Ny bok för projektledare och YH-studenter

Boken Projektledning från grunden är en förkortad version av storsäljaren Projektledning och förklarar grunderna i ämnet utan att gå in för mycket på detaljerna. Den innehåller många exempel från verkligheten och är fylld med övningar samt facit.

Den här boken är främst tänkt som kurslitteratur på grundläggande kurser i projektledning och projektkunskap inom yrkesutbildningar, men passar också bra för kurser på gymnasiet. Även den som har varit med i ett par projekt och vill komplettera sin praktiska erfarenhet med teori har stor behållning av boken. Den nya boken ersätter inte Bos tidigare bok Projektledning utan ska ses som ett enklare alternativ.

-Min bok Projektledning upplevs ibland som för omfattande. För många är det tillräckligt att veta vad de ska göra i det projekt som de har fått ansvar för. Därför har jag valt att ta ut de delar som bara berör planering och genomförande av ett projekt och samlat dem i en ny grundläggande bok, säger Bo Tonnquist, författare.

Projektledning från grunden varvas klassisk och agil projektledning med övningar, exempel och mallar för projekt. Oavsett vad ett projekt handlar om eller inom vilken bransch det genomförs är alla projekt byggda kring en processmodell som följer samma flöde.

Författaren Bo Tonnquist är föreläsare och konsult inom projektledning och affärsmannaskap. Han har flera års erfarenhet från att ha arbetat på företag inom olika branscher, både i Sverige och internationellt. Han är dessutom författare till den prisbelönta boken Projektledning, som är en av Sveriges mest sålda och lästa projektledningsböcker.

• Utbildning