Allt fler äter Tex Mex från grillen

När sommaren kommer flyttar vi ut fredagsmyset i trädgården och byter ut köttfärsen mot grillat kött och kyckling. Det visar Santa Marias försäljning av tortillabröd som ökat kraftigt sommartid de senaste åren.

Normalt sett går försäljningen ner för Tex Mex-produkter under sommaren men under de senaste åren har samtliga segment i kategorin ökat väsentligt. Starkast växer tortillan som förra sommaren ökade med nästan 14 procent.

– Vi tror att allt fler lär sig och uppskattar det enkla sätt att äta på som tortilla möjliggör och lämnar besticken hemma, säger Ingela Flank, Trade Marketing Manager på Santa Maria. Du grillar bara ditt kött med Tex Mex-kryddor och lägger det i ett tortillabröd. Sen kan du addera alla de goda tillbehören som vanligt.

Santa Maria ser också ett kraftigt uppsving för de färdiga kryddblandningarna i Tex Mex-sortimentet under sommaren.

– De gör det ju väldigt enkelt att få fram härliga smaker på kött och grönsaker som du vill grilla, fortsätter Flank. Vår mest sålda tacokrydda, Santa Maria Original Taco Spice Mix, fungerar lika bra som en rub på grillat kött eller kyckling som i köttfärsen.

Företeelsen att kombinera Tex Mex och grillat är långt ifrån ny. Fajitas, som är ett samlingsnamn på grillat kött som serveras i en taco eller i ett tortillabröd, togs fram av mexikanska vaqueros, de ursprungliga cowboysen, som drev boskap på gränsen mellan Mexiko och sydvästra USA. Dessa vaqueros fick en del av sin betalning i kött, som de sedan grillade och smaksatte med mexikanska kryddor vid lägerelden.

Bilder:

Som journalist är du välkommen att använda Santa Marias bildbank för redaktionellt material där källan anges. Skapa din personliga inloggning på: http://system.billes.se/santamaria/

För mer information kontakta:

Jenny Reithner, Marketing Manager, Santa Maria AB

jenny.reithner@santamaria.se, telefon 031-67 42 00