Läkemedlet Acomplia® godkänt för försäljning i EU

EU-kommissionen offentliggjorde igår att läkemedlet Acomplia® (rimonabant) godkänts för försäljning i samtliga EU-länder. Acomplia® är en ny och unik substans som påverkar ett flertal riskfaktorer för hjärtinfarkt och stroke. Sanofi-aventis räknar med att Acomplia® kommer att finnas tillgängligt på den svenska marknaden i början av 2007. Acomplia® är det första i en ny klass av läkemedel som kallas CB1-blockerare och verkar genom att återställa balansen i det endocannabinoida systemet i kroppen. Personer med överaktivitet i det endocannabinoida systemet har ofta för mycket bukfett och ett förhöjt midjemått. Överaktivitet i det endocannabinoida systemet kan också vara kopplat till flera riskfaktorer för diabetes, hjärtinfarkt och stroke. Acomplia® har fått indikation för att användas som tilläggsbehandling till diet och motion för överviktiga patienter (BMI > 27) vid samtidig förekomst av riskfaktor(er), såsom typ 2-diabetes eller blodfettsrubbningar, eller feta patienter (BMI > 30). För dessa patienter ger Acomplia® en möjlighet till samtidig behandling av flera riskfaktorer för hjärtinfarkt och stroke. Patienter med flera kardiometabola riskfaktorer har en ökad risk att drabbas av hjärtinfarkt och stroke. Resultaten av kliniska prövningar med över 6000 patienter har visat att en tablett Acomplia® 20 mg per dag minskar patienters vikt, midjemått, insulinkänslighet samt ökar mängden av det goda kolesterolet och minskar mängden av triglycerider i blodet. Hälften av den gynnsamma effekten av Acomplia® på blodfetter och insulinkänslighet är oberoende av viktnedgången. – Acomplia® kommer främst att vara till nytta för överviktiga patienter med ett förhöjt midjemått i kombination med riskfaktorer såsom typ 2 diabetes och/eller för höga blodfetter. Acomplia® ska ses som ett komplement till livsstilsförändringar när dessa inte gett tillräcklig effekt, säger Peter Myrenfors, medicinskt ansvarig för Acomplia® på sanofi-aventis. De vetenskapliga studierna av Acomplia® har i Sverige genomförts av bland andra docent Thomas Kjellström. För kommentarer kring Acomplia®: Thomas Kjellström, docent och överläkare vid Helsingborgs lasarett, tel. 070-23 72 123 Presskontakter på sanofi-aventis: Peter Myrenfors, medicinskt ansvarig Acomplia®, 070-22 06 941 alt. 0383-55018 Koncernen sanofi-aventis är det tredje största läkemedelsföretaget i världen och det största i Europa. Med sin FoU-organisation intar sanofi-aventis en tätposition inom sju behandlingsområden; kardiovaskulär sjukdom, trombos, onkologi, diabetes, sjukdomar i centrala nervsystemet, invärtesmedicin och vacciner. Koncernen sanofi-aventis är börsnoterad i Paris (EURONEXT:SAN) och i New York (NYSE:SNY).