Sandvik Mining and Rock Solutions lanserar en ny, ännu mer produktiv och hållbar topphammarborrigg, Dino™ DC420Ri

Nya Dino™ DC420Ri ökar produktiviteten vid ovanjordsborrning oavsett terrängförhållanden

Sandvik Mining and Rock Solutions lanserar en ny, ännu mer produktiv och hållbar topphammarborrigg designad speciellt för borr- och sprängningsentreprenörer. Dino™DC420Ri kommer att ersätta sin välkända föregångare, Dino™ DC410Ri, även om det beprövade helhetskonceptet med en kraftfull bergborrmaskin och ett av de största täckningsområdena i sin klass kommer att finnas kvar. Nya Dino™ DC420Ri har en bredare bandvagn för förbättrad stabilitet och är utrustad med en kraftfull steg V-motor för lägre utsläpp, karusellstånghantering samt etthåls-automation för ökad produktivitet.

Under loppet av några år har Dino™ DC410Ri blivit ett omtyckt val för entreprenörer i tätbebyggelse och andra som söker utmärkt produktivitet och rörlighet i hålstorleksintervallet 51–76 mm. Bomsystemet har ett av de största täckningsområdena i borriggskategorin och den kraftfulla bergborrmaskinen RD414 på 14 kW möjliggör borrning med hög kapacitet. Med uppgraderingarna säkerställs att riggens beprövade koncept förblir konkurrenskraftigt i många år framöver, både när det gäller produktivitet och hållbarhet.

Ny motor, bredare bandvagn, karusellmatad stånghantering och etthåls-automation

Dino™ DC420Ri är utrustad med uppgraderad och förbättrad funktionalitet. En steg V-dieselmotor ger lägre utsläpp och den bredare bandvagnen medför stabilitet med förbättrad förarsäkerhet i svår terräng och på utmanande arbetsplatser. Den tredje stora uppgraderingen är själva borrsystemet, med tillvalet trestångskarusellkassett som möjliggör djupare hål, upp till 14 meter. Framtida uppgraderingar kommer här med tillvalet etthåls-automation, vilket utnyttjar de potentiellt längre hålen och den förbättrade produktiviteten genom tillägget karusellstånghantering.

Ytterligare uppgraderingar

Förutom de mer signifikanta uppgraderingarna av bandramar, borrsystem och motor, utrustas Dino™ DC420Ri med flera mindre, men ändå betydande, nya funktioner. Operatören får en enhetlig användarupplevelse med den nya sju tumspekskärmen samt styrsystem och skärmar som förmedlar samma utseende och känsla som Sandviks borriggar Commando™ DC130Ri och DC300Ri utan hytt. Borrnavigeringssystemet är uppdaterat till TIMi-versionen och elsystemen har designats om för att ytterligare förbättra riggens övergripande robusthet och tillförlitlighet.

Framtida uppgraderingar

Under de närmaste åren kommer Dino-serien™ att anpassas till en enda Dino™ DC420Ri med två motoralternativ för både Tier 3- och steg V-utsläppsklasser. Den tidigare Dino™ DC410Ri kommer till dess att finnas kvar på marknaden för att överbrygga erbjudandet för de kunder som behöver en Tier 3-motor. Framtida systemuppdateringar kommer också att omfatta ett öppet gränssnitt för överföring av 3D-data till tredjepartssystem för borr- och sprängplanering eller produktionskontroll.

Ljuddämpad matarbalk kommer att erbjudas som tillval 2023.

Försäljningen av nya Dino™ DC420Ri har redan påbörjats med en lyckad introduktion på den svenska marknaden.

Sandvik är en global, högteknologisk industrikoncern som tillhandahåller lösningar som förbättrar produktivitet, lönsamhet och hållbarhet inom tillverknings-, gruv- och infrastrukturindustrierna. Vi ligger i framkant inom digitalisering och fokuserar på att optimera våra kunders processer. Vårt världsledande erbjudande inkluderar utrustning, verktyg, tjänster och digitala lösningar för skärande metallbearbetning, gruvdrift, bergavverkning, krossning och sortering. Koncernen hade 2021 omkring 39 000 medarbetare och intäkter på cirka 86 miljarder SEK i runt 150 länder i kvarvarande verksamheter.

Sandvik Mining and Rock Solutions
Sandvik Mining and Rock Solutions är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och en världsledande leverantör av maskiner, verktyg, reservdelar, service, digitala lösningar och hållbarhetsdrivande teknik för gruv- och entreprenadindustrin. Tillämpningsområdena täcker bergborrning, bergbearbetning, lastning och transport, tunneldrivning och bergbrytning. Under 2021 uppgick intäkterna till cirka 41.4 miljarder SEK med omkring 15 500 medarbetare.