Fortsätt koka vattnet i Storvik, Kungsgården, Hillsta, Åshammar och Gästrike Hammarby

Det råder fortsatt kokningsrekommendation för det kommunala dricksvattnet i Storvik, Kungsgården, Hillsta, Åshammar och Gästrike Hammarby. Alla i dessa områden uppmanas att tills vidare koka kranvatten som ska användas till dryck, matlagning och tandborstning.

Sen torsdagen den 8 februari 2018 kl 23.30 uppmanas du som är i Storvik, Kungsgården, Hillsta, Åshammar och Gästrike Hammarby att koka kranvattnet som ska användas till dryck eller matlagning.

Sandviken Energi har skickat in flera vattenprover som vi nu inväntar analyssvar på. Kokningsrekommendationen gäller tills vidare, vi har ingen prognos för när den kan komma att hävas. När kokningsrekommendationen hävs kommer vi att gå ut med ny information.

Information har gått ut till de boende i området via sms och telefonmeddelande under fredagen och lördagen. De som är över 16 år och har ett telefonnummer registrerat på de berörda adresserna ska ha fått utskicken.

Om du inte fått ett meddelande kan du själv registrera dig på hemsidan www.servicevarning.se

Du kan fortsätta duscha, tvätta och diska som vanligt.

Om har frågor om hälsa och vård kan du kontakta Vårdguiden 1177.

Kokningsrekommendationen utfärdades med anledning av en vattenläcka vid Korsikavägen i Kungsgården som kan ha påverkat vattenkvaliteten i området.

Ny information publiceras påwww.sandvikenenergi.se/driftinformation.

• Sandviken

Sandviken Energi AB är ett energibolag med verksamhet inom fjärrvärme, elnät, gata, bredband, vattenkraft samt vatten och avlopp. Bolaget med 150 medarbetare omsätter cirka 470 miljoner kronor.

Det kommunala energibolaget Sandviken Energi AB är ett helägt dotterföretag till Sandvikens Stadshus AB i Sandvikens kommun och är dessutom moderbolag i en koncern som innehåller de helägda dotterföretagen Sandviken Energi Elnät AB, Sandviken Energi Vatten AB och Bångbro Kraft AB. Sedan 2011 är de delägare i elhandelsföretaget Bixia AB.

Sofia

Presskontakt Kommunikatör Kommunikation 026240796