Chilikonsumtionen ökar markant i Sverige

Allt fler svenskar lär sig att uppskatta chili i maten. På Santa Maria, störst i Sverige på kryddor och smaksättning, märks ökningen tydligt.

Chili är en av världens mest använda kryddor, så vanlig att tre fjärdedelar av världens befolkning använder chili som krydda i sin matlagning varje dag. Som exempel äter varje mexikan i genomsnitt åtta kilo chilifrukter per år enligt det mexikanska jordbruksdepartementet. I Sverige är siffran betydligt lägre men ökar stadigt år för år.

– När vi jämför hur mycket chili vi köper in på Santa Maria nu och för fem år sedan, ser vi att ökningen är betydande, säger Malin Eriksson, Food Concept Explorer och chiliexpert på Santa Maria. Dels beror det på att vi exporterar mer till nya länder och marknader men det visar också hur mycket vi lärt oss att uppskatta chili på kort tid i Sverige.

Då Santa Maria producerar mat med smak från världens alla hörn, används chili i mängder av företagets produkter.

– Vi brinner för att hitta goda, roliga och innovativa smakkombinationer, fortsätter Eriksson. Att föra in chilin i sammanhang som de flesta svenskar kan ta till sig. Det kan vara i kombination med kakao som i vår Cacao & Chili som många lärt sig att använda i desserter. Eller som bordskrydda med kryddkvarnen Chili Explosion som vi vet är en favorit bland många barn att toppa vardagsmaten med.

Orsaken till ökningen i efterfrågan på chili är förmodligen kopplad till svenskarnas resande. I kontakt med andra kulturer har vi lärt oss att uppskatta den speciella smaken av chili samt den endorfinframkallande hettan som varierar beroende på vilken sort som används. Totalt finns det hundratals olika chiliarter och på Santa Maria används allt ifrån den milda paprikan till den heta habaneron. Chili finns därmed för alla smaker och behöver absolut inte vara stark.

På Santa Maria arbetar vi med många sorters chili och väljer dem utifrån karaktär, smak och styrka. Våra leverantörer är odlare vi arbetar nära med, vi besöker dem ofta för att lära oss mer och utvecklas tillsammans.

– Hos oss är chili bara ett samlingsnamn precis som vi säger ”örter”, avslutar Malin Eriksson. Habanero och ancho, som är olika chilisorter, skiljer sig lika mycket i smak som exempelvis basilika och rosmarin.

Santa Marias chiliguide:

Bilder:

Som journalist är du välkommen att använda Santa Marias bildbank för redaktionellt material där källan anges. Skapa din personliga inloggning på: http://system3.fototext.se/santamaria

För mer information kontakta:

Per Hållander, Country Manager, Santa Maria AB                                        per.hallander@santamaria.se, telefon 031-67 42 00