Lucie Kriegshauser och Omar Dekkiche, grundare av Amatera.

Nyhet -

Paulig investerar i Amatera, en biotechstartup med banbrytande teknologi för att ta fram hållbara kaffegrödor

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det franska startup-bolaget Amatera, som skapat en innovativ bioteknikplattform för växtförädling av perenna grödor. Amateras första lösning påskyndar framtagandet av nya kaffegrödor upp till fyra till fem gånger jämfört med traditionell förädling, utan att använda GMO. Målet är att skapa en ny kaffesort som kombinerar den rika smaken från Arabica-bönan med den tåligare Robusta-bönan som ger en bättre skörd. Investeringen stödjer Pauligs mål att utveckla en matkultur som är bra både för människa och planet.

Varje år konsumeras ungefär en biljon koppar kaffe världen över och efterfrågan framöver förväntas öka1. Samtidigt är kaffe en av de grödor i världen som är mest hotad och påverkad av klimatförändringar. Stigande temperaturer kommer att minska områden lämpade för kaffeproduktion med upp till 50 procent fram till 20502 3, vilket särskilt kommer påverka områden med högkvalitativa Arabica-bönor.

Den fortsatt ökade efterfrågan på kaffe kräver nya lösningar. Dessa behöver högre motståndskraft mot klimatförändringar för att säkerställa att kaffe är tillgängligt och prisvärt för kommande generationer, och för att göra kaffeproduktion ekonomiskt och miljömässigt hållbart. Detta gäller även många andra grödor.

"Som investerare gillar vi den stora potentialen och mångsidigheten i Amateras plattform eftersom den kan användas till många grödor. Men traditionellt sett har det inte gjorts lika mycket forskning och innovation kring kaffe globalt jämfört med andra grödor. Eftersom kaffe är en av Pauligs huvudprodukter är vi såklart glada över att den första lösningen från Amatera fokuserar på just kaffe och ser också ett stort intresse från våra diskussioner med leverantörer, traders och kunder. Vi är fortfarande i början av resan, men teamet och deras partners är i världsklass och jag ser fram emot vad de kan åstadkomma, säger Marika King, chef för PINC.

Användning av celler för att accelerera förädling av kaffebönor
Traditionella förädlingstekniker tar väldigt lång tid, ofta upp till 20 år. Amatera påskyndar den traditionella förädlingen genom att arbeta på cellnivå, vilket accelererar växternas naturliga utveckling, deras urval och hybridisering. Detta utan att använda genetiskt modifierade organismer (GMO).

"Tekniken i sig är inte ny, men att tillämpa den på perenna grödor som kaffe är nytt, eftersom de är mer komplicerade och kräver flera genombrott inom cellbiologi. Vår teknologi är banbrytande och öppnar upp för möjligheten att även tillämpa teknologin på flera andra grödor, såsom kakao, bananer och druvor eller till och med läkemedelsväxter", säger Lucie Kriegshasuer, medgrundare och CTO för Amatera.

Smakrika och koffeinfria bönor för att möta konsumenternas efterfrågan
Amateras ambition är att skapa en kaffevariant som blandar den rika smaken av Arabica med den tåligare Robusta som också ger en bättre skörd. Bönan kallas "Robustica".

Förutom "Robustica" arbetar teamet med en naturligt koffeinfri Arabica-böna för att möta den växande efterfrågan från konsumenter som föredrar koffeinfritt kaffe.

"Vår plan är att lansera de nya kaffebönorna till marknaden inom 3–5 år. Med den här investeringsrundan har vi både kapital och en grupp investerare som kan bidra till vår resa. PINC är en perfekt investerare för oss då de har kunskap om kaffeindustrin och kontakter med intressanta samarbetspartners", säger Omar Dekkiche, VD och medgrundare av Amatera.

Investeringsrundan på 1,5 miljoner euro leddes av PINC, med deltagande från Exceptional Ventures (UK), Mudcake (tidigare Trellis Road, SWE), Joyance Partners (US), AgFunder (US) och flera erfarna biotechentreprenörer, inklusive Nicolas Morin-Forest från Gourmey.

Om PINC
PINC är Pauligs riskkapitalgren för investeringar i tidiga startups inom foodtech och framtidens mat. PINC:s målsättning är att hjälpa Paulig att förnya sig och växa samt att bidra till en smakrikare, hälsosammare och mer hållbar planet.

Om Amatera
Amatera Biosciences utvecklar en bioteknikplattform utan GMO optimerad för perenna grödor som accelererar urvalet och korsningen av växter genom att utmana gränserna för in vitro-kultur. De första tillämpningarna av deras teknik är inom kaffe. Nästa steg är att expandera till andra perenna grödor som hotas av klimatförändringarna, såsom kakao och vindruvor.

Källor:

1. Global consumption is forecast to grow with a 2,3% CAGR in 2023-2027 (source: Euromonitor International Limited [2023] © All rights reserved)
  2. National Geographic: What Climate Change Means for the Future of Coffee, Cashews, and Avocados
  3. Climate and Pest-Driven Geographical Shifts in Global Coffee Production by Ainhoa Magrach and Jaboury Ghazoul

Paulig - Santa Maria, Risenta

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur - för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com

Paulig - Santa Maria, Risenta