Ny svensk studie om hjärt- och kärlsjukdomar: - Läkare informerar sällan om risker.

Trots att hjärt- och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige informerar sällan läkare om de bakomliggande riskfaktorerna. Studien Shape of The Nations 2006 visar också att endast 17 % av de svenska allmänläkarna tar midjemått på sina patienter. Stort midjemått en av de tydligast påvisbara riskfaktorerna för hjärt- och kärlsjukdomar. - Midjemåttet ger en bra uppfattning om den sammanlagda risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Med midjemåttet får man med alla riskfaktorer. Dessutom är det lätt att ta och enkelt att kommunicera med patienterna, säger Mikael Dellborg, överläkare och professor på hjärtsjukdomar på Västra sjukhuset i Göteborg. I Shape of The Nations 2006 framkommer att endast 10 % av den svenska befolkningen har kunskap om riskfaktorerna för hjärt- och kärlsjukdomar, de så kallade kardiometabola riskerna. I gruppen högriskpatienter känner endast 20 % till de kardiometabola riskerna. De kardimetabola riskerna är: Stort midjemått, hög vikt, högt BMI, dålig balans av blodfetter, högt blodtryck, rökning, typ 2-diabetes och ärftlighet. - Läkarna måste bli bättre på att i ett tidigt läge diskutera riskerna. Det är svårt att ändra vanor över en natt. Då är det också enklare att komma igång med de relativt små livsstilsförändringar som gör hela skillnaden, påpekar Mikael Dellborg. Övervikten ökar i Sverige och antalet feta har fördubblats sedan 1980. Ökningen sker i alla åldrar. - Utvecklingen är oroande. Vi ser att hjärt- och kärlsjukdomar kryper ner i åldrarna. Även kostnaderna för sjukvården ökar dramatiskt. Jag tycker att vi nu borde införa undervisning om hjärtat i skolan, avslutar Mikael Dellborg. The World Heart Day söndagen den 24 september Shape of the Nations 2006 har genomförts av sanofi-aventis i samråd med The World Heart Federation. Studien presenteras på The World Heart Day. Samtidigt anordnas aktiviteter runtom i världen för att uppmärksamma behovet av krafttag mot hjärt- och kärlsjukdomar. Mer information om The World Heart Day på: http://www.worldheartday.com Bifogat detta pressmeddelande finns en sammanfattning av de viktigaste svenska resultaten i Shape of the Nation 2006. Presskontakt på sanofi-aventis: Peter Myrenfors, Medicinsk chef Acomplia, 070-220 69 41 Koncernen sanofi-aventis är det tredje största läkemedelsföretaget i världen och det största i Europa. Med sin FoU-organisation intar sanofi-aventis en tätposition inom sju behandlingsområden; kardiovaskulär sjukdom, trombos, onkologi, diabetes, sjukdomar i centrala nervsystemet, invärtesmedicin och vacciner. Koncernen sanofi-aventis är börsnoterad i Paris (EURONEXT:SAN) och i New York (NYSE:SNY).