Svenska kvinnor får inte tillräcklig bröstcancerbehandling

Om svenska kvinnor fick samma behandling som nu rekommenderas i Storbritannien skulle ytterligare 150 liv per år kunna räddas om Taxotere® lades till i standardbehandlingen av bröstcancer. – Det finns numera vetenskapligt stöd för att tillägg av Taxotere kan öka överlevnaden för kvinnor med bröstcancer, säger docent Thomas Hatschek. Socialstyrelsens behandlingsriktlinjer rekommenderar starkt Taxotere som förebyggande behandling efter operation, för att minimera risken för återfall och död. – I Sverige insjuknar cirka 7000 kvinnor varje år i diagnosen bröstcancer det vill säga var nionde kvinna över 50 år och 1500 avlider i sin sjukdom, säger Michael Szeps, onkolog och medical adviser på sanofi-aventis. Tidig bröstcancer, cancer som inte spridit sig utanför bröstregionen, utgör ungefär 80 % av de nya fall som diagnostiseras varje år i Sverige. Taxotere skulle kunna möjliggöra bot för flera drabbade patienter. Om riktlinjer liknande de från NICE skulle gälla i Sverige skulle man genom att lägga till Taxotere i standardbehandling i Sverige, rädda ytterligare 150 liv per år jämfört med tidigare standard. – Det är ett viktigt tillskott i behandling av tidig bröstcancer, säger docent Thomas Hatschek, överläkare på Radiumhemmet, Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm. Hälsovårdsmyndigheten NICE, the National Institute for Health and Clinical Excellence, i Storbritannien, beslutade nyligen att rekommendera behandling med Taxotere vid tidig bröstcancer hos kvinnor i Storbritannien.1, 2 . Taxotere används även vid behandling av lung-, prostata-, magsäcks-, hals- och huvudcancer. Läs mer om gällande indikationer och behandlingsområden för Taxotere på www.fass.se För frågor kring Taxotere: Thomas Hatschek, docent och överläkare, Radiumhemmet, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm, tfn.: 070-924 43 41. Michaels Szeps, onkolog och medical advisor, sanofi-aventis, tfn.:070-236 97 31. Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är världens tredje största läkemedelsföretag och det största i Europa. Företaget har en forsknings- och utvecklingsorganisation i världsklass och en ledande position på sju viktiga behandlingsområden: kardiovaskulära sjukdomar, trombos, onkologi, ämnesomsättningssjukdomar, centrala nervsystemet, internmedicin och vacciner. Sanofi-aventis är listat i Paris (EURONEXT : SAN) och i New York (NYSE : SNY). www.sanofi-aventis.se Referenser Martin M et al. Adjuvant docetaxel for node-positive breast cancer. N Engl J Med. 2005 Jun 2;352 (22):2302-13 2 National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE). September 2006. Guidance: Docetaxel for the adjuvant treatment of early node-positive breast cancer. Available from: http://www.nice.org.uk.