Succé för Sandvikenhus sommarjobbsmässa

Igår, 22 mars, arrangerade Sandvikenhus för första gången en sommarjobbsmässa, som blev en succé.

Ett rekordstort antal ungdomar kom på mässan, 169 st, och 84% av dem är hyresgäster hos Sandvikenhus.

Som rekryterande chef var detta ett mycket bra tillfälle att kunna bygga bästa möjliga teamet till sommaren. Ungdomarna var intresserade och duktiga på att sälja in sig själva, säger Karin Helm Områdeschef på Sandvikenhus.

Under totalt sex veckor (två perioder) i sommar kommer ungdomarna att utföra yttre fastighetsskötsel i Sandvikenhus verksamhet, t.ex. rensning av rabatter, gräsklippning och liknande. Sandvikenhus har de tre senaste åren ökat antalet sommarjobbare markant, nästan 300%; från 24 st 2015 till 39 st 2016 och 55 st 2017 och 60 st 2018.

Vår utgångspunkt är att sysslolöshet/inaktivitet bland ungdomar skapar förutsättning för oro och destruktiva aktiviteter. Nu tar vi som bolag vårt ansvar och har därför i första hand medvetet satsat på våra hyresgästers barn i åldrarna 15-19 år, säger Sandvikenhus VD Stefan Lundqvist.

• ungdomar
  • sommarjobb
  • arbete
  • sysselsättning

Sandvikenhus är ett allmännyttigt bolag, som till 100 % ägs av Sandvikens kommun. Vi hyr ut trygga hem till boende i Sandvikens kommun. Vi äger ca 4 300 bostäder och ansvarar även för in- och utvändig drift och skötsel av Sandvikens kommuns fastighetsbestånd. Vi har ca 130 anställda och omsätter ca 500 mkr. Företaget grundades 1962 som en stiftelse och ombildades 1994 till aktiebolag.