Det råder fiberyra i Sandviken – fler hushåll får fiber

Sandnet fortsätter fiberutbyggnaden i Sandvikens kommun. Det är boende i Stensätra, Södra Björksätra, delar av Sätra och Säljan samt hushåll i de centrala delarna av Gästrike Hammarby som har fått ett erbjudande om att ansluta sig till Fiber Till Hemmet.

– Det är en enorm efterfrågan på fiber så vi väljer att gå ut med riktade erbjudanden till ytterligare 800 hushåll i Sandviken, säger Sofia Lindgren, samordnare på Sandnet.

Med många fiberanslutningar ökar attraktionskraften på orten och i bostadsområdet. Det är en av anledningarna till att Sandnet, ett affärsområde inom Sandviken Energi, satsar på att bygga ut fiber i kommunen.

– Vi har egentligen gått laget runt och byggt ut fiber i alla områden i tätorten, men efterfrågan är större än någonsin så nu bjuder vi in till en riktig ”fiberyra” genom att gå ut med erbjudanden till de som inte hoppade på för några år sedan, säger Sofia Lindgren som är samordnare på Sandnet.

Framtidssäkrat för internets växande tjänsteutbud

Bredbandskunderna använder mer och mer kapacitet med dagens surfplattor, smartphones och smart-TV. För att täcka upp detta behov ställs höga krav på anslutningen. Med fiber anslutet till hemmet ges utrymme för dagens och framtidens behov av kommunikation.

– Efterfrågan på fiber har ökat enormt mycket i takt med att tjänsteutbudet har ökat. För att kunna utnyttja exempelvis streamade TV- och filmtjänster maximalt är fiber det bästa man kan ha.

– Sedan ett par år tillbaka levererar vi hastigheter ända upp till 1 Gbit/sekund och kunder som vill ha tv och telefoni kan få det också, säger Sofia Lindgren.

Ännu fler kan få fiber

Den planerade utbyggnaden följer Sandnets Fiber Till Hemmet-koncept, men oavsett var man bor kan man vända sig till Sandnet för en offert på en fiberanslutning.

– Bostadsområden som inte får ett erbjudande kan gärna gå ihop och höra av sig till oss så ser vi vad vi kan göra, säger hon.