Äntligen! Bönköket - nya enkla recept med hälsosamma bönor och linser

Äntligen! Bönköket - nya enkla recept med hälsosamma bönor och linser

Risenta har fått många förfrågningar om Lilla Bönboken som kom ut för flera år sedan, långt innan många upptäckt det fantastiska med bönor och linser. Nu kommer äntligen den nya uppdaterade versionen Bönköket, som innehåller recept, fakta och tips på allt gott som har med bönor, linser och kikärtor att göra. De är både näringsrika, klimatsmarta och mer lätta att laga och variera än vad många tror. Risenta fortsätter att inspirera till hälsosam mat på ett nytt och modernt sätt.

Det är allt fler som intresserar sig för den goda, hälsosamma och vegetariska mat som kan lagas med bönor och linser. Många kommer ihåg Risentas Lilla Bönbok som kom ut för flera år sedan, när vegetarisk mat var mer nischat. Äntligen kommer en ny variant med härligt inspirerande och färgglada recept. Med boken vill Risenta inspirera svenska folket att bli bönproffs på riktigt med hjälp av enkla och härliga recept blandat med nyttiga fakta.

-Tack vare baljväxters höga proteininnehåll är de toppen som alternativ för att komplettera eller ersätta proteinintag från animaliska livsmedel. Tillsammans med spannmål som bröd, pasta, ris och majs ger bönor och linser de essentiella aminosyror som behövs, även för dig som äter grönt flera gånger om dagen, säger Lisa Tagesson, marknadschef på Risenta.

Risentas nya bok Bönköket innehåller bland annat goda recept på härliga och färgglada bönröror som är toppen som tillbehör. Utöver det finns självklart inspirerande och goda recept med bönor, linser eller kikärtor som grund. Vad sägs om ”Ljummen sallad med tomatbönor” eller varför inte ”Texas Sweet Potato Chili”? Bönköket innehåller allt från enkla vardagsrecept till fredagsmys.

Jo, det är faktiskt perfekt vardagsmat!

Vill du äta mer av bönor, linser och kikärtor, men tycker det är svårt att hinna med i vardagen? Vårt tips är att förbereda veckan genom att blötlägga och koka bönorna under helgen. Färdigkokta håller de sedan fint i kylen i 3–4 dagar. Frys också en eller ett par portioner, så har du färdigkokta bönor och kikärtor att kunna ta fram och snabbt göra nya rätter av. En påse kikärtor räcker exempelvis till: Falafel, Garbanzocurry med blomkål och broccoli samt Hummus - och ändå få kikärtor över att frysa in till senare (se recept på risenta.se).

Bönnörderi

• Bönor, linser och kikärtor är rika på mättande protein och fiber
  • De kolhydrater som finns tar tid att bryta ner vilket håller dig mätt
  • Fetthalten i bönor, linser och ärtor är generellt väldigt låg
  • Tack vare högt proteininnehåll är baljväxter toppen som alternativ för att komplettera eller ersätta proteinintag från animaliska livsmedel
  • Baljväxter innehåller vitaminer och mineraler såsom zink, magnesium och kalium
  • Torkade bönor är den minst klimatpåverkande proteinkällan som finns

För dig som arbetar professionellt med mat och träning går det att få fler exemplar av Bönköket. (För konsumenter kommer en förkortad variant att tas fram till sommaren, och finnas tillgänglig i dagligvaruhandeln.)

För mer information, vänligen kontakta:

Eleonor Dahlberg, Feel PR

eleonor@feelpr.se

För högupplösta bilder, vänligen se:

Om Risenta

Risenta är ett svenskt företag som idag är en marknadsledande producent av hälsosamma baslivsmedel i Sverige. Företaget erbjuder ett heltäckande sortiment av basvaror som fröer och kärnor, müsli och granola, specialmjöl, flingor och gryn, ris, bönor och linser, mellanmålsprodukter samt bönpasta, torkad frukt och nötter. Produkterna finns på ICA, Coop, Axfood, Bergendahls, Pressbyrån och 7-Eleven samt stationsbutiker och egenvård. Risenta grundades 1940 och drivs idag av tredje generationens ägare. Sedan 2005 finns huvudkontor och lager i Sollentuna, Stockholm.

Paulig - Santa Maria, Risenta

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur - för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com

Paulig - Santa Maria, Risenta