Sandvikenhus ökar den direkta dialogen med kunderna

Med start imorgon genomförs, för första gången, s.k. ”Synpunktenträffar” i Sandviken. Tillfällena är ett slags öppet hus där hyresgästerna kan komma och träffa Sandvikenhus ledningsgrupp och ge sina synpunkter och förslag till förbättringar. Synpunktenträffarna kommer i år att hållas vid tre områdeskontor, totalt tre tillfällen.

Initiativet är ett led i boendeinflytandearbetet som påbörjades under 2012. Frågor kommer också att besvaras direkt via webben under tiden som träffarna pågår.

Under det här året har vi arbetat mycket internt med våra medarbetare och vi har samtidigt bedrivit ett aktivt hyresgästarbete. Nu utvecklar vi konceptet med en direkt dialog ute på plats hos hyresgästerna, mellan ledning och hyresgäster, vilket är något som är unikt och har efterfrågats, säger Jenny Glumoff, Kommunikations- och marknadschef på Sandvikenhus.

Ett framgångsrikt boendeinflytandearbete
Utvecklingsarbetet fortsätter samtidigt som vi tar fram en förvaltningsmodell för framtiden. Jag är mycket glad över engagemanget som så många hyresgäster visar och det borgar väl för fortsatta framgångar, säger Cecilia Book-Partanen, Verksamhetsutvecklare på Sandvikenhus.

Arbetet med boendeinflytandet visar efter ett år på stora positiva resultat:

• Det har genomförts hyresgästmöten och rundvandringar på i stort sett alla bostadsområden. Ett par områden återstår och de är planerade under 2013.
  • 13 stycken boråd har bildats (totalt 25 områden).
  • 32 frivilligvärdar har börjat arbeta med att utöka trivsel och trygghet (målet var 25 efter ett år).
  • En mycket populärfotbollsskola genomfördes under sommaren på Nya Bruket tillsammans med SIF.
  • Ett system för förvaltning och utlämnande av nycklar till hyresgästlokaler har tagits fram, alla områden har tillgång till minst en hyresgästlokal.
  • Alla medarbetare på Sandvikenhus har tillsammans med ledningsgruppen, i workshop format, arbetat med utformningen av boendeinflytandet.
  • En fond på 700 000 kr till trygghet och trivselskapande åtgärder har avsatts. Under året har hyresgästerna bl.a. använt fonden till: att bygga seniorgym, inrätta grillplatser och bänkbord samt öka belysning. Blommor och urnor har planterats och cykelställ har köpts in. Staket har byggts och målats och städdagar har organiserats.

Jenny Glumoff, kommunikations- och marknadschef Sandvikenhus AB, tfn 073- 027 79 11, jenny.glumoff@sandvikenhus.se.

Fakta:
De tre synpunktenträffarna äger rum utanför områdeskontoren på följande platser och tider:

• Nya Bruket, tisdag 15 oktober, kl 16-18, Bessemergatan 6M
  • Norrsätra, onsdag 16 oktober, kl 16-18, Tallbacksvägen 17
  • Björksätra, torsdag 17 oktober, kl 16-18, Smassens väg 39 (gamla panncentralen)