Insamlingsstiftelsen Nils Einár Grönberg foundation - Uppropet

Insamlingsstiftelsen Nils Einár Grönberg foundation - Uppropet

Idag anslog Lena Nilsson uppropet gällande "Insamlingsstiftelsen Nils Einár Grönberg foundation".

U P P R O P

Det är angeläget att det som hände vår älskade Nils Einár Grönberg inte glöms bort. Efter många samtal med Nils genom åren vet jag – Lena Nilsson – att han hade en dröm om en trygg mötesplats där han och andra kunde ägna sig åt skapande verksamhet och där man skulle bli sedd och hörd för den man är.

Att fortsätta framåt med att förverkliga den dröm som Nils bar på utan att han är med oss, gör fruktansvärt ont. Men jag ser det som nödvändigt att jag samlar min sorg och kärlek för att tillsammans med alla er andra göra skillnad för utsatta och utnyttjade barn och ungdomar samt deras nära och kära som inte längre vågar tro på en ljusare värld, där kärlek och omtanke är ledorden i all slags konstnärskap.

Mot nu anförd bakgrund har jag bildat ” Insamlingsstiftelsen Nils Einár Grönberg foundation” som enligt av mig meddelat stiftelseförordnande med sina samlade resurser ska lämna projektstöd eller utge stipendier till enskilda som arbetar i Nils Einár Grönbergs kreativa och konstnärliga anda eller på ansökan lämna projektstöd till ideella organisationer under nyss angiven förutsättning, allt i syfte att förbättra och ytterst skapa värdiga levnadsvillkor för utsatta och utnyttjade barn och ungdomar samt deras nära och kära.

Så snart insamlingsstiftelsen har blivit registrerad i stiftelseregistret kommer jag att publicera besked om till vilket konto bidrag till stiftelsen kan betalas in på.

" Einárs musik har kallats för gangsterrap, ett begrepp Einár själv inte vill använda.

Andra kanske bara sjunger om kärlek, men här förklarar man problemen. Folk sitter här bredvid och fikar och mår jättebra, men när vi gick hit såg vi en missbrukare som kanske har varit vaken hela natten och var sugen på droger. Det är inte en djävul som sitter där, det är en människa och det har gått fel. Om jag har gått fel väg betyder inte det att jag är en gangster, jag är 16 år, hur skulle jag kunna vara en gangster? Det är bättre att kalla mig ett busfrö som inte har hittat rätt väg. Då behöver man hjälpa istället för att stämpla.

Saxat ur en intervju gjord av Sofia Sundström för TT som publicerades den 19 augusti 2019."

- Det här som Nils sa i en intervju som gjordes tillsammans med Sebastian Stakset redan 2019 tycker jag sammanfattar otroligt tydligt vad den här fonden skall syssla med, avslutar Lena Nilsson.

För eventuella frågor vänligen kontakta Sandra Nordin, tel: 0706-973959.