Ny insulinpenna till måltidsinsulinet Apidra

Måltidsinsulinet Apidra lanseras nu i en engångspenna. Pennan heter OptiSet och är förfylld med Apidra vilket underlättar för patienterna. Den insulinpenna man hittills använt till Apidra är en flergångspenna där patienten själv måste ladda pennan med nya ampuller. OptiSet är förfylld med Apidra och enklare att använda eftersom patienten slipper byta ampuller. OptiSet är sedan tidigare ett vanligt alternativ bland patienter som behandlas med det långtidsverkande insulinet Lantus. Dessa patienter kan nu använda samma typ av penna till både långtids- och direktverkande insulin. OptiSet lanseras för att förenkla för patienter som använder Apidra. – Man kan anta att pennan underlättar behandlingen för de Apidra-behandlade patienterna, i synnerhet hos vissa av de med typ 2 diabetes och stort insulinbehov, förklarar docent Björn Eliasson, Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Bakgrund Enklare för överviktiga att få rätt dos Insulinet Apidra lanserades i september 2005 och har en snabbt insättande effekt även hos överviktiga. Övervikt förekommer hos 70 – 80 % bland människor med typ 2-diabetes och kan ställa till problem. Det kan vara svårt att ställa in rätt insulinmängd för patienter med fetma och det tar längre tid innan insulinet verkar hos en överviktig person. Apidra visar ett signifikant snabbare tillslag hos friska överviktiga med BMI >30 jämfört med insulin lispro och regular-insulin . Tack vare sin snabba effekt ställer det inte lika höga krav på måltidsplanering som äldre regularinsulin och kan vara ett bättre alternativ för överviktiga människor med diabetes. Två sorters insulin nödvändigt Patienter med typ 1 diabetes kombinerar oftast två olika typer av insulin vid olika tidpunkter på dagen. Ett basinsulin som efterliknar kroppens egna, konstant låga, nivå av insulin och ett måltidsinsulin som tas i samband med måltid för att kontrollera de stigande blodsockernivåerna efter det att man ätit. Historik: • 2003 lanserades Lantus i Sverige, ett basinsulin som bara behöver tas en gång om dagen och som idag är Sveriges mest sålda insulin. • Apidra lanserades i september år 2005. Apidra är ett direktverkande insulin som på ett utmärkt sätt kan kombineras med den jämna, långvariga effekten av Lantus när man behöver kontrollera blodsockerstegringen efter måltider. • Insulinpennan OptiSet används sedan tidigare för Lantus och lanseras nu även för Apidra. För mer information vänligen kontakta: Dr Peter Gillberg, medicinsk rådgivare, sanofi-aventis, tel. 08-634 50 00, mobil 070-201 72 56. Koncernen sanofi-aventis är det tredje största läkemedelsföretaget i världen och det största i Europa. Med sin FoU-organisation intar sanofi-aventis en tätposition inom sju behandlingsområden; kardiovaskulär sjukdom, trombos, onkologi, diabetes, sjukdomar i centrala nervsystemet, invärtesmedicin och vacciner. Koncernen sanofi-aventis är börsnoterad i Paris (EURONEXT:SAN) och i New York (NYSE:SNY).