Gå direkt till innehåll

Sandviks nya tunnelrigg DT923i förbättrar noggrannheten och produktiviteten

Sandvik Mining and Rock Solutions har lanserat den nya tunnelriggen Sandvik DT923i, den senaste riggen för högeffektiv salvborrning vid ortdrivning och bergrum. Tillsammans med de nya högfrekvensbergborrmaskinerna i RD5-serien samt bergborrverktyg utformade för hög borrsjunkning, levererar den en kompromisslös noggrannhet och produktivitet.

Nya Sandvik DT923i är en automatiserad tunnelrigg i i-serien utrustad med två elektrohydrauliska bommar för bästa möjliga prestanda och driftsäkerhet. Den datorstyrda riggens automatiska borrfunktioner och förarstyrda bompositionering gör den idealisk för tunneldrivning. Utöver att den utrustats med några av Sandviks senaste IT-lösningar, använder den nya riggen Sandviks senaste högfrekvensbergborrmaskiner i RD5-serien. Den har snabb och automatisk stånghantering, ergonomisk hytt och en kraftfull, ekonomisk bärare, vilket gör den till en heltäckande lösning för höghastighetsborrning. Sandvik DT923i är utformad för att maximera operatörens säkerhet och ergonomi, något som den har gemensamt med andra borriggar från Sandvik.

I riggens nya SB110i bommar används Sandviks patentsökta teknik med det styva kvadratiska tvärsnittet, optimerade med en främre ledstruktur för att ge upp till 62 % bättre sidotäckning. Samtidigt använder den en ny, helt proportionell bomstyrning, för noggrann och snabb manuell bomhantering, vilket ger driftbesparingar vid tunneldrivning. Riggen kan förses med tillval som förebygger och förhindrar bomkollision.

Sandvik DT923i har utrustats med några av de senaste nyheterna inom IT-baserad tunneldrivningsautomation. Subterra, en av entreprenörerna för tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm, testade Sandvik DT923i under första kvartalet 2021.

”Den nya borriggen har en ny innovativ IT-lösning som effektiviserar och automatiserar borrprocessen,” säger Mattias Widenbrant, Subterras biträdande Projektchef för Arbetstunneln vid Hagastaden. ”Den nya förbättrade kabinen har utvecklat en säkrare och renare arbetsmiljö som är designat för att dämpa ljud, få in mindre damm och optimera synfältet. Sammanfattningsvis en innovativ borrigg som ger oss möjlighet att arbeta mer flexibelt och effektivt”.

Kategorier

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom entreprenadindustrin, produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell uppvärmning. Koncernen hade 2020 omkring 37 000 anställda och en försäljning på cirka 86 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.

Sandvik Mining and Rock Solutions är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och en världsledande leverantör av maskiner, verktyg, reservdelar, service och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin. Tillämpningsområdena täcker bergborrning, bergbearbetning, lastning och transport, tunneldrivning och bergbrytning. Under år 2020 uppgick intäkterna till cirka 37 miljarder SEK med omkring 12 500 anställda i kvarvarande verksamhet.

Gabriella Winnberg

Presskontakt Marketing and Communications Manager Sandvik Mining and Construction Sverige AB +46706164463

Välkommen till Sandvik Mining and Rock Solutions

På Sandvik Mining and Rock Solutions tror vi att hållbara affärsmetoder inte bara hjälper oss till en bättre framtid – de leder också till högre produktivitet och effektivitet. Vi anser att automatisering, digitalisering och elektrifiering kommer att bli allt viktigare för att hjälpa dig lösa kommande utmaningar inom säkerhet, hållbarhet, produktivitet och lönsamhet. Vårt fokus är att utveckla optimala produkter och tjänster som hjälper våra kunder inom gruv-och entreprenadindustrin att öka deras produktivitet och minska den totala ägandekostnaden – samtidigt som vi garanterar tillförlitlighet, effektivitet och säkerhet via högteknologi och service.
Vårt affärskoncept, med en stolt tradition av mer än 150 års banbrytande lösningar, har länge baserats på innovation, tekniskt ledarskap och kundrelationer. Läs mer på rocktechnology.sandvik/se

Sandvik Mining and Construction Sverige AB
Södra Järngatan 1