World Heart Federation och sanofi-aventis förenar sina krafter för att förebygga uppkomsten av hjärt–kärlsjukdomar

Paris, Frankrike & Genève, Schweiz – 23 maj 2005 - World Heart Federation och sanofi-aventis tillkännagav idag att de har ingått ett treårigt partnerskapsavtal för att med förenade krafter förbättra förebyggandet och kontrollen av hjärt–kärlsjukdomar. Tillkännagivandet gjordes vid World Heart Federations sjätte internationella kongress om förebyggande kardiologi (ICPC) i Brasilien, och bekräftar organisationernas engagemang i förebyggandet av hjärt–kärlsjukdomar världen över. Genom partnerskapet vill World Heart Federation och sanofi aventis lyfta fram behovet av forskning och ökad medvetenhet om riskfaktorer för hjärt–kärlsjukdomar, som bukfetma och metabolt syndrom. Trots de behandlingsframsteg som gjorts på senare tid, dör varje år 17 miljoner människor (en tredjedel av dödsfallen i världen) i hjärt–kärlsjukdomar, varav 80 % i låg- och medelinkomstländer.1 ”Vi sätter stort värde på stödet från sanofi-aventis i vårt arbete med att höja medvetenheten om hjärt–kärlsjukdomar och kardiovaskulära riskfaktorer,” sa Valentin Fuster, ordförande för World Heart Federation. Inom ramen för partnerskapet kommer organisationerna bland annat att genomföra globala upplysningskampanjer riktade mot allmänheten och läkare för att höja medvetenheten om midjemåttet som en enkel markör för hjärt–kärlrisk. Behovet av att föra upp bukfetma på dagordningen lyftes nyligen fram av studien INTERHEART, som bedömde relationen mellan en rad riskfaktorer associerade med hjärtattack i 52 länder och som fann att bukfetma var en signifikant riskfaktor. Bukfetma är en indikator på intraabdominell fetma, den dolda fettmassan inuti buken, som är lätt att mäta genom att ta midjemåttet3 (över 88 cm för kvinnor resp 102 cm för män innebär en förhöjd risk). Det är denna intraabdominella fetma som har visat sig vara en av orsakerna bakom riskfaktorer för hjärt–kärlsjukdomar, som dyslipidemi, insulinresistens och metabolt syndrom, och som kan leda till diabetes, hjärtattack, stroke och andra hjärt–kärlsjukdomar4. Trots behandlingsframstegen är hjärt–kärlsjukdom fortfarande den vanligaste dödsorsaken världen över. Sanofi-aventis är glada över att få World Heart Federation, en kraftfull röst inom hjärt–kärlhälsa, som partner i arbetet med att rikta ljuset mot behovet av bättre förebyggande för att stärka kampen mot detta globala hot. Om World Heart Federation World Heart Federation är en frivilligorganisation med bas i Genève, Schweiz, som verkar för att världens befolkning ska kunna få ett längre och bättre liv genom att förebygga hjärtsjukdomar och stroke, framför allt i låg- och medelinkomstländer. Sammanslutningen består av 180 medlemsorganisationer inom kardiologi och hjärtfonder från 100 länder i Asien och Stillahavsområdet, Europa, Nord- och Sydamerika och Afrika. Mer information finns på webbadressen: www.worldheart.org Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är det tredje största läkemedelsföretaget i världen och det största i Europa. Med sin FoU-organisation av världsklass, intar sanofi-aventis en tätposition inom sju viktiga behandlingsområden: hjärt–kärlsjukdomar, trombos, onkologi, metabola rubbningar, sjukdomar i centrala nervsystemet, invärtes medicin och vacciner. Sanofi-aventis är börsnoterat i Paris (EURONEXT : SAN) och i New York (NYSE : SNY). Mer information finns på: www.sanofiaventis.com Hänvisningar: 1. WHO (2005). The Atlas of Heart Disease and Stroke: http://www.who.int/cardiovascular_diseases/resources/atlas/en/ 2 Yusuf, S. Effect of potentially modifiable risk factors associated with myocardial infarction in 52 countries (the INTERHEART study): case control study. The Lancet. 2004 (364): 937-952 3. Despres JP. Treatment of obesity: need to focus on high risk abdominally obese patients. BMJ. 2001;322;716-720. 4. Sharma AM, Adipose tissue: a mediator of cardiovascular risk. International Journal of Obesity, Volume 26, Suppl.24, S5-S7. Kontaktpersoner: Sanofi-aventis: World Heart Federation: Nazira Amra – Tel : +33 1 53 77 47 88 Lauren O'Brien, Michel Joly – Tel : +33 1 53 77 47 86 Cohn & Wolfe Public Relations Tel : +41 22 908 4074