Krydda grytan med matskedar fulla av lakrits och örter

More är Santa Marias kryddserie med moderna och nyskapande smakkombinationer. Lagom till årets stora smaksäsong lanseras den senaste blandningen: Liquorice & Herbs. Genom att kombinera trendsmaken lakrits och noggrant utvalda örter skapas en krydda perfekt för såväl mustiga höstgrytor som grönsaksrätter.

Lakrits är en av de senare årens stora trendsmaker och många förknippar den med godis, söta desserter och salta karameller. När Santa Maria nu för första gången kombinerar lakritsnoterna med klassiska örter skapas ”Liquorice & Herbs” – en mustig kryddblandning som kan ge smak åt allt från vilt och mustiga grönsaksgrytor till fint knäckebröd.

Doseras med matsked

Liquorice & Herbs består av aromatisk lakritsrot, rosmarin, timjan samt rostad lök och vitlök tillsammans med salt och peppar. I matlagning påminner lakritsrot mycket om den smak som fås av anis, stjärnanis, dragon eller fänkål.

Unikt för kryddblandningen är att den ska doseras med matsked – allt för att utmana konsumenter att våga mer i sin kryddning.

- Inspirationen till Liquorice & Herbs har vi bland annat hittat i det kinesiska köket, där lakritsroten länge använts för att balansera saltet i rätter som buljong. Vi svenskar har en tradition av att använda mycket salt och lite kryddor, nu vill vi utmana hemmakocken att tänka tvärtom, säger Anette Zetterquist som är produktutvecklare på Santa Maria och kreatören bakom den nya smaken.

Liquorice & Herbs finns i butik nu och har ett rekommenderat pris på 30 SEK.

För mer information, vänligen kontakta:

Jenny Reithner, marknadschef Santa Maria

jenny.reithner@santamaria.se