Svenska Cardiologföreningen och sanofi-aventis stödjer forskning rörande prevention av hjärtkärlsjukdomar med utgångspunkt från kända kardiovaskulära och metabola riskfaktorer.

Svenska Cardiologföreningen och sanofi-aventis utlyser ett stipendium om 150 000 kronor inom området kardiometabol risk. Stipendiet vänder sig huvudsakligen till enskild forskare och kommer att delas ut i samband med det Kardiovaskulära vårmötet 2006 i Linköping. Ansökningshandlingarna skall vara Svenska Cardiologföreningen tillhanda senast 28 februari 2006. Vad är kardiometabol risk? Kardiometabol risk karakteriseras av flera riskfaktorer som är sammankopplade med hjärtkärlsjukdom och typ 2 diabetes. Riktlinjerna ”The Adult Treatment Group III” anger att en person har metabolt syndrom om tre eller fler av följande riskfaktorer föreligger: låga HDL nivåer, hög blodtryck, höga glukosnivåer vid fasta, höga triglyceridnivåer, ett midjemått som är över 102 cm bland män och över 88 cm bland kvinnor. Övervikt och då framför allt i form av ökad mängd bukfetma ökar risken för utvecklande av hjärtkärlsjukdom och diabetes. Diabetes medför i sig ökad risk för hjärtkärlsjukdomar. Ett för stort midjeomfång, vilket indikerar för mycket bukfett, har i en nyligen publicerad stor internationell studie (INTERHEART) visat sig, oberoende av andra riskfaktorer, öka risken för akut hjärtinfarkt.1 - Trots den senaste tidens terapeutiska framsteg är hjärtkärlsjukdomar fortfarande den vanligaste dödsorsaken och har världen över blivit ett allvarligt folkhälsoproblem.2 En av 8 män och en av 17 kvinnor avlider i hjärt- och kärlsjukdom före 65 års ålder.3 Övervikten i det svenska samhället ökar, liksom i flertalet andra länder. Nära 2,8 miljoner människor beräknas vara överviktiga i Sverige, säger Christer Höglund, chefredaktör i Svenska Cardiolog-föreningen. Det behövs mera forskning i Sverige fortsätter Christer. Ansökningsblankett för stipendiet: http://www.svenskacardiologforeningen.org/foreningen/stipendier/ Kontakt: Christer Höglund, Medicine Doktor, redaktör Svensk Cardiologi Tel.: 08-411 57 50 Peter Myrenfors, Medicinsk rådgivare, sanofi-aventis Tel: 634 52 82, 070-220 69 41 1 Yusuf, S et al. INTERHEART. Lancet 2004;364:937-52 2 World Heart Federation: Call to Action. Finns på: http://www.worldheart.org/call-to-action-myths-facts.php - senast hämtad den 1 februari 2005 3 Rayner, M. and Petersen, S. European Cardiovascular Disease Statistics. British Heart Foundation Health Promotion Research Group. Volume 4 2004 Koncernen sanofi-aventis är det tredje största läkemedelsföretaget i världen och det största i Europa. Med sin FoU-organisation intar sanofi-aventis en tätposition inom sju behandlingsområden; kardiovaskulär sjukdom, trombos, onkologi, diabetes, sjukdomar i centrala nervsystemet, invärtesmedicin och vacciner. Koncernen sanofi-aventis är börsnoterad i Paris (EURONEXT:SAN) och i New York (NYSE:SNY). www.sanofi-aventis.se