Klartecken att dricka vattnet i Jäderfors

Skyndsamma åtgärder pågår för att Sandviken Energi åter igen ska kunna försörja Jäderfors med dricksvatten.

- Vi spolar rent vattenledningsnätet, och det finns inget vatten att tillgå just nu, men vi återkommer med information på hemsidan sandvikenenergi.se när det åter igen finns vattnet i kranen, säger Håkan Bergsten tillförordnad VA-chef på Sandviken Energi.

Prognosen är att det ska finnas vatten att tillgå på lördag morgon kl 7.00.

- Om du får tillgång till vatten innan morgonen så går det bra att dricka. Tills vidare finns det en vattentank i korsningen Kärråsvägen/Per Matsvägen där man kan hämta vatten, säger Håkan.

Vattnet går att dricka

Efter utredning har det visat sig att det går bra att dricka vattnet i Jäderfors, men som en säkerhetsåtgärd gick Sandviken Energi ut med uppmaningen att inte dricka vattnet. Kunder som har druckit vattnet under dagen behöver inte känna oro meddelar Sandviken Energi.

- Vid ett underhållsarbete blev ett filter utsatt för värmepåverkan vilket har gett lukt och smak på vattnet. Filtret är gjort av ett naturligt material som är godkänt av livsmedelsverket och det finns ingen anledning till oro. Jäderfors försörjs med grundvatten så annorlunda lukt och smak på vattnet där tyder på en avvikelse som bör utredas och försiktighet ska anammas, säger Håkan.

Kunder som fortfarande upplever en stark smak och lukt på vattnet kan kontakta Sandviken Energis felanmälan för vatten på telefon 026-51 22 02.

Under kvällen kommer Sandviken Energi att uppdatera sin hemsida med svar på vanliga frågor som har inkommit.

Det finns möjlighet att prenumerera på Sandviken Energis driftinformation på www.sandvikenenergi.se/prenumerera

• jäderfors