Tradingtips - (Aktietrading)

Mina bästa tips till blivande och erfarna traders

Vad är då en trader?

En trader är en person som handlar värdepapper såsom aktier, terminer eller optioner på en börs eller en finansiell marknad.

15 tradingtips

Så du har bestämt dig för att du vill bli en trader? Här kommer 15 trading tips som jag skrivit ner och som är erfarenheter från min egen trading. En del trading tips är sjävlklara och en del kanske inte. Jag är säker på att din trading kommer att förändras till det bättre om du skulle anamma dem och använda dem i din egen trading precis som jag gör.

Vad är trading och aktietrading?

Fler och fler får upp ögonen för trading och allt vad det innebär. Jag skall försöka bena ut vad aktietrading egentligen är och hur man kommer igång på bästa sätt genom de 15 tradingtipsen nedan.

Låt oss börja.

En aktietrader måste snabbt kunna analysera mycket information och göra välinformerade beslut under hög stress. Trading kan vara mycket lönsam, men innebär oftast också hög risk. Du kan jobbar för en mäklare, handla med bankens pengar eller kanske med pengar från bankens kunder. Du kan också vara en trader som jobbar med dina egna kunder och ger dem råd om bra investerings- och tradingmöjligheter.

För att bli en professionell trader måste du lära dig grunderna inom trading och även de mer avancerade grunderna. När du förstår dessa kan du lära dig beprövade strategier och få erfarenhet av att implementera dem som trader.

Jag har hållit på med trading på professionell nivå i över 20 år och har lärt mig en hel del. Förhoppningsvis kan denna text hjälpa dig att minimera alla de misstag som många nybörjare ofta begår. Låt oss börja.

1.Tips för traders – Mäklare: Vi börjar med det kanske viktigaste överhuvudtaget. Det är att välja rätt mäklare. En trader måste välja sin aktiemäklare noggrant – lågt courtage är EXTREMT viktigt. Jämför alla olika aktiemäklare som AvanzaNordnet, Handelsbanken med flera med varandra.

Det gäller både aktier, terminer och CFD. Lägg tid på detta för en dyr mäklare som det är dyrt att handla hos kan stjälpa många bra strategier som annars skulle varit lönsamma. De strategier som du senare kommer att börja handla med är känsliga för detta och den vinst som du kan plocka ut ur varje affär är ett genomsnitt och om man räknar in alla förluster inte alltid jättestor. Som trader vill inte att detta skall ätas upp av courtage och avgifter.

Så lägg tid på detta och välj inte det som syns och hörs mest. Välj det billigaste. Tänk på folk som jagar bolån och vill ha den lägsta räntan vid köp av sitt hus. Det är precis så här som en trader bör tänka.

Utbildningar inom trading:

Teknisk analys Utbildning

Swing trading utbildning

Day trading utbildning

2.Tips för traders – Edger: Du måste ha en edge. (Tänk kasino) Det betyder att du måste ha en trading strategi som du vet tjänar pengar på börsen och att du har oddsen på din sida. Utan detta så kan du inte trejda.

Fråga dig själv som trader hur du kan veta att tradingstrategin fungerar och att du kommer att tjäna pengar på den? Har du testat den på något sätt? Exempel: Du en tärning med 6 sidor. Du tjänar 1 krona varje gång du får 3,4,5 och 6 och förlorar 1 krona om du får 1 eller 2. Om du har 1000 tärningsslag med dessa odds, skulle du våga satsa allt du äger och har på att du kommer tjäna pengar på detta? Såklart, oddsen är fantastiska.

Dom flesta nybörjare som handlar på börsen har ingen aning vad deras edge är och ännu mindre om dom har oddsen på sin sida. Skall du lyckas på börsen som trader så är detta oerhört viktigt. Tillsammans med mäklarvalet så är detta den kanske viktigaste punkten för att lyckas som trader.

daytrader tips
day trading tips

3. Tips för traders – Riskmanagement: För en trader är det viktigt att aldrig få för stora förluster. En tumregel är att aldrig riskera mer än 1-2% av ditt konto på varje trade. (Ex. Har du 100 000 kr på kontot så förlora aldrig mer än 1000-2000 kr per trade.)

Det innebär inte att ditt stopp skall vara 1-2% utan endast att din förlust skall vara 1-2% av ditt konto. Personligen ligger jag på kring 0,75-1% i min algotrading. Det finns en viss typ av strategier som detta inte alltid är genomförbart på. Det är på så kallade mean reversion strategier. Av mina närmare 100 algotrading strategier så är kanske 5-10% mean reversionstrategier. När det gäller dessa strategier så måste man titta mer på vad genomsnittsförlusten varit och följa den siffran.

Det finns ett par andra alternativ också för en trader och som jag inte kommer att gå in på här. Många swingtradingstrategier är bland annat av denna typ. Det innebär inte att denna typ av strategier är dåliga för dig som trader på något sätt utan endast att logiken är lite annorlunda. I själva verket vill du att en del av din portfölj även skall vara av denna typ. En variation av olika strategier är att föredra då detta kan hjälpa dig med din diversifiering. På Samuelssons Rapport är det diversifiering som är “the Holy Grail”.

4. Tips för trader – Mentor: Lär av en trader som redan har lyckats. Viktigt dock att veta att dom faktiskt redan lyckats? Hur vet man det? Fråga efter bevis i form av resultat från exempelvis deras aktietrading liknande den på min swingtrading blogg här.

Även om liknande resultat faktiskt finns så bör du ändå börja med att simuleringshandla för att se att det stämmer det som sägs. Många som har tradingsignaler och andra sorters tjänster på nätet redovisar inte sina resultat. Det är lätt för leverantörer av tjänster att imponera med siffror och diagram… Börja därför alltid med att papperstrejda om du prövar något nytt. Speciellt om du börjar med Swingtrading eller daytrading.

Trading

5. Tips för trader – Läs rätt info: Läs om trading och olika sorter av det online. Det finns en enorm mängd information på internet idag som är bra. Svårigheten är att filtrera bort det dåliga och i många fall farliga som finns där. Det finns tyvärr mer råd som är dåliga på internet än vad som är bra.

Fråga någon som du litar på eller som du vet har lyckats med trading vad som är läsvärt. Ett av de största problemen som jag ser det med trading idag är att nybörjare bara vill läsa något som konfirmerar deras egen “bias” och det dom hoppas och tror på skall vara sant istället för att vara objektiv och se sanningen för vad den är. Aktietrading och all trading är extremt svårt och något som tar lång tid att bli duktig på.

När jag skriver och pratar om detta så har jag svårt att få någon att lyssna. Människor vill hellre läsa om ett snabbt sätt att bli rik genom trading. Inte att det kanske är en heltidssyssla en bra tid framöver innan de kan lyckas tjäna sina första pengar som en trader.

aktietrading
aktietrading nybörjare

6. Tips för trader – Läs!: Läs dom bästa tradingböckerna som skrivits. En trader kan aldrig läsa för mycket. Tänk på att ett enda tradingtips från en bok skriven av en trader kan göra en enorm skillnad i ditt resultat på sista raden. Svårigheten är även här att filtrera bort dom dåliga tradingböckerna och i många fall “farliga”.

Det finns tyvärr många fler tradingböcker som är dåliga än vad som är bra. Fråga någon som du litar på eller som du vet har lyckats som trader om tradingböcker. Jag har en sida på Samuelssons Rapport som visar vilka som jag tycker är bra.

7. Tips för traders – Psykologi: Det är viktigt att en trader baserar sina tradingbeslut på fakta och inte på dina känslor eller ditt ego. Följ din plan och din strategi. Oavsett om du är en swingtrader eller daytrader eller någon annan sorts trader så är detta mitt kanske viktigaste tips.

Det är svårt för en trader att vara objektiv. Speciellt om man håller på med mekanisk handel som i mitt fall med algotrading. Sysslar du med manuell handel eller aktietrading som inte behöver vara sämre så kommer din största fiende till att lyckas vara dig själv.

När du är mitt i en trade och kanske ligger back eller kanske ligger på plus så kommer dina känslor att ge sig till känna. Det är oerhört lätt som trader att agera på grund av vad du känner istället för vad dina strategier eller tradingplan säger att du skall göra. Personligen så är jag en ganska duktig manuell trader och tjänade mina första pengar inom trading på detta sätt. Däremot så har jag ibland svårt att tygla mina känslor eller rättare sagt inte agera på dom.

Detta gjorde att jag mer och mer började titta på automatisk trading eller så kallad algotrading. Mina manuella strategier översatte jag till min algotrading och automatiserade allting istället. Nu gör jag inga misstag alls i och med att allting sker automatiskt på en server. Detta funkar bra för mig och kanske kan vara ett bra tips för någon som har svårt att hålla sig till sin strategi.

8. Tips för trader – Lär av dina misstag: Låt börsen vara din mentor och skola. Gör du misstag så skriv ner dom och lär av dom. Följer du detta rådet så minimerar du dina misstag som trader och din tradingstrategi kan tjäna pengar för dig.

Det är viktigt för en trader att inte vara ett hinder för din egen edge. I mina tradingkurser så brukar jag förklara hur man egentligen inte behöver en mentor eller en lärare inom trading. Börja istället att skriv ner dina misstag och lär av dom istället. Skaffa dig en tradingjournal där du skriver ner allting. Skriv ner vad du gjorde för fel och skriv ner vad som hände istället. Skriv ner sådant som går dåligt och skriv ner sådant som går bra.

Skriv ner om något känns jobbigt och du kanske gjorde något pga av det. Skriv ner när du kanske inte följde det du kände. Skriv ner allting som du kan komma på och som kan bidra till din utveckling. Efter några månader, om du gör detta varje dag, så kommer något oerhört intressant att börja utkristallisera sig.

Du kommer att börja se mönster i din journal. Du kommer börja se vilket beteende hos dig själv som bidrar mer till dina försluter och vilka som mer bidrar till dina vinster. Gör du på detta sätt under en längre tid så blir det ett oerhört kraftfullt verktyg och hjälp på din väg att lyckas med att bli en trader.

9. Tips för traders – Råd från andra och bilförsäljare: Var försiktig med att köpa råd, undervisning och tradingsignaler på internet. Dom flesta som säljer någonting på internet inom denna bransch eller aktietrading säljer något som inte fungerar!

Fråga alltid efter RESULTAT på det dom vill sälja eller undervisa om. Maila alltid och fråga om detta innan du köper något. Har dom ingenting att visa så kan du i 99% av fallen vara säker på att det dom säljer inte fungerar. Detta gäller tyvärr mycket i Sverige också. Jag har mailat många av dom som säljer tradingråd och undervisning i Sverige själv och får i vissa fall inget svar och i andra fall svar att dom inte har något resultat att uppvisa.

I vissa fall skickar dom direkt felaktiga uppgifter om vad jag frågar efter. Varför har dom inte det om det nu är så bra det dom erbjuder? Gissa? Något som du också måste se upp med och som jag sett flera tjänster i Sverige och USA vara skyldiga till är att visa hur bra något har sett ut historiskt efter att dom testat det i en dator. Man visar helt enkelt upp en kurva som visar att det skulle gått så här och så här om man köpte och sålde här och här. Man visar alltså inte resultat av livetrading utan endast resultat av en datorberäkning eller simulering. Titta runt på en del tjänster i Sverige och du kommer att se att många gör detta fel.

Tyvärr så tror jag inte dom flesta gör det medvetet utan endast av okunskap. Dom tror att bara för att datorn eller deras tradingprogramvara har räknat ut att det har varit så här bra historiskt om vi gjort på ett speciellt sätt så kommer det bli så även i framtiden.

Curvefitting eller överoptimering kallas detta och det är ett mycket vanligt och allvarligt misstag. Fråga ALLTID efter liveresultat!!! Liveresultat ser aldrig lika bra ut som datorgenererade resultat och varför det är så är egentligen ganska uppenbart. Det är ju livetrading och riktig trading det handlar om. Den ser aldrig lika bra ut som det i teorin.

traders

10. Tips för trader – Res dig upp om du faller: Res dig alltid upp om du faller. GE ALDRIG UPP! Detta är kanske den viktigaste egenskapen för en trader. Du kommer att misslyckas och göra fel om och om igen.

Låt inte detta stoppa dig. Försök bara att minimera det så mycket som möjligt till en början och lära av det så mycket du kan. En tradingjournal som jag skriver om ovan är ett mycket bra verktyg för detta.

Ta höjd för dina misstag. Välkomna dom och ta för givet att dom dyker upp. Dom kommer att dyka upp mest i början så trejda därför inte med så stora positioner så att det blir dyrt. När din nybörjarperiod är över och du tillsammans med din tradingjournal börjar att få kontroll på de värsta av dina klumpigheter och missar så kan du börja öka storleken på dina trades.

11. Tips för trading – Bestäm innan: Bestäm ALLTID var eller hur du skall sälja INNAN du tar en trade. Det betyder att du redan har bestämt en stoploss, profittarget, trailingstopp el dyl innan du tar traden. Givetvis skall dessa vara baserade på ditt tradingsystem. Det är ett vanligt misstag för en trader som är nybörjare att inte ha bestämt var man skall ha sina exits innan man tar sin trade.

Trading handlar ju i stort om att göra mer av det som går bra för dig och mindre av det som går dåligt… Här är ett bra inlägg som förklarar det lite närmare. Så här lyckas du med trading. Inlägget kanske kan uppfattas lite som ett skämt men det är verkligen sant det som står där.

Att bestämma var man skall sälja innan man köper betyder inte att man måste bestämma exakta köpnivåer innan man köper utan mer att du skall bestämma vilken typ av indikator, stopp eller exit du skall använda. Bestäm, med hjälp av din strategi som du har och som du vet fungerar, vilken stopploss du skall sälja vid och vilken profit target eller trailingstopp du skall använda. Det är ett mycket viktigt steg inom trading för att eliminera dina känslor – eller i varje fall ha kontroll på dig själv när de börjar att dyka upp inom dig – och de spratt dessa kan ställa dig när det börjar hetta till i din position.

Kanske du börjar förlora pengar och blir stressad eller kanske du tjäner du pengar och börjar bli nevös och rädd för att förlora dom. Kanske du har förlorat pengar 4-5 gånger i rad och är rädd för att ta en ny position för att du inte vill förlora en sjätte gång. Ja det finns hundratals scenarier jag kan måla upp där ens känslor ger sig tillkänna. Tro inte att du är immun mot detta. Alla som jobbar som trader som håller på med trading i någon form får möta sina egna demoner.

Tro mig, jag har utbildat hundratals tradingelever i USA och Sverige och demonerna kommer i alla olika former och sorter. Det enda du kan vara säker på är att dom dyker upp någon gång. Vad du gör med dom kan vara det som stjälper eller hjälper dig till framgången du eftersträvar. Mina demoner lyckades jag bemästra genom att börja med automatisk trading istället. På detta sätt handlar nu mina strategier på det sätt som dom är designade att göra.

12. Tips för trading – Tålamod: Att ha tålamod är en viktig egenskap för en trader. En stor fördel med att handla på börsen är att du inte behöver handla alls. Du kan hoppa över en trade och vänta tills du har en bättre edge. För detta krävs det en hel del tålamod.

Den kanske största edgen du har är att inte trejda alls. Det kommer ge dig en stor fördel att inte delta i någon handel när det helt enkelt inte finns någon edge eller trade att tjäna pengar på. Detta händer ganska ofta och det gäller att inte jaga något som inte finns.

13. Tips för trading – Motströms: För att komma till källan måste du gå motströms. Gör inte som alla andra utan gå din egen väg. Dom säger att endast 1% eller mindre lyckas med trading. Vad betyder det? Jo, gör inte som alla andra om du inte vill hamna i samma fälla utan försök att hitta din egen väg.

trading journal

14. Tips för trading – Tradingjournal: Ha en tradingjournal där du skriver ner dina trades och följ upp allting du gör. Inte bara när du köpt och sålt utan även sådant som du lärt dig.

Det gäller både misstag och sådant som du gör bra. Gå tillbaka till din journal när du har hamnat i problem eller behöver hjälp. En tradingjournal är ovärderlig för en trader. Jag har redan beskrivit det mer utförligt i punkt 8. Läs om detta om du behöver.

15. Tips för trader: Jobba hårdare: Framgången du kommer ha på börsen är främst beroende på hur mycket jobb du kommer lägga ner. Den berömda 10000 timmars regeln kan nog sägas gälla även för en trader. Glöm inte att du konkurrerar på börsen med stora företag som har mycket kompetent personal.

Vad vet du som du tror inte dom vet? Jobba hårdare än alla andra! Jag och en amerikansk kollega brukar säga till varandra “outwork your competition”. Det är en av mina bästa edger mot de som har mer resurser eller kanske är smartare än mig. Att inte vinna på börsen finns inte som ett alternativ för mig.

trader

Aktier & tips – börja här med vår aktie och trading scanner.

Ett bra ställe att börja på titta på aktier för aktie trading, både för en trader som är nybörjare och avancerade, är vår aktie scanner som genererar nya trades varje dag. Dessa fungerar bra för både swingtrading och som day trader tips. Det är viktigt att du anpassar stopploss till den stil du kommer att handla. Läs noga igenom instruktionerna innan du börjar att handla med trading strategierna.

Aktier och trading för nybörjare

Är du nybörjare inom aktier och trading och inte vet var du skall börja, oavsett om du investerar eller vill handla kortsiktigt såsom i daytrading. Ja, då är det bra för en aktietrader att börja långsamt och smått. Med det menar jag att du inte bör handla med mycket pengar direkt utan att du börjar med lite pengar i taget och växer in i det allteftersom du lär dig mer och mer. Att handla med aktier är inte svårt om du vet vad du skall göra.

Problemet är att det finns så mycket information idag för en trader som är missvisande och direkt felaktigt. Så även om det är lätt att handla med aktier och lyckas så är det tyvärr ännu lättare att misslyckas om du tar till dig felaktig information.

Nyckeln för en trader att lyckas är att handla med sådant som fungerar!

Nyckeln ovan är alltså att du tar till dig sådant som faktiskt fungerar och gör allt som du bara kan för att ta reda på om informationen du har är riktig eller inte. Ett bra tradingtips är att alltid söka upp information som är tvärtemot din egen uppfattning om ett specifikt ämne inom aktietrading.

På det sättet kan en trader prova sin egen teori eller kunskap och se om den håller trots den information som kanske säger något annat. Information och kunskap är kung inom investeringar och trading. Detta är kanske det bästa tradingtips jag kan ge. Lär dig så mycket som du kan i yrket. På Samuelssons Rapport hittar du många artiklar och information om många olika ämnen inom trading. Det gäller både swingtrading, day trading och algotrading.

Daytrading tips

Det finns inte så mycket att tillägga till listan ovan i dagsläget. Den fungerar som jag skrivit redan lika bra för alla sorters traders och oavsett trading stil. Aktie trading, daytrading tipsSwingtrading tips, Forextrading, teknisk analys, valutatrading tips, terminstrading tips, daytrading nybörjare, CFD trading tips och även som algo trading tips.

Vill du ha mer tradingtips som dessa?

Att lära sig grunderna inom trading ger nya traders möjlighet att lära sig om de olika marknaderna och den där de vill handla själva. När man lär sig grunderna inom trading måste man också som trader bestämma om man vill handla med aktie trading, terminer, optioner eller kanske valutor. När man gör det här valet kan man sedan dyka djupare in i tradingdjungeln som är specifik för just den marknaden.

Jag hoppas du har haft nytta av de 15 tradingtips jag listat ovan och som fungerar inom all trading. Det spelar ingen roll om det är daytradingswingtrading eller algotrading som du jobbar med eller vill jobba med. Att lära sig trading är grundläggande kunskaper och det är viktigt att börja från början och bygga på med kunskap efter hand.

trader

Hur blir man en trader – fortsättning

Jag har sedan jag skrev det första utkastet till denna artikel för ganska många år sedan skrivit en hel del annat som kan vara nyttigt och läsvärt om man är intresserad av att jobba som trader. Nedan text är från en annan artikel som jag nu adderat till den ursprungliga 15 tips för att bli en trader. Jag tror du kommer att ha en hel del nytta av denna också.

1. Lär allt du kan om trading. Innan du någonsin gör din första trade, ägna dig först åt att lära dig allt du kan om trading. Jag startade Samuelssons Rapports tradingutbildning så att jag kunde lära mina studenter allt jag behövde lära mig på den svåra och långa vägen. För många som inte lärt sig yrket ännu så är detta en mycket bra väg att snabbstarta din tradingkarriär och komma igång fort.

2. Plugga, plugga och plugga! Jag är ledsen men det finns inga genvägar när det gäller denna biten. Jag önskar att jag skulle kunna säga att det skulle vara super lätt, men det är det inte. Du måste lära dig. Inte bara lära dig lite grann och sedan stagnera. Du måste fortsätta att lära hela tiden. Stå aldrig still. Lär dig allting som finns att lära. Var nyfiken på precis allt! För att få en edge inom trading så är det viktigt att du studerar marknaden och börsen och lär dig identifiera mönster, patterns, filter och setuper.

För vissa traders är pappershandel (simulerad handel) det perfekta sättet att starta igång och prova sina strategier. Utan att investera och riska riktiga pengar så kan du testa dina teorier baserat på simulationer. Det är ett bra sätt att börja och se om du tänker rätt och du är på rätt väg med din trading.

3. Få din utrustning på plats. För att börja som trader behöver du inte en massa saker och dyr utrustning. Du behöver en dator (bärbar eller stationär), en internetanslutning och ett mäklarkonto. Dessa saker är viktiga, så var noga med att ha dem alla på plats innan du börjar med trading. Faktum är att med dagens teknik så skulle du till och med kunna börja handla med din mobil. Det är visserligen inget som jag rekommenderar till en början men möjligheten finns och ibland kan det vara en fördel som trader om man inte har möjlighet att vara vid sin dator och måste iväg och göra något.

4. Börja extremt smått, satsa lite pengar, riska lite pengar och förlora lite pengar. Det är alltid en bra idé att börja smått som trader. Du kan enkelt spränga ditt konto om du gör en dålig trade. Varför avsluta din trading karriär innan det ens har börjat? Ha små positionsstorlek när du sätterigång. Sikta inte på att tjäna pengar till en början.

Ha som huvudfokus att att inte förlora mycket till en början. Ha fokus på trading processen och se att den verkligen fungerar innan du börjar med mer pengar. Detta kommer att göra det enklare för dig att fortsätta lära dig allteftersom, särskilt eftersom du förmodligen kommer att göra en hel del misstag i början. Ta för givet att du kommer att förlora mycket till en början och att du kommer att göra många misstag. Gör så att dessa nybörjarmisstag inte kostar dig mycket.

5. Låt dig som trader och din trading växa över tiden. Låt dig växa långsamt, över tiden. Lär dig av dina misstag och förfina dina metoder och din trading hela tiden. Lär, lär och lär dig mer! Titta på vad som fungerar för dig och vilken typ av trading och vilka setuper och filter som är mest konsekventa för dig när det gäller att göra vinster på ditt tradingkonto. Fokusera på dem, och öka dina positioner över tiden. Det är så här du skapar en stadig och långsiktig karriär som trader.

Sammanfattningsvis, om du vill bli en riktig trader och lyckas inom trading så rekommenderar jag dig att kolla in mina tradingutbildningar. Med hjälp av dessa och en hel del hårt arbete så kommer du ha möjlighet att kunna jobba som trader över hela världen! En digital trading nomad kanske?

Håkan Samuelsson

Presskontakt Grundare