Sandvik utvecklar ny testgruva för att stödja framtida tekniker för ovanjordsborrning

Sandvik har förvärvat en ny testanläggning i Finland för att utveckla och testa framtida tekniker för ovanjordsborrning. Förvärvet stöder övergången till elektrifiering och utvecklingen av autonoma och optimerande tekniker för ovanjordsborrning.

Testgruvan är belägen 40 kilometer nordväst om Tammerfors och Sandviks välkända underjordiska testgruva. Området, som tidigare har fungerat som ett stenbrott, kommer att utvecklas och är Sandviks första i stor skala som uteslutande avses för ovanjordsborrning.

"Utvecklingen av heltäckande lösningar som inte bara utnyttjar den senaste tekniken utan också levererar produktivitet och tillförlitlighet i våra kunders verkliga applikationer och förhållanden kräver en verklig testmiljö", säger Petri Virrankoski, chef för Surface Drilling på Sandvik Mining and Rock Solutions. "Testgruvan kommer att underlätta utbytet av vårt djupa kunnande inom tillverkning av utrustning, bergborrverktyg, automation och digitalisering, vilket stöder design och utveckling av ännu fler nya produkter och lösningar i framtiden."

Sandvik utvecklar för närvarande anläggningen, kallad Sandvik Test Pit, och de första borriggarna testas redan på plats. Under de kommande två åren planerar företaget att uppföra permanenta kontorsbyggnader och särskilda kundanläggningar på platsen.

Sandvik kommer att använda testgruvan för forskning och utveckling samt för att ta emot kunder för teknikdemonstrationer, särskilt sådana som rör automatisering, digitalisering och elektrifiering av borriggar ovanjord. Anläggningen kommer att möjliggöra teknikutveckling och utbildning för både ovanjordsborriggar och roterande, riggar för spränghålsborrning, samt bergborrverktyg, tillbehör och tjänster och relaterad digital teknik som automatisering och telematik- och övervakningslösningar för fordonsflottor.

Testgruvan kommer också att göra det möjligt för Sandvik att utforska och demonstrera alternativa kraftkällor i en verklig miljö, där infrastruktur för elektrifiering av både bom- och rotationsborrning kan tillhandahållas. "Utfasningen av fossila bränslen går allt snabbare i vår bransch, och elektrifieringens roll för hållbarheten i dagbrott kommer att vägleda vår utveckling av nya system och lösningar", säger Dave Shellhammer, chef för Rotary Drilling på Sandvik Mining and Rock Solutions. "Testning är en viktig del av vår FoU-cykel. Den nya testgruvan kommer att hjälpa oss att förkorta tiden till marknaden och ännu snabbare verifiera att vi levererar de säkraste, mest tillförlitliga och produktiva borriggarna till våra kunder."

För mer information, vänligen kontakta:

Petri Virrankoski
President Surface Drilling, Sandvik Mining and Rock Solutions,
Email: petri.virrankoski@sandvik.com

Sandvik är en global, högteknologisk industrikoncern som tillhandahåller lösningar som förbättrar produktivitet, lönsamhet och hållbarhet inom tillverknings-, gruv- och infrastrukturindustrierna. Vi ligger i framkant inom digitalisering och fokuserar på att optimera våra kunders processer. Vårt världsledande erbjudande inkluderar utrustning, verktyg, tjänster och digitala lösningar för skärande metallbearbetning, gruvdrift, bergavverkning, krossning och sortering. Koncernen hade 2023 omkring 41,000 medarbetare och intäkter på cirka 127 miljarder SEK i runt 170 länder i kvarvarande verksamheter.

Sandvik Mining and Rock Solutions
Sandvik Mining and Rock Solutions är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och en världsledande leverantör av maskiner, verktyg, reservdelar, service, digitala lösningar och hållbarhetsdrivande teknik för gruv- och entreprenadindustrin. Tillämpningsområdena täcker bergborrning, bergbearbetning, lastning och transport, tunneldrivning och bergbrytning. Under 2023 uppgick intäkterna till cirka 66 miljarder SEK med omkring 17,000 medarbetare.