"Orup Bara" live på Rival i vår - premiär den 18 januari!

"Orup Bara" live på Rival i vår - premiär den 18 januari!

Äntligen! Orup intar livescenen igen då han i januari 2024 flyttar in på Rival med föreställningen "Orup Bara". Titeln talar sitt tydliga språk, det är enbart Orup på scenen så räkna med en närgången, personlig och avskalad föreställning med bara Orup – hans gitarr, flygel och låtskatt som enda följeslagare. Biljetterna släpps imorgon, den 25 augusti kl. 10:00 via orup.se

I december 2016, med fler än 150 000 sålda biljetter, 213 utsålda spelningar och 24 besökta städer i bagaget så genomförde Orup sin allra sista föreställning av Viva La Pop. Därefter har han tillsammans med GES både stått på fast scen och åkt land och rike runt och spelat för fler hundra tusen besökare.

Men nu är det alltså dags för Orup att göra något eget igen och då gör han det ensam.

"Vad är det som får mig att vakna upp klockan fyra på morgonen och tänka ”vad i h-e har jag gett mig in på?”. Eller att stanna upp på vägen till skolhämtning och utbrista: ”Yes! Så ska jag göra med sista refrängen i Stockholm! Det kommer att bli perfekt !”

Vad får mig att vilja sätta upp en föreställning där jag är helt själv på scenen, inga musiker, bara jag, min gitarr och mitt piano? När jag i stället skulle ha kunnat sätta mig ner, börja röka cigarr, gå en runda golf då och då och invänta barnbarnens nedkomst?

Kan det vara så att jag efter de fantastiska åren med GES-grabbarna, längtar lite efter att få bestämma allt själv? Kanske. Eller är det att slippa dela lönen på tre? Nja, knappast.

Snarare anar jag att det jag längtar efter, nej det jag måste ha, är känslan av att det här kan gå hur som helst. Det kan bli en braksuccé, ett totalt fiasko eller en obetydlig fis i rymden. Det beror bara på mig själv.

Att stå på en scen med så lite som möjligt mellan mig och de människor som har tagit ett aktivt beslut att lägga sin tid (och sina pengar...) på detta. Det, vill jag göra.

Hoppas vi ses!

Hälsningar Orup"

Missa inte Orup i TV4 Nyhetsmorgon lördagen den 26 augusti där han bjuder på exklusiva liveframträdanden med smakprov från föreställningen.

Orup på instagram @oruphansomsjunger

Orup på Spotify

"Orup Bara" spelas på Rival i Stockholm under våren 2024 med premiär den 18 januari. Biljetterna släpps den 25 augusti kl. 10:00 via orup.se

Speldatum "Orup Bara" - Rival våren 2024

Lördag 23/3 kl.19.30

"Orup Bara" produceras av Krall Entertainment

Om Orup

Orup har en lång karriär bakom sig och innehar en av svensk pops starkaste sångkataloger. Han slog igenom redan 1987 med singeln "Är du redo", som följdes upp av "Jag blir hellre jagad av vargar", vilken blev Orups stora genombrott. Sedan dess har Orup skapat tio studioalbum med mängder av klassiska hitlåtar så som "Stockholm", "Regn hos mig” "Magaluf" och "Tiden bara gick" från senaste fullängdaren "Född i november”. Orup har dessutom haft stora framgångar som låtskrivare åt exempelvis Lena Philipsson och Linnea Henriksson.

2007 huserade Orup på China Teatern i Stockholm tillsammans med Lena Philipsson med den utsålda showen Lena + Orup och 2008 flyttade de succén vidare till Rondo i Göteborg.

Hösten 2014 hade Orup premiär med sin egen succéföreställning ”Viva La Pop” på Hamburger Börs, som älskades av publiken och rosades i media. När sista föreställningen genomfördes på Cirkus i Stockholm den 20 december 2016, hade 213 utsålda spelningar gjorts, 24 städer besökts och över 150 000 biljetter sålts.

Redan sommaren 2017 stod han där igen, och då tillsammans med GES i Borgholms Slottsruin. En ”kul grej” som gav mersmak och resulterade i en gigantisk GES-turné sommaren 2018 med fler än 100 000 besökare. Härmed var lusten väckt för att fortsätta spela ihop och föreställningen ”Stanna världen för en stund” föddes.

Hösten 2021 var det äntligen dags för GES att bege sig ut igen. I december 2022 hade man spelat föreställningen 150 gånger, därav 4 utsålda Scandinavium i Göteborg och 81 utsålda Cirkus i Stockholm.

Orup har genom åren förärats med tre Grammisar i kategorierna ”Årets Nykomling”, ”Årets kompositör” och ”Pop manlig”. I juni i år mottog han dessutom Povel Ramels prestigefyllda stipendium Karamelodiktstipendiet.

Våren 2024 är det äntligen dags för Orup att inta livescenen igen och då gör han det på helt egen hand på Rival i Stockholm med föreställningen ”Orup Bara”.