Spotifys HR-chef Katarina Berg ger ut bok om strategiskt HR-arbete

Spotify förändrade musikvärlden, men har också flyttat fram positionerna för hur modiga företag arbetar med HR. Tillsammans med sitt globala HR-team delar HR-chef Katarina Berg råd, tips och insikter som visar hur HR bidragit till att utveckla ett av världens mest omtalade och framgångsrika företag.

I boken BOLD – strategiskt HR-arbete i en ny tid får läsaren en exklusiv inblick i det snabbväxande techbolaget Spotify. Katarina Berg, företagets globala HR-chef, och dess internationella HR-team visar hur både företag och individer vinner på ett modigare HR-arbete, oavsett om det gäller ett utmanande förändringsprojekt, global tillväxt eller om det viktigaste är att hitta rätt medarbetare till nyckelposter.

- Den som vill arbeta framgångsrikt med HR idag måste våga sticka ut. HR måste dessutom ha en given plats där besluten fattas och där kärnverksamheten börjar och slutar, säger Katarina Berg.

HR ska både utveckla och utmana, vilket kräver mod. För att HR-arbetet ska kunna skräddarsys till den egna organisationen krävs också djup insikt i verksamheten. På Spotify refererar teamet ofta till ”HR-paletten”, vilket på bolaget innebär 171 olika kunskaps- och expertområden. För att kunna bedriva HR framgångsrikt måste man kunna anpassa paletten till sin egna organisation. Det går nämligen inte att kopiera andras framgångssagor eftersom varje organisation är unik.

Katarina och hennes team betonar även vikten av företagskulturen och att låta alla medarbetare bidra till utvecklingen av företagets värderingar. Då speglar de bolagets sanna kultur och alla kan därefter arbeta mot ett och samma syfte – oavsett var i världen de befinner sig.

- På Spotify ser vi på medarbetarna som bandmedlemmar. Precis som i ett band är vi beroende av varandra för att skapa den bästa tänkbara ljudupplevelsen. Precis som ett band behöver vi vara synkade. Företagets mission, syfte, strategi, mål och kärnvärden måste därför vara uttalade och välgrundade, säger Katarina Berg.

En annan avgörande framgångsfaktor är Spotifys fokus på medarbetarna. Företaget började tidigt uppmärksamma och arbeta med frågor kring psykisk ohälsa, både på medarbetarnivå och samhällsnivå. De arbetar fokuserat för att öka medvetenheten och bygga kunskap inom ämnet. De vill underlätta för medarbetare att ta hand om sig själva och vid behov få professionellt stöd, samt att normalisera ämnet för att minska stigmat.

- Spotify har en egen plattform för egenvård, erbjuder interna seminarier inom psykisk ohälsa och uppmuntrar medarbetare att ta en dag ledigt ibland för att ta hand om sig själva och sin psykiska hälsa. Vi har även utbildat medarbetare till ambassadörer inom MHFA, Mental Health First Aid, vilket ger dem möjligheten att ge andra medarbetare första hjälpen inom psykisk ohälsa när de inte mår bra. Detta är bara ett par exempel av många initiativ, säger Katarina Berg.

Läs fler tips och få fler användbara verktyg i Katarina Bergs bok BOLD – strategiskt HR-arbete i en ny tid.

Om författaren: Katarina Berg är CHRO på Spotify och ansvarar för att initiera och genomföra organisations-, ledar- och medarbetarstrategin för utveckling av Spotifys övergripande affärsplan.

Övriga medförfattare: Alexander Westerdahl, HR-chef för R&D, Anna Lundström, HR-chef för Business, Arvid Hedman, global chef för Total Comp & HR Insights, Elizabeth Nieto, global chef för Equity & Impact, Gary Monroe, chef för HR Insights (People Analytics & HRIS), Johan Sellgren, HRBP, Johanna Bolin Tingvall, global chef för Learning & Development (GreenHouse), Talent Growth och CommunityX, Jon Singel, global chef för Talent Acquisition, Linn Caldas, ansvarig för Heart & Soul (Mental Health), Michael Kim, HR-chef för JAPAC och SAMEA, Mikael Bäckström (fd HR chef), Mattias Stålhammar, global chef för GWS, Preeti Singh, HR-chef för Content, Sonya Simmonds, global chef för Design & Build, Dr Tomas Chamorro Premuzic, Travis Robinson, (fd Diversity, Inclusion, Belonging chef) samt Sally Whatley, projektledare.

• hr
  • chef
  • högskola
  • kurslitteratur
  • ledarskap
  • näringsliv
  • universitet
  • utbildning

Sanoma har skapat läromedel för svensk undervisning sedan 1993. Våra böcker och digitala läromedel används av mer än hälften av Sveriges skolor, vilket gör oss till en av landets största kunskapsförmedlare för barn, ungdomar och vuxna. Våra läromedel produceras av utbildade lärare, de är noggrant faktagranskade och anpassade till den svenska läroplanen. Vår vision är att göra det möjligt för alla lärare att på bästa sätt hjälpa varje elev att nå sin fulla potential.

Sanoma Utbildning är en del av Sanoma Learning, ett av Europas marknadsledande läromedelsföretag och tillsammans utbildar vi över 20 miljoner elever.

Ta del av vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterade om produktnyheter och insikter.

Rebecca Hamner

Presskontakt Head of Marketing & Brand