Niklas Truedsson tar ledningen för Risenta

Med början oktober har Niklas Truedsson utnämnts till divisionschef för Paulig-koncernens Naturally Healthy Food-division samt verkställande direktör för Risenta AB. Risenta är marknadsledare inom hälsosamma baslivsmedel i Sverige och verksamheten har utvecklats snabbt under de senaste åren, produkterna säljs numera även i Finland. Sedan februari 2015 ingår Risenta i den finländska, familjeägda Paulig-koncernen.

Niklas Truedsson har en bred erfarenhet av snabbrörliga konsumentvaror och starka varumärken från ett antal ledande positioner inom Unilever i Norden och internationellt, senast som landchef för Unilever Sverige.

”Det är ett privilegium att få ta över en verksamhet som Risenta inom Paulig koncernen”, säger Niklas, ”Jag ser med stor ödmjukhet och energi fram emot att fortsätta tillväxtresan tillsammans med våra kunder”.

Niklas Truedsson blir därmed även medlem i Paulig-koncernens ledningsgrupp. Han tillträder den 12 oktober 2015 och kommer vara stationerad i Stockholm.

Information:
Anita Laxén, kommunikationsdirektör, Paulig Group
tfn: +358 40 770 0873, anita.laxen(at)paulig.com

****

Niklas Truedsson to lead Risenta

Niklas Truedsson has been appointed Head of Division for the Paulig Group’s Naturally Healthy Food Division and Managing Director of Risenta AB, with effect from the beginning of October. Risenta is the leading producer of healthy staple foods in Sweden, and the company’s turnover has grown rapidly over the last few years. Risenta’s products are also sold in Finland today. Since February 2015, Risenta has been part of the Finnish family-owned Paulig Group.

Niklas Truedsson has extensive experience in fast moving consumer goods and strong brands, having served in a number of senior positions at Unilever in the Nordic region and internationally, most recently as country manager for Unilever Sweden.

“It is a privilege to start leading a business like Risenta in the Paulig Group,” says Truedsson. “I’m both humbled and excited about continuing this growth story with our customers.”

Niklas Truedsson will also be a member of the Paulig Group’s Management Team. He will start on 12 October 2015 and will be based in Stockholm.

Communications:
Anita Laxén, VP Communications, Paulig Group
tel. +358 40 770 0873, anita.laxen(at)paulig.com

****

At Paulig Group we are united in the quest of exploring great taste. Paulig Group’s business is divided into four divisions: Coffee, World Foods & Flavouring, Snack Food and Naturally Healthy Food. Our portfolio includes strong brands such as Paulig, Santa Maria and Risenta. The Group has almost 2,000 employees in 15 countries and the net sales for 2014 were 867 million euros. www.pauliggroup.com

Risenta is a Swedish company and a leading producer of healthy foods in Sweden. The company provides a large variety of foods, such as seeds, muesli, special flour, cereals, rice, beans, lentils, snack food, bean pasta, dried fruit and nuts. Risenta is established in 1940. Since 2005, the head office and warehouse have been located in Sollentuna, Stockholm. www.risenta.se

• Detaljhandel

Paulig Group är ett internationellt familjeägt företag i livsmedelsbranschen. Koncernen har fyra divisioner: Kaffe, Världens Mat & Kryddor, Snack Food och Naturally Healthy Food. Till Paulig-koncernens starka varumärken hör bland annat Paulig, Santa Maria och Risenta. Koncernen har närmare 2 000 anställda i femton olika länder. År 2014 var omsättningen 867 miljoner euro. www.pauliggroup.com

Risenta är ett svenskt företag som idag är marknadsledande producent av hälsosamma baslivsmedel i Sverige. Företaget erbjuder ett heltäckande sortiment av basvaror som frön och kärnor, müsli och granola, specialmjöl, flingor och gryn, ris, bönor och linser, mellanmålsprodukter samt bönpasta, torkad frukt och nötter. Risenta grundades 1940 och sedan 2005 finns huvudkontor och lager i Sollentuna, Stockholm. www.risenta.se