Het kryddtrend i Smaka på världen-projektet

Chilitrenden är hetare än någonsin i Sverige. Chili är också månadens krydda i projektet Smaka på världen som publiceras på Santa Marias matblogg denrattasmaken.se. Projektet ”Smaka på världen”, som så småningom blir en e-kokbok, är ett samarbete mellan Santa Maria och det sociala företaget Mitt Liv.

Svenska folkets intresse för smaker och kryddor är större än någonsin och den starkaste trenden just nu är chili. I januari är just chili i kryddfokus för Santa Maria och Mitt Livs samarbetsprojekt Smaka på världen, som så småningom ska resultera i en e-kokbok.

Varje månad presenteras ett nytt kapitel till den blivande e-kokboken. I varje kapitel medverkar en person med utländsk bakgrund som gått programmet ”Mitt Livs chans”. Ett program som Mitt Liv erbjuder personer med utländsk bakgrund som vill in på den svenska arbetsmarknaden.

Deltagarna har valt en favoritkrydda och bidragit med ett familjerecept från det egna hemlandet. Med kryddan i fokus ges också en utförlig presentation om historia, fakta, tips och inspiration. Senare i år kommer allt material att samlas i en e-kokbok med namnet Smaka på världen.

Denna månad har turen kommit till Dania Beltrán Gutiéerrez, ursprungligen från Mexiko som liksom övriga medverkande har gått programmet Mitt Livs chans. Dania medverkar med ett recept på en Salsa Mexicana, som hon lagat tillsammans med Santa Maria på plats i företagets matstudio. Hela kapitlet ligger nu ute på Santa Marias blogg denrattasmaken.se

– Projektet Smaka på världen handlar om att mötas och att lära av varandra. Att matlagning och måltider är ett naturligt sätt att mötas, det är den gemensamma nämnaren som Santa Maria och Mitt Liv ser i det här unika samarbetet, säger Sandra Flodström Communications & CR Manager, Santa Maria.

Den starka chilitrenden har inneburit ett allt större intresse hos svenskarna. Under januari månad kommer Santa Maria lansera nyheter inom chili för att möta det ökade intresset för kryddan.

För mer information, kontakta:

Sandra Flodström, Communications & CR Manager

sandra.flodstrom@santamaria.se, tel. 0705-40 14 18.