant investeringsalternativ som kan vara attraktivt att använda som komplement i portföljen, varför det är värdefullt att ha en del kunskap om hur denna aktietyp fungerar.

Nedan finner du således en kort men koncis guide till vad perferensaktier är och hur de skiljer sig från vanliga stamaktier.

Preferensaktier ger förtur till utdelning

Den tydligaste skillnaden mellan preferensaktier och stamaktier är förtursrätten till en fast utdelning. Prefixet “preferens” betyder just förtur eller förmån.

Denna förtursrätt innebär att du som ägare av preferensaktier alltid har rätt att få din utdelning innan något delas ut till stamaktieägarna. Skulle bolaget inte ha råd att betala alla utdelningar, går preferensaktieägare alltid före i kön.

Utdelningen i preferensaktier är också bestämd på förhand och ändras inte efter att den fastställts. Oftast är utdelningen i preffar ganska hög och bättre än den för stamaktier, men i utbyte är kurspotentialen betydligt mer begränsad. Behållningen i preffar ligger således framförallt i direktavkastningen, snarare än i stora kursvinster.

Vidare ger preffar som regel också utdelning mer frekvent än vanliga stamaktier - ofta kvartalsvis.

Viktigt att känna till är att förtur till utdelning dock inte betyder att utdelningen är garanterad. Precis som för stamaktier kan ett bolag slopa utdelningen för preffar om ekonomin blir ansträngd. Inställda utdelningar i preferensaktier blir dock kostsamt för företaget, varför det är ovanligt att detta görs.

Preferensaktier säljs med inlösenkurs

Preferensaktier säljs alltid med en så kallad inlösenkurs, vilket är ytterligare en viktig skillnad mot stamaktier. Inlösenkursen anger det pris till vilket bolaget närsomhelst kan begära återköp av aktierna.

Inlösenkursen är en risk som måste tas i beaktning vid köp av preferensaktier. Detta eftersom du riskerar stora förluster om inlösenkursen är lägre än vad du först köpte dina aktier för.

En bra tumregel är att aldrig betala mer för en preferensaktie än lägsta inlösenkurs.

Liknar till viss del obligationer

Preffar definieras rent juridiskt som aktier, men påminner egentligen mer om obligationer. Den förutbestämda utdelningen liknar den kupongränta som obligationer ger, och precis som obligationer är också preferensaktier känsliga för förändringar i ränteläget.

Går räntan upp sjunker preferensaktier som regel i värde. Går räntan ned blir effekten motsatt och preffarna stiger i värde.

Till skillnad från obligationer bokförs dock inte preferensaktier som en skuld på balansräkningen, utan faller istället under eget aktiekapital. Preferensaktier ökar på så vis inte företagets skuldsättning på pappret.

Läs gärna mer om spännande investeringar här:

Sammanfattning preferensaktier

• Ger förtur till förutbestämd utdelning
  • Ofta bättre utdelning än stamaktier, men ingen rätt till högre utdelning än den förutbestämda
  • Sämre kurspotential än stamaktier
  • Emitteras med fast inlösenkurs
  • Ger även företräde till eventuellt kvarvarande kapital vid likvidation
  • Påverkas av ränteläget
  • Ges ut av företag för att få in kapital i verksamheten, som ett smidigare alternativ till vanliga banklån eller obligationer
  • Kan användas som komplement till vanliga aktier - framförallt för utdelningens skull