Ny läkemedelsstudie i Lancet: Acomplia® hjälper diabetiker att förbättra många kardiometabola riskfaktorer: blodsocker, blodfetter och övervikt. Bukfetma är en viktig riskfaktor för hjärtinfarkt och stroke. Riskerna med bukfetma är särskilt stora för diabetiker. En ny studie visar att läkemedlet Acomplia hjälper diabetiker att minska sitt midjemått och samtidigt uppnå förbättringar av flera kardiometabola riskfaktorer. – Diabetiker med mycket bukfetma är en utsatt grupp där risken för hjärt- och kärlsjukdom är särskilt hög. Befintliga behandlingar mot typ2-diabetes innebär ofta viktökning vilket i sig innebär ökad risk. Acomplia är ett lovande läkemedel för denna grupp, inte minst för att det minskar mängden av det farliga bukfettet, säger Ulf Adamson, överläkare på Danderyds medicinklinik. Studien RIO Diabetes publicerades i helgen i den ansedda vetenskapliga tidskriften The Lancet. Studien har genomförts på ett tusental diabetespatienter under ett år. Vid daglig behandling med 20 mg Acomplia minskades patienterna midjemått med i genomsnitt 5,2 cm (1,9 cm för placebo-gruppen). Parallellt förbättrades blodsockerkontrollen (HbA1c), och det goda kolesterolet (HDL) ökade samtidigt som de farliga triglyceriderna minskade och blodtrycket blev lägre. Resultaten visar att mer än hälften av förbättringarna var oberoende av patienternas viktminskning. Acomplia (rimonabant) är ett läkemedel i en ny klass som påverkar flera kardiometabola riskfaktorer samtidigt genom att reducera överaktiviteten i det så kallade endocannabinoida systemet i kroppen. Acomplia lämpar sig för överviktiga patienter med ett förhöjt midjemått i kombination med riskfaktorer såsom typ 2 diabetes och/eller höga blodfetter. EU-kommissionen godkände i somras Acomplia för försäljning i Europa. Läkemedlet förväntas bli tillgängligt på den svenska marknaden inom kort. För kommentarer kring Acomplia: Ulf Adamson, överläkare på Danderyds medicinklinik. Tel. 08-655 50 00. Peter Myrenfors, medicinskt ansvarig Acomplia på sanofi-aventis. Tel. 070-220 69 41. Margareta Olsson-Birgersson, medicinskt ansvarig på sanofi-aventis. Tel. 070-568 75 22. Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är världens tredje största läkemedelsföretag och det största i Europa. Företaget har en forsknings- och utvecklingsorganisation i världsklass och en ledande position på sju viktiga behandlingsområden: kardiovaskulära sjukdomar, trombos, onkologi, ämnesomsättningssjukdomar, centrala nervsystemet, internmedicin och vacciner. Sanofi-aventis är listat i Paris (EURONEXT : SAN) och i New York (NYSE : SNY). www.sanofi-aventis.se