Paulig introducerar Santa Maria tortillas med 50% lägre klimatavtryck

Konsumenter kan nu njuta av Tex Mex-mys med ännu godare eftersmak. Santa Maria vetetortillas, bakade med ett mer hållbart mjöl, når nu de nordiska och baltiska marknaderna. Förutom bytet av vetemjöl, har ägarbolaget Paulig vidtagit åtgärder för att reducera klimatpåverkan från förpackning och produktion. Detta har resulterat i en total minskning av klimatpåverkan med upp till 50% för Santa Marias vetetortillas, jämfört med 2012*.

Tortillas utgör Pauligs största produktkategori, och störst inverkan på klimatavtrycket för de populära bröden har ingredienserna. De står för över 70% av den totala påverkan.

- Som ett livsmedelsföretag som strävar efter att vara en ledande aktör inom hållbarhet, fokuserar vi på de områden där våra insatser kan göra störst skillnad. Med medvetenhet om att ingredienserna är centrala inom denna produktkategori, har vi under de senaste åren fokuserat våra ansträngningar på vetemjölet som används i Santa Maria tortillas, säger Paula Backman, Chief Marketing Officer på Paulig.

Mer hållbart vetemjöl

Under 2021 tillkännagav Paulig ett samarbete med det svenska lantbrukskooperativet Lantmännen. Från och med skörden 2022 förser Lantmännen Cerealia Paulig med vetemjöl odlat med mer hållbara metoder, vilket minskar koldioxidutsläppen från mjölet med närmare 30 procent (jämfört med det genomsnittliga utsläppet från svenskt höstvete 2015). Dessutom främjas biologisk mångfald.

Koldioxidneutrala fabriker

Varje år bakas miljoner tortillas i Pauligs fabriker i Sverige och Landskrona. Med ambitiösa klimatmål, godkända av Science Based Target Initiative, har åtgärder vidtagits för att minska klimatpåverkan från tortillaproduktionen. Under det senaste decenniet har koldioxidutsläppen minskats med 98% och båda fabrikerna är idag certifierade som CarbonNeutral®.

Mindre plast

Redan 2018 introducerades en ny Santa Maria tortillaförpackning, där delar av plasten bytts ut mot papper. Det har inneburit en minskning av mängden plast med 150 ton. Konsumenterna har sedan dess också kunnat återvinna ovansidan av förpackningen som papper. Men förbättringarna vad gäller förpackning är långt ifrån klara.

- Vi siktar högt. Fram till 2030 ska 100% av Pauligs förpackningar vara återvinningsbara och tillverkade av förnybart eller återvunnet material. Nyckeln här är att hitta den bästa lösningen för att förvara maten, erbjuda välsmakande produkter med tillräcklig hållbarhet och förhindra matsvinn samtidigt som klimatpåverkan minimeras. Med våra tortillas har vi tagit steg i rätt riktning, och vi är fast beslutna att fortsätta på den inslagna vägen, säger Paula Backman.

Santa Marias vetetortillas, med upp till 50% lägre klimatpåverkan, rullar ut på de nordiska och baltiska marknaderna under 2023.

- Vi vet att Tex Mex handlar om att dela fantastiska smaker och härliga stunder tillsammans med vänner och familj. Samtidigt är många konsumenter oroade över vår planets framtid. Vi på Paulig är därför jättestolta över att vi nu kan hjälpa konsumenterna att njuta av tacos, fajitas, wraps och burritos med en ännu godare eftersmak, säger Paula Backman.

Åtgärder för att minska klimatpåverkan från tortillas

Detta är vad som hittills har uppnåtts för Santa Maria Wheat Tortilla Original som säljs på de nordiska och baltiska marknaderna:

• Upp till 30% lägre CO2-utsläpp från vetemjöl, jämfört med de genomsnittliga utsläppen från svenskt höstvete under 2015.
    • 35% lägre CO2-utsläpp från förpackningsmaterial tack vare användningen av förnybart material och mindre plast sedan 2018.
    • 98% lägre CO2-utsläpp från Pauligs tortillafabriker i Sverige och England. Anläggningarna är certifierade som CarbonNeutral®.

*Enligt en livscykelanalys genomförd av RISE (Research Institutes of Sweden) 2023 genererar en förpackning med 1 kg Santa Maria Original Wheat Tortillas (Medium, 8 st) 0,54 kg CO2, från odling till butik. Detta innebär en minskning med upp till 50% jämfört med en studie som genomfördes 2012.

• Mat, dryck

• ansvarstagande
      • produktnyheter
      • tex mex